logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Kawa i kultura – niestandardowe działania marketingowe Etno Cafe

  PR 04.12.2018, przeczytano 1383 razy
ilustracjastrzałka

Etno Cafe to polska marka kawowa, która od początku swojej działalności stawia na niestandardowe działania marketingowe. Wspiera lokalne inicjatywy kulturalne i promuje początkujących, nierzadko off-owych artystów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kawa-i-kultura-%E2%80%93-niestandardowe-dzialania-marketingowe-etno-cafe,380407,artykul.html

Misja Etno Cafe to dużo więcej, niż spotkania przy dobrej kawie. Przestrzenie kawiarni to miejsca, w których odbywają się wernisaże, wystawy czy kameralne koncerty. Marka dostarcza dobrą energię na plany filmowe czy festiwale, na stałe wpisując się w kulturalną mapę Polski.  

Lista projektów kulturalnych, w które zaangażowało się Etno Cafe, imponuje.

Cecha charakterystyczna? Otwartość!

Etno Cafe prezentuje szeroko pojętą otwartość, wspierając różne nurty i gatunki artystyczne. Najlepszym przykładem jest teledysk C-BooLa, polskiego DJa i producenta muzycznego. Akcja zaczyna się i kończy we wrocławskim Okrąglaku, jednej z najbardziej charakterystycznych kawiarni sieci. Kawa wydaje się mieć moc sprawczą, bowiem to ona jest motorem napędowym zdarzeń. Klip “Never Go Away” okazał się być niekwestionowanym hitem – obejrzano go już ponad 48 milionów razy.

Okrąglak, czyli pierwsza kawiarnia Etno Cafe, powstała we Wrocławiu, do tej pory utrzymując miano kultowej. Dolnośląskie korzenie marki to z pewnością powód, dla którego Etno Cafe od początku silnie wspiera lokalne inicjatywy kulturalne.

Ważnym punktem jest nawiązanie ścisłej współpracy z Europejską Stolicą Kultury, która rozpoczęła się w 2016 roku i trwa do dziś. Marka wspierała najważniejsze wydarzenia, takie jak “Wrocław od kuchni”, prezentując wrocławskie, tradycyjne potrawy w swoich kawiarniach. Rok 2016 był początkiem długofalowej współpracy. W Barbarze, otwartej przestrzeni kulturalnej w samym centrum Wrocławia, powstała kawiarnia Etno Cafe, stając się miejscem spotkań i działań twórczych. Marka towarzyszy wszystkim najważniejszym wydarzeniom, organizowanym przez Strefę Kultury, począwszy od tych najbardziej rozpoznawalnych, takich jak Europejska Noc Literatury czy festiwal muzyczny WROsound, aż po kameralne, debiutujące projekty. Ciekawą inicjatywą są organizowane cyklicznie dyskusje uniwersyteckie, których tematem przewodnim jest rola mediów w dzisiejszym świecie. W Etno Cafe Barbara odbył się również niezwykły, jubileuszowy koncert Sofar Sounds Wrocław.

ilustracjastrzałka

Lokalne festiwale filmowe

Dolny Śląsk nazywany jest stolicą niezależnego, autorskiego kina. Najczęściej kojarzony z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Nowe Horyzonty, odbywającym się w największym kinie arthousowym w Polsce. Festiwal od początku istnienia prezentuje odważne kino, które przekracza granice konwencjonalnego rozumienia gatunku filmowego. Wśród gości znajdują się niekwestionowani mistrzowie, tacy jak Claire Denis, Terry Gilliam, Nanni Moretti, Naomi Kawase czy Agnes Varda. Co roku ważną częścią festiwalu są spotkania i ożywione dysputy, prowadzone z reżyserami, aktorami czy krytykami. W 2017 roku, podczas jednej z najbardziej buntowniczych edycji, Etno Cafe udostępniło przestrzeń kawiarni OVO, w której odbyła się filmowa debata.

To jednak nie jedyne z dolnośląskich wydarzeń filmowych, które marka aktywnie wspiera. Warto wspomnieć o młodym stażem, ale dynamicznie rozwijającym się Festiwalu Spektrum w Świdnicy. Szczególnie istotnym punktem programu jest Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych, który, z roku na rok, jest coraz silniej reprezentowany. Podczas tegorocznej odsłony oczy widzów były zwrócone ku głośnym, rodzimym produkcjom, takim jak “Drżenia” w reżyserii Dawida Bodzaka. Etno Cafe od pierwszej edycji festiwalu czeka na kinomanów w Między Seansami Cafe.

Kolejnym, ważnym festiwalem jest Docs Against Gravity. To ogólnopolska inicjatywa, która odbywa się w największych miastach kraju. Skupia się na prezentacji odważnych dokumentów, które zmuszają do oderwania się od własnych przyzwyczajeń i stereotypów. Widzowie mogą zmierzyć się z obrazami takich twórców, jak Paweł Łoziński, autor głośnego “Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”, laureata nagrody głównej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Docs Against Gravity to projekt współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Unię Europejską. Etno Cafe również dołożyło swoją cegiełkę, zostając oficjalną kawiarnią festiwalową podczas dwóch ostatnich, wrocławskich edycji.

Z kawą na planie filmowym

- Od początku naszej działalności silnie angażujemy się w rodzime inicjatywy kulturalne. Wspieramy projekty, w które wierzymy i intuicja nas nie zawodzi – mówi CEO Etno Cafe, Łukasz Mrowiński.

Marka była obecna na planie głośnego debiutu Jagody Szelc “Wieża. Jasny dzień”. Obraz szturmem podbił festiwale filmowe, zdobywając nagrodę za najlepszy debiut i scenariusz na 42. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Co ciekawe, autorka podczas kolejnego festiwalu w Gdyni, za swój najnowszy film “Monument”, zdobyła drugą już nagrodę za najlepszy debiut, stając się tym samym jedną z najczęściej nagradzanych, polskich autorek ostatnich lat. Reżyserka prowadzi narrację z pogranicza jawy i snu, powtarzając przy tym, że “w filmach nie wszystko trzeba rozumieć”.

Polska marka kawowa wsparła też nowy obraz Jana Jakuba Kolskiego “Ułaskawienie”, który brał udział w Konkursie Głównym Montreal Film Festival. Film został osadzony w realiach powojennej Polski. Opowiada przejmującą historię przepracowywania traum przez rodziców, którzy w obliczu nowej rzeczywistości muszą zmierzyć się z utratą syna. Jan Jakub Kolski to twórca wielokrotnie nagradzanych obrazów, takich jak “Pornografia”, “Jasminum” czy “Serce, serduszko”.

W dobrym rytmie

Zaangażowanie w kulturę nie kończy się jednak na filmach. Od dwóch lat marka aktywnie wspiera kultowy OFF Festival – wydarzenie, które od lat intryguje i prowokuje do dyskusji. To jeden z najważniejszych festiwali muzycznych w Polsce, który skupia artystów związanych ze sceną alternatywną. W katowickiej Dolinie Trzech Stawów gościli między innymi M.I.A, Feist czy PJ Harvey. Organizatorzy, na czele z dyrektorem i założycielem, Arturem Rojkiem, stawiają na interdyscyplinarne podejście, nie zamykając się w sztywnych ramach. Ważną częścią festiwalu jest bowiem Kawiarnia Literacka. A, jak wiadomo, literackie dyskusje najlepiej prowadzi się przy filiżance kawy.

Marka zaangażowała się również w działania rodzimego festiwalu Jazz nad Odrą. Pod taką nazwą powstała nawet limitowana seria kaw. Prestiżowy, trwający nieprzerwanie od 1964 roku festiwal, podczas każdej edycji przyciąga rzeszę miłośników jazzu. Organizowany w ramach wydarzenia konkurs wyłonił takie gwiazdy polskiej sceny muzycznej, jak Krzesimir Dębski, Andrzej Zaucha czy Ewa Bem.

ilustracjastrzałka

Poza wydarzeniami, które posiadają już silną i rozpoznawalną markę, Etno Cafe wspiera także początkujące, ciekawe projekty, takie jak Sofar Sounds Wrocław i Sofar Sounds Warsaw. Inicjatywa zrodziła się w Londynie i polegała na organizacji sekretnych, kameralnych koncertów w mieszkaniach, stąd też nazwa wydarzenia. Sofar to skrót od “sounds from a room”. Obecnie projekt odbywa się w kilkudziesięciu krajach. W wydarzeniu może uczestniczyć od piętnastu do pięćdziesięciu osób. Kluczowy jest wybór miejsca, które powinno być na tyle kameralne, by nawiązywać do pierwotnych założeń projektu. Koncert z okazji 500 dni, jakie minęły od premiery Sofar Sounds Wrocław odbył się w niecodziennej scenerii palarni kawy Etno Cafe.

Wnętrza, które inspirują

Etno Cafe od początku wyróżniały designerskie, charakterystyczne wnętrza, skupiając na sobie uwagę artystów. W jednym z lokali, mieszczącym się w nowoczesnym kompleksie OVO, odbywały się cykle ilustracji “Kto Widział Modernizm”. Grafiki przedstawiały niezwykłe obiekty wrocławskiego, przedwojennego modernizmu. Kontrastujące style architektoniczne okazały się inspiracją do stworzenia unikalnej, interaktywnej mapy wrocławskiej architektury nowoczesnej.

– Przestrzeń naszych kawiarni chętnie udostępniamy młodym artystom, dla których to czasem jedyna szansa na zaprezentowanie się szerszej publice – podsumowuje Łukasz Mrowiński.

Mówiąc o debiutach, warto wspomnieć o jednej z najciekawszych inicjatyw, odbywających się od lat w stolicy stolicy Dolnego Śląska. Eklektik Session to niezwykła platforma, współorganizowana przez Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu, łącząca muzykę, miejsca ważne dla miasta i szeroko pojętą sztukę. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem “Manual”, oznaczającym powrót do czasów analogowych. Koncerty odbywały się więc w przestrzeniach, w których technologia nie odgrywa głównej roli, takich jak pracownie malarskie czy kawiarnie. Jednym z najważniejszych punktów programu jest organizacja wystawy, odbywającej się w witrynach Etno Cafe OVO.

Co ciekawe, wspomniane wnętrza stają się czasem pierwszoplanowym bohaterem. Teledysk Pjusa “Coffe Paste”, z gościnnym udziałem Korteza, został nakręcony w jednej z kawiarni sieci. Charakterystyczne motywy roślinne uważni widzowie zauważą również w znanym, polskim serialu “O mnie się nie martw”. Przykłady można mnożyć. Jedno jest pewne – marka nie zamyka się na jeden rodzaj sztuki, prezentując rzadko spotykaną otwartość na to, co w kulturze świeże, prowokujące do dyskusji i zasługujące na dotarcie do szerokiej publiczności.

Źródło: Etno Cafe

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764