logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy w 2023 roku czeka nas reklamowy boom w podcastach?

  PR 01.03.2023, przeczytano 1396 razy
ilustracja
Marta Sielska

Analizując trendy w marketingu cyfrowym, nie sposób przejść obojętnie wobec rosnącej popularności podcastów – twierdzi Marta Sielska z agencji Spicy Mobile. Podczas gdy podcastów słucha już prawie co trzeci internauta w Polsce, dla marketerów to przede wszystkim doskonały kanał reklamowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-w-2023-roku-czeka-nas-reklamowy-boom-w-podcastach,399137,artykul.html

Podcasty są relatywnie młodym medium. O ile początki „podcastingu” na świecie sięgają 2000 roku, w Polsce pierwsze audycje internetowe na żądanie pojawiły się pięć lat później. Od tego czasu twórcy podcastów skutecznie budują swoje audytorium. Jak wynika z badań, co miesiąc z podcastów korzysta ponad 30% internautów, co oznacza, że liczbę słuchaczy możemy szacować na prawie 9 milionów osób[1]. Zdaniem Marty Sielskiej, to bardzo atrakcyjna dla reklamodawców grupa, w której przeważają osoby wykształcone, w wieku 35 lat i więcej, mieszkające w dużych i średnich miastach. Choć do podcastów słuchaczy przyciągają wartościowe i eksperckie treści, odbiorcy nie negują pojawiających się w nich reklam.

Niemal co drugi użytkownik jest skłonny wysłuchać reklam w podcaście (49%), 63% słuchaczy akceptuje tworzenie treści we współpracy z reklamodawcami, a aż 69% odbiorców akceptuje odcinki lub całe cykle sponsorowane przez marki[1]. To – jak  przyznaje ekspertka – ewenement.

– Rzadko  kiedy użytkownicy akceptują przekaz reklamowy. Nawet w przypadku spersonalizowanej reklamy na urządzeniach mobilnych, która może wydawać się z punktu reklamodawcy doskonale dopasowana do preferencji użytkownika, deklarowany stopień akceptacji jest relatywnie niski. Podcasty mają tę przewagę nad innymi kanałami reklamowymi, że są wciąż słabo zmonetyzowane. Reklam jest mniej, a przez samych słuchaczy taki przekaz jest traktowany raczej jak rekomendacja ze strony ulubionego twórcy niż typowa reklama  – komentuje Marta Sielska.

Luka między ruchem, który generują internetowe audycje radiowe na żądanie, a wydatkami reklamowymi może wkrótce zmniejszyć się gwałtownie. Według szacunków Statista wartość reklamy w podcastach w Europie może wynieść na koniec 2023 roku nawet 207,2 mln euro. Byłby to ogromny wzrost w porównaniu do budżetów w 2019 roku, które wyniosły 38,6 mln euro[2].

– Analizując wartość europejskiego rynku reklamowego na przestrzeni ostatnich czterech lat, nie sposób pozostać obojętnym wobec pięciokrotnego wzrostu wydatków na reklamę w podcastach. Oznacza to, że reklamodawcy, również w Polsce, coraz chętniej uwzględniają to medium w swoich mediaplanach. Z drugiej strony obserwujemy dynamiczny rozwój ofert reklamowych związanych z podcastami – dodaje ekspert Spicy Mobile.

Reklamodawcy mogą wybierać nie tylko spośród szerokiej gamy programów i treści, aby znaleźć podcasty zgodne z ich produktami, ale i współpracować z twórcami na wielu płaszczyznach. Może to być tradycyjna reklama audio umieszczona przed (pre-roll ads), w trakcie (mid-roll) czy po audycji (post-roll) lub informacja reklamowa, którą w sposób naturalny wplata w treść programu gospodarz podcastu. Ten ostatni format – jak przyznaje Sielska – wyróżnia się najwyższym wskaźnikiem akceptacji.

Reklamodawcy mogą też sponsorować pojedyncze odcinki, całe cykle lub samych twórców. Tego typu przedsięwzięcia mają swoją niewątpliwą zaletę – pomagają w niestandardowy sposób angażować użytkowników oraz dostarczają pełnej informacji o produktach czy usługach.

– Najnowsze badania nad reklamą w podcastach wykazują niezwykłą skuteczność tego formatu. Badani deklarują, że odwiedzają strony marek, które zostały wymienione w trakcie audycji, śledzą twórców mediach społecznościowych oraz są skłonni kupić rekomendowany produkt. W świecie, który odchodzi od ciasteczek, podcasty oferują marketerom zaangażowaną społeczność, która nie tylko akceptuje treści reklamowe rezonujące z tematyką podcastu, ale i  chętnie sprawdza reklamowane w ten sposób produkty i usługi.

Źródło: Spicy Mobile

Dodatkowe informacje:

[1] Dane z raportu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, 2022.
[2] https://www.statista.com/statistics/1110287/podcast-ad-spend-europe/

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czy freelancerzy mają większą zdolność kredytową?
Jak wynika z informacji brokera finansowego Expander Advisors - większość dużych banków w Polsce akceptuje już umowy cywilnoprawne (umowa o dzieło, umowa zlecenie) jako podstawę do przyznania kredytu hipotecznego. To ważne, ponieważ stale wzrasta liczba takich umów - wg. danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2023 roku swoją pracę w ten sposób rozliczyło w prawie 2,38 mln...
Nowe trendy w digital marketingu
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie...
Wywiad: Sztuczna inteligencja to pusty, nic nieznaczący slogan
„Nie wiemy, czy narzędzia sztucznej inteligencji są bezpieczne, bo nie zastanawiamy się nad tym, jak to rzetelnie sprawdzić” – mówi Cathy O’Neil, matematyczka, autorka książek i badaczka algorytmów. Zapraszamy na wywiad dziennikarza Jakuba Dymka.
Zmiany w kodeksie pracy – czy idą z duchem czasu?
Czterodniowy tydzień pracy, siedmiogodzinny dzień pracy, nieograniczony urlop… To tylko niektóre z pomysłów nad którymi zastanawiają się firmy na polskim rynku, ale także rządzący, którzy chcą wprowadzić zmiany w kodeksie. Jak wygląda nasze podejście do wykonywania obowiązków zawodowych w 2024 roku? Co zmieniło wprowadzenie pracy zdalnej lub hybrydowej oraz wejście na...
1 sierpnia 2024 r. zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie o sztucznej inteligencji. Komentarz Fundacji Panoptykon.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764