Impreza pod nazwą Barbakan 2006 odbędzie się w Krakowie w dniach od 27 kwietnia do 14 maja 2006 roku. Prezentacje i wystawy festiwalowe pokazane zostaną w obrębie Barbakanu i wokół niego na Plantach, w odnowionej Bibliotece Wojewódzkiej oraz w salach i na dziedzińcu Muzeum Historycznego Miasta Krakowa w Rynku Głównym.
Organizatorem imprezy jest Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, a jej partnerami w Krakowie: Muzeum Historyczne oraz Biuro Reklamy i Plakatowania Koneser.
Patronat honorowy nad Festiwalem objęli: Szef Kancelarii Prezydenta RP, Minister Andrzej Urbański i Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski. Patronami merytorycznymi są: Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, Magazyn Marketingu i Sprzedaży "Brief" oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Patronem branżowym został magazyn "Outdoor Media".
Podczas Festiwalu zaprezentowane zostaną najlepsze polskie plakaty reklamowe z ostatnich trzech lat, wybrane przez Klub Twórców Reklamy działający przy Stowarzyszeniu Agencji Reklamowych, a na konferencji poświęconej kreacji plakatów i rozwojowi reklamy zewnętrznej wystąpią znane autorytety. Przewidziane są również imprezy towarzyszące, w tym przegląd plakatów promujących sztukę oraz wydarzenia kulturalne, które były eksponowane w kilku ostatnich latach, a także plakaty, które tworzyły historię tego medium. Jednakże jednym z najważniejszych wydarzeń Festiwalu będzie wystawa plakatów nadesłanych na otwarty konkurs przygotowany przez Izbę w Barbakanie.
Temat konkursu na najlepszy plakat reklamowy był trudny i wymagający: Jak zmienić nastawienie polskiego społeczeństwa do energetyki atomowej? Jak uzyskać powszechne poparcie dla realizacji programu energetyki atomowej w Polsce?
Zadaniem uczestników było zaprojektowanie autorskiego plakatu, który może być wykorzystany w kampanii na rzecz społecznej akceptacji rozwoju energetyki atomowej w Polsce, a w konsekwencji zgody na budowę w przyszłości elektrowni jądrowej w naszym kraju.
Konkurs był otwarty. Wzięli w nim udział zarówno profesjonalni plastycy i graficy reklamowi, jak i studenci wyższych szkół plastycznych. Nadesłano również prace z zagranicy (między innymi ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Anglii). Blisko 400 prac oceniać będzie w dwóch etapach jury w składzie:
Sławomir MROŻEK (Dramatopisarz, satyryk, rysownik, przewodniczący jury) oraz członkowie jury: Jan PAMUŁA (Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie), Ksawery PIWOCKI (Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie), Maciej ŚWIESZEWSKI (Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku), Piotr KUNCE (Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie), Marcin MROSZCZAK (Artysta grafik, dyrektor kreatywny agencji reklamowej DDB Warszawa, członek KTR), Henryk SAWKA (Artysta grafik), Jacek STOKŁOSA (Artysta grafik, plastyk miasta Krakowa), Grzegorz KISZLUK (Wydawca i redaktor naczelny magazynu ?Brief?), Stanisław DOBRZAŃSKI (Prezes Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej), Lech KACZOŃ (Prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej w Polsce, sekretarz jury).
W pierwszym etapie nominowane zostaną przez każdego z członków jury najlepsze według niego prace konkursowe, a drugim etapie, podczas posiedzenia jury w Krakowie w dniu 6 kwietnia 2006 roku, wybrani laureaci. Przyznane zostaną trzy nagrody (I ? 12.000,00 zł, II ? 8.000,00 zł, III ? 6.000,00 zł) oraz wyróżnienia (w łącznej kwocie 4.500,00 zł). Ogłoszenie wyników nastąpi podczas Gali Festiwalowej w dniu 11 maja 2006 roku. Fundatorem nagród i wyróżnień w konkursie jest Polski Komitet Energii Elektrycznej. Nagrodzone plakaty mogą zostać wykorzystane w ewentualnych przyszłych kampaniach.
Wernisaż wystaw Festiwalowych odbędzie się 27 kwietnia. Wybrane plakaty prezentowane będą na nośnikach reklamy wielkości 12 m? oraz typu city light. Wszystkie ustawione zostaną na Plantach: przy Bunkrze Sztuki, wokół Barbakanu oraz na wysokości Teatru Slowackiego. Prace konkursowe w formacie 100 x 50 cm pokazane zostaną na terenie Barbakanu. Zaprezentowanych zostanie sto najlepszych prac wyselekcjonowanych przez jury konkursu. 11 maja zaś przewidziane są: konferencja poświęcona historii i rozwojowi reklamy zewnętrznej w Polsce oraz kreacji plakatów oraz uroczysta gala połączona z wręczeniem nagród dla laureatów konkursu. Szczegółowe programy konferencji oraz gali podane zostaną do publicznej wiadomości na początku kwietnia br. podczas konferencji prasowej w Krakowie.
Materiały festiwalowe oraz jego scenografia przygotowane będą przez krakowskiego artystę plastyka Janusza Warchoła. Autorem plakatów promujących Festiwal będzie artysta grafik Andrzej Pągowski. Organizator wyda również okolicznościowy album prezentujący plakaty i projekty pokazane podczas Festiwalu.
Więcej: www.igrz.org.pl/?id=festiwal
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej
Zdjęcie na licencji GNU Free Documentation License