logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Olimpijski logotyp Krakowa budzi mieszane uczucia

   17.03.2014, przeczytano 2163 razy
ilustracjastrzałka

Rynek Główny – serce Krakowa od ponad ośmiu wieków oraz parzenica – wzór charakterystyczny dla zdobnictwa w górskich rejonach Małopolski – to dwa główne motywy, do których odwołuje się logotyp Krakowa jako „Miasta Zgłaszającego się” do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku. Kosztujący 78 tys. zł szwajcarski projekt już wzbudził spore kontrowersje.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/olimpijski-logotyp-krakowa-budzi-mieszane-uczucia,21123,artykul.html

Logotyp, który będzie służył identyfikacji wizualnej miasta w procesie aplikacyjnym nawiązuje do krakowskiego Rynku Głównego oraz motywu parzenicy. Parzenica to wzór charakterystyczny dla zdobnictwa tatrzańskich górali – w formie gwiazdy połączonej z ornamentem roślinnym. Jest niezbędnym elementem dekoracyjnym ludowego stroju polskich górali – haftowany jest między innymi na góralskich spodniach.  – To prosty znak graficzny, który niesie ze sobą pewną symbolikę, historię i unikatowość, a także uniwersalność. Jego kolorystyka – biel, kolory niebieski i żółty, nawiązują do barw wykorzystywanych w identyfikacji wizualnej Krakowa i Małopolski – mówi Magdalena Sroka, z-ca Prezydenta Krakowa ds. Kultury i Promocji Miasta.

Projekt na zlecenie miasta opracowała szwajcarska firma Event Knowledge Services (EKS). Według komitetu konkursowego, logotyp będzie zrozumiały dla międzynarodowej społeczności. – Projekt logotypu, na każdym etapie jego powstawania, był  konsultowany z krakowskimi grafikami. Pracownicy kreatywni EKS sięgali również do lokalnych krakowsko-małopolskich inspiracji zapoznając się z historią, kulturą, osiągnięciami i potencjałem naszego miasta i regionu ­– mówi Magdalena Sroka. – Taka formuła prac pozwoliła sprostać wymaganiu, zgodnie z którym logotyp Krakowa jako „Miasta Zgłaszającego się” ma się kojarzyć z naszym miastem nie tylko krakowianom, ale przede wszystkim społeczności międzynarodowej.

Logotyp uzyskał akceptację Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, a także został zgłoszony do Urzędu Patentowego RP oraz Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego Unii Europejskiej w celu uzyskania ochrony prawnej na terytorium Polski i UE.

Jednocześnie z prezentacją logotypu uruchomiono stronę internetową projektu ZIO Kraków 2022. Na reakcje prasy i internautów nie trzeba było długo czekać, zwłaszcza że sama idea organizacji igrzysk dzieli mieszkańców nie tylko Małopolski. W komentarzach podkreśla się wyraźną przewagę negatywnych opinii na temat logotypu pojawiających się sieci.

Źródło: Signs.pl

http://www.krakow2022.org

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

78 tysięcy ? he he he he he he he

brak ikonki
,

No, pomijając galimatias konkursowy i wybór projektanta (jak to u nas), cena z czapy.
Komitetu sprawa. Nie rozumiem projektu, namiastki parzenicy oczywiście każdy się dopatrzy, ale rynek krakowski, jeśli ja tego nie wiem to co tu będzie widział ktokolwiek z zagranicy?
Logo do którego trzeba dołączać akapit wyjaśniający jego znaczenie to nigdy nie będzie dobry projekt.

brak ikonki
,

Jaki galimatias?
Firma praktycznie jedyna, która - pomijam tu wg. mnie bizantyjskie zadęcie CK grodu w kwestii olimpiady - daje szanse na cień sukcesu, bo wypączkowała z MKOl po to, aby projekty dla kandydatów robić a kasę na tym zwłaszcza. Galimatias to chyba jedynie z tym, aby uzasadnić wybór firmy EKS.

Cena z czapy?
Ależ skąd. Tanio bardzo, biorąc pod uwagę koszty wypraw kilku osób z kwatery głównej ze Szwajcarii - przejazdy, hotele, diety, pobyt, itp, itd. Toż to po kosztach prawie. A tak naprawdę cena za logo to pikuś. Sama dokumentacja aplikacyjna będzie Kraków kosztować koło 18 mln zł.

  

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764