logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Dwa tysiące zweryfikowanych fake newsów w ciągu ponad dwóch lat

  PR 20.05.2022, przeczytano 955 razy

Przez ponad dwa lata działalności zespół #FakeHunter zweryfikował 2 tys. fake newsów. Fałszywe informacje publikowane w sieci dotyczyły głównie tematyki: geopolitycznej, szczepionek, koronawirusa, telekomunikacji i finansów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dwa-tysiace-zweryfikowanych-fake-newsow-w-ciagu-ponad-dwoch-lat,395932,artykul.html

#FakeHunter to projekt społeczny Polskiej Agencji Prasowej, w realizację którego może się włączyć każdy internauta. Wiadomości zgłaszane zespołowi #FakeHuntera są precyzyjnie weryfikowane w oparciu o sprawdzone i wiarygodne źródła.

Serwis powstał jako odpowiedź na zjawisko infodemii – zalewu internetu nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi koronawirusa. Następnie sukcesywnie rozbudowywano zakres tematyczny – pojawiły się kategorie takie jak: telekomunikacja, finanse, nauka i zdrowie, energetyka i obecnie geopolityka.

- Serwisy internetowe i konta w mediach społecznościowych, które w czasie pandemii skupiały się na segregacji sanitarnej i szkodliwości szczepionek, w momencie ataku Rosji na Ukrainę natychmiast porzuciły te tematy. Ich aktywność skupiła się na ukraińskim nazizmie, tworzeniu >>niebiańskiej Jerozolimy<<, czy samotnej walce Putina z >>wielkim resetem<< i bioterrorem, która ma mieć wyraz właśnie w operacji specjalnej – zauważa Grzegorz Rutke z zespołu #FakeHunter.

Od początku ataku na Ukrainę rosyjska dezinformacja przenika do polskiego Internetu, a szczególnie mediów społecznościowych. Jeśli dotyczy sytuacji na terenach ogarniętych wojną, jest niezwykle trudna do zweryfikowania. Na przykład intensywnie kolportowane przez rosyjską propagandę twierdzenie, że ludobójstwa w Buczy dopuścili się Ukraińcy było możliwe do obalenia wyłącznie za sprawą zdjęć satelitarnych dostarczonych przez firmę Maxar Technologies, z których wynikało, że ciała na ulicy Jabłońskiej, leżały na niej pomiędzy 9 a 11 marca, czyli zanim z tego terenu wycofali się Rosjanie, a weszli Ukraińcy.

W niektórych przypadkach pomoc w odkryciu kłamstwa lub manipulacji przychodzi z najmniej oczekiwanej strony – od samych Rosjan. Tak było po ataku rakietowym na dworzec w Kramatorsku. Internet zalała wówczas narracja, że rzezi dokonała strona ukraińska, bowiem ostrzał przeprowadzono z wykorzystaniem rakiety Toczka-U. System ten miał zostać wycofany z rosyjskiego arsenału w 2019 roku. Miał, ale nie został, o czym internauci mogli się przekonać odwiedzając rosyjskie serwisy internetowe, w których na zdjęciach z manewrów odbywających się po 2019 r. pojawiały się właśnie te systemy rakietowe.

Fake newsy kolportowane z inicjatywy Kremla dotyczą nie tylko działań militarnych. Od momentu, w którym pierwszy ukraiński uchodźca postawił nogę na naszej ziemi, internet zaczęły zalewać doniesienia o fali uzbrojonych po zęby banderowców, którzy bez żadnej kontroli napływają do Polski i innych krajów europejskich.

- Polacy czekający na transplantację mają umierać, bo organy dostają Ukraińcy bez kolejki. Wolsztyńska Fabryka Mebli rzekomo zwalnia 70 doświadczonych pracowników, żeby zatrudnić na ich miejsce Ukraińców. Przedstawiciele tej nacji stanowią już większość mieszkańców Rzeszowa, a wynajmując mieszkanie, nie muszą płacić czynszu – wymienia Grzegorz Rutke. - Ocena bieżącej sytuacji społeczno-politycznej to prawo każdego z nas i nie podlega factcheckingowi. Jednak autorzy licznych publikacji wznoszą się na szczyty pomysłowości, mnożąc przykłady na to, że pomagając uchodźcom, zakładamy sobie pętlę na szyję - dodaje.

Źródło: PAP MediaRoom

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dodatkowe kanały Eurosportu w Play na czas igrzysk w Paryżu
Warner Bros. Discovery w Polsce i Play ogłaszają współpracę, dzięki której abonenci platformy telewizyjnej Play zyskują dostęp do transmisji z Igrzysk Olimpijskich Paris 2024 na ośmiu kanałach okazjonalnych Eurosportu. 
Digital Incubator WBD partnerem Programu InCredibles
Digital Incubator Warner Bros. Discovery w Polsce – działająca w strukturach grupy jednostka organizacyjna koncentrująca się na rozwoju innowacyjnych produktów i współpracy ze startupami – łączy siły z InCredibles. Jako stały partner programu monitoringowego, Digital Incubator WBD w Polsce pomoże młodym przedsiębiorcom rozwijać swoje produkty dzięki...
DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764