logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy w 2023 roku czeka nas reklamowy boom w podcastach?

  PR 01.03.2023, przeczytano 1193 razy
ilustracja
Marta Sielska

Analizując trendy w marketingu cyfrowym, nie sposób przejść obojętnie wobec rosnącej popularności podcastów – twierdzi Marta Sielska z agencji Spicy Mobile. Podczas gdy podcastów słucha już prawie co trzeci internauta w Polsce, dla marketerów to przede wszystkim doskonały kanał reklamowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-w-2023-roku-czeka-nas-reklamowy-boom-w-podcastach,399137,artykul.html

Podcasty są relatywnie młodym medium. O ile początki „podcastingu” na świecie sięgają 2000 roku, w Polsce pierwsze audycje internetowe na żądanie pojawiły się pięć lat później. Od tego czasu twórcy podcastów skutecznie budują swoje audytorium. Jak wynika z badań, co miesiąc z podcastów korzysta ponad 30% internautów, co oznacza, że liczbę słuchaczy możemy szacować na prawie 9 milionów osób[1]. Zdaniem Marty Sielskiej, to bardzo atrakcyjna dla reklamodawców grupa, w której przeważają osoby wykształcone, w wieku 35 lat i więcej, mieszkające w dużych i średnich miastach. Choć do podcastów słuchaczy przyciągają wartościowe i eksperckie treści, odbiorcy nie negują pojawiających się w nich reklam.

Niemal co drugi użytkownik jest skłonny wysłuchać reklam w podcaście (49%), 63% słuchaczy akceptuje tworzenie treści we współpracy z reklamodawcami, a aż 69% odbiorców akceptuje odcinki lub całe cykle sponsorowane przez marki[1]. To – jak  przyznaje ekspertka – ewenement.

– Rzadko  kiedy użytkownicy akceptują przekaz reklamowy. Nawet w przypadku spersonalizowanej reklamy na urządzeniach mobilnych, która może wydawać się z punktu reklamodawcy doskonale dopasowana do preferencji użytkownika, deklarowany stopień akceptacji jest relatywnie niski. Podcasty mają tę przewagę nad innymi kanałami reklamowymi, że są wciąż słabo zmonetyzowane. Reklam jest mniej, a przez samych słuchaczy taki przekaz jest traktowany raczej jak rekomendacja ze strony ulubionego twórcy niż typowa reklama  – komentuje Marta Sielska.

Luka między ruchem, który generują internetowe audycje radiowe na żądanie, a wydatkami reklamowymi może wkrótce zmniejszyć się gwałtownie. Według szacunków Statista wartość reklamy w podcastach w Europie może wynieść na koniec 2023 roku nawet 207,2 mln euro. Byłby to ogromny wzrost w porównaniu do budżetów w 2019 roku, które wyniosły 38,6 mln euro[2].

– Analizując wartość europejskiego rynku reklamowego na przestrzeni ostatnich czterech lat, nie sposób pozostać obojętnym wobec pięciokrotnego wzrostu wydatków na reklamę w podcastach. Oznacza to, że reklamodawcy, również w Polsce, coraz chętniej uwzględniają to medium w swoich mediaplanach. Z drugiej strony obserwujemy dynamiczny rozwój ofert reklamowych związanych z podcastami – dodaje ekspert Spicy Mobile.

Reklamodawcy mogą wybierać nie tylko spośród szerokiej gamy programów i treści, aby znaleźć podcasty zgodne z ich produktami, ale i współpracować z twórcami na wielu płaszczyznach. Może to być tradycyjna reklama audio umieszczona przed (pre-roll ads), w trakcie (mid-roll) czy po audycji (post-roll) lub informacja reklamowa, którą w sposób naturalny wplata w treść programu gospodarz podcastu. Ten ostatni format – jak przyznaje Sielska – wyróżnia się najwyższym wskaźnikiem akceptacji.

Reklamodawcy mogą też sponsorować pojedyncze odcinki, całe cykle lub samych twórców. Tego typu przedsięwzięcia mają swoją niewątpliwą zaletę – pomagają w niestandardowy sposób angażować użytkowników oraz dostarczają pełnej informacji o produktach czy usługach.

– Najnowsze badania nad reklamą w podcastach wykazują niezwykłą skuteczność tego formatu. Badani deklarują, że odwiedzają strony marek, które zostały wymienione w trakcie audycji, śledzą twórców mediach społecznościowych oraz są skłonni kupić rekomendowany produkt. W świecie, który odchodzi od ciasteczek, podcasty oferują marketerom zaangażowaną społeczność, która nie tylko akceptuje treści reklamowe rezonujące z tematyką podcastu, ale i  chętnie sprawdza reklamowane w ten sposób produkty i usługi.

Źródło: Spicy Mobile

Dodatkowe informacje:

[1] Dane z raportu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, 2022.
[2] https://www.statista.com/statistics/1110287/podcast-ad-spend-europe/

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Targi drupa 2024 to ważny moment w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży poligraficznej. Liczne premiery produktowe i pokazy innowacyjnych technologii, będą stanowić dobrą okazję by przyjrzeć się aktualnym wyzwaniom na rynku usług drukarskich.
Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.
Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764