logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Co wiemy o CTR z SEO w 2020 roku?

  PR 05.05.2020, przeczytano 424 razy
ilustracjastrzałka

Zwykło się mówić, że „nikt nie zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania”, a wszystkie kliki zabiera TOP 10. Na przestrzeni lat, wraz ze zmianami w wyglądzie wyników wyszukiwania, wartości CTR w zależności od pozycji mocno się zmieniały. Jak wygląda CTR z SEO obecnie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, Senuto przeprowadziło obszerną analizę na bazie 8 452 951 fraz z 1 952 domen. Dane pochodzą z 365 dni wstecz od daty 12.04.2020.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/co-wiemy-o-ctr-z-seo-w-2020-roku,386886,artykul.html

Czym jest CTR?

CTR  (click-through rate) to wartość, która określa stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Dla przykładu, jeśli serwis wyświetlił się w Google 1000 razy na frazę „rower górski” i przełożyło się to na 100 kliknięć (wejść na stronę), to CTR z SEO wynosi 10%. Z reguły im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym serwis osiąga wyższy współczynnik CTR na tę frazę.

CTR z SEO na frazy brandowe

  • Pierwsza pozycja na frazy brandowe ma wyższy CTR na urządzeniach desktopowych. Wynika to z faktu, że wygląd wyniku brandowego na desktopie jest bardziej rozbudowany. Ma ona również zdecydowanie najwyższy współczynnik CTR, co jest naturalne, ponieważ wpisując nazwę brandu mamy najczęściej intencję wejścia na konkretny serwis.
  • W przypadku dużych brandów w wynikach organicznych na mobile pojawia się również możliwość pobrania aplikacji mobilnej. W przypadku takich firm jak Zalando, gdzie użycie aplikacji jest duże, może to znacznie wpłynąć na liczbę zapytań dla fraz brandowych na mobile.
  • W przypadku wyników mobilnych około 9,90% użytkowników przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania, w przypadku wyników desktopowych 7,60%.

CTR z SEO na frazy niebrandowe

ilustracjastrzałka

  • Z danych wynika, że pierwsza pozycja wcale nie zapewnia 3 razy większego ruchu niż pozycja 2. W przypadku ruchu desktopowego to 72% więcej ruchu, a w przypadku mobile 48%.
  • Czasy, gdy pierwsza pozycja generowała 40-50% CTR, bezpowrotnie minęły. Ewolucja wyglądu wyników wyszukiwania i zachowań użytkowników sprawiła, że dziś pozycja 1 generuje CTR na poziomie nieco ponad 20%.
  • Google oferuje coraz bardziej rozwinięte wyniki wyszukiwania, a my jako użytkownicy wyszukiwarki zmieniliśmy nieco swoje zachowania. Obecnie chętniej wpisujemy bardziej konkretne zapytania, a w poszukiwaniu informacji zaglądamy niżej w wyniki wyszukiwania.
  • 12,30% użytkowników w przypadku urządzeń desktopowych zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania, a 15,4% czyni to na urządzeniach mobilnych.

CTR a długość zapytania

Długość zapytania w kontekście zachowań użytkowników jest bardzo znacząca. Kieruje nami inna intencja, kiedy wpisujemy w Google frazy krótkie (mało konkretne) i inna, gdy zapytania składają się z wielu wyrazów (są bardziej konkretne).

ilustracjastrzałka

  • Jak widzimy, im krótsze frazy tym niższy CTR. Frazy jednowyrazowe tylko w przypadku 46,02% wyszukiwań notują kliknięcia (ponad 54% zapytań to zero-click searches czyli wyszukiwania podczas których użytkownik nie klika w żaden wynik).
  • Im dłuższe jest zapytanie, tym więcej wyników przeglądają użytkownicy. Zapytania krótkie praktycznie nie notują kliknięć w drugiej dziesiątce.
  • Warto zwrócić uwagę na sumy CTR dla poszczególnych długości. W przypadku fraz o długości powyżej 4, sumaryczny CTR dla TOP20 wynosi >100%. Oznacza to, że użytkownicy zazwyczaj przeglądają >1 wynik. Może to wynikać z faktu, że w przypadku długich zapytań szukają oni szczegółowych informacji, co wymaga głębszego researchu.
  • Im krótsze zapytanie, tym więcej snippetów pojawia się w wynikach wyszukiwania. Sprawia to również, że CTR dla krótszych zapytań jest niższy.

ilustracjastrzałka

Przyzwyczailiśmy się do tego, że pozycja numer 1 w wynikach wyszukiwania jest świętym Graalem SEO. W wielu przypadkach już tak nie jest. Pełne wyniki analizy Senuto dostępne są TUTAJ. W artykule znajdują się m.in. dodatkowe dane na temat wpływu snippetów w wynikach wyszukiwania na CTR z SEO oraz CTR z wyników organicznych w podziale na kategorie tematyczne serwisów.

Źródło: Senuto

www.senuto.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

W poniedziałek, 2 listopada 2020 r. pod hasłem „Pogodni przez całe życie” rozpocznie się nowa kampania reklamowa Radia Pogoda, a także konkurs antenowy dla słuchaczy. To druga odsłona akcji - we wrześniu i październiku redakcja rozgłośni szukała pogodnych osób, których zdjęcia teraz można będzie zobaczyć m.in. na billboardach w wybranych miastach...
„Gazeta Wyborcza” uruchomiła specjalną ofertę prenumeraty cyfrowej z której cały przychód zostanie przekazany Ogólnopolskiemu Strajkowi Kobiet. Środki przeznaczone będą m.in. na pomoc osobom szykanowanym za udział w ostatnich ogólnopolskich protestach wywołanymi orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zaostrzenia prawa aborcyjnego...
Adform, Gazeta.pl, Grupa Żywiec, Yieldbird i Starcom z pierwszą skuteczną kampanią reklamową wykorzystującą 1st party cookies
Współpraca Adforma, Gazeta.pl, Grupy Żywiec, Yieldbirda i Starcomu, przeciera szlaki w tworzeniu rozwiązania kluczowego obecnie problemu w cyfrowym marketingu – zmian w przeglądarkach polegających na eliminacji ciasteczek 3rd party. Partnerzy przeprowadzili w październiku 2020 r. pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie skuteczną kampanię wykorzystującą do targetowania...
Radio 357 Przedpremierowo z „Muzyką ciszy” w Open.fm i WP Pilot
W niedzielę 1 listopada w Radiu 357 Przedpremierowo ruszy audycja, na którą każdego roku czekają słuchacze. „Muzyka ciszy” Marka Niedźwieckiego to zestaw utworów przygotowanych na ważne dni i wyjątkowe okazje. Emisja rozpocznie się o godzinie 19:00 w Open.fm i WP Pilot.
Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – wrzesień 2020
Według cyklicznego badania Instytutu Monitorowania Mediów IMM najbardziej opiniotwórczych polskich mediów we wrześniu miejsce pierwsze zajął portal Onet.pl. Na podium uplasowały się również stacja RMF FM oraz dziennik Rzeczpospolita. W rankingu ogólnym najczęściej cytowanych mediów w Polsce znalazły się również Radio Zet, Puls...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764