Rynek Główny – serce Krakowa od ponad ośmiu wieków oraz parzenica – wzór charakterystyczny dla zdobnictwa w górskich rejonach Małopolski – to dwa główne motywy, do których odwołuje się logotyp Krakowa jako „Miasta Zgłaszającego się” do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku. Kosztujący 78 tys. zł szwajcarski projekt już wzbudził spore kontrowersje.
Logotyp, który będzie służył identyfikacji wizualnej miasta w procesie aplikacyjnym nawiązuje do krakowskiego Rynku Głównego oraz motywu parzenicy. Parzenica to wzór charakterystyczny dla zdobnictwa tatrzańskich górali – w formie gwiazdy połączonej z ornamentem roślinnym. Jest niezbędnym elementem dekoracyjnym ludowego stroju polskich górali – haftowany jest między innymi na góralskich spodniach. – To prosty znak graficzny, który niesie ze sobą pewną symbolikę, historię i unikatowość, a także uniwersalność. Jego kolorystyka – biel, kolory niebieski i żółty, nawiązują do barw wykorzystywanych w identyfikacji wizualnej Krakowa i Małopolski – mówi Magdalena Sroka, z-ca Prezydenta Krakowa ds. Kultury i Promocji Miasta.
Projekt na zlecenie miasta opracowała szwajcarska firma Event Knowledge Services (EKS). Według komitetu konkursowego, logotyp będzie zrozumiały dla międzynarodowej społeczności. – Projekt logotypu, na każdym etapie jego powstawania, był konsultowany z krakowskimi grafikami. Pracownicy kreatywni EKS sięgali również do lokalnych krakowsko-małopolskich inspiracji zapoznając się z historią, kulturą, osiągnięciami i potencjałem naszego miasta i regionu – mówi Magdalena Sroka. – Taka formuła prac pozwoliła sprostać wymaganiu, zgodnie z którym logotyp Krakowa jako „Miasta Zgłaszającego się” ma się kojarzyć z naszym miastem nie tylko krakowianom, ale przede wszystkim społeczności międzynarodowej.
Logotyp uzyskał akceptację Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, a także został zgłoszony do Urzędu Patentowego RP oraz Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego Unii Europejskiej w celu uzyskania ochrony prawnej na terytorium Polski i UE.
Jednocześnie z prezentacją logotypu uruchomiono stronę internetową projektu ZIO Kraków 2022. Na reakcje prasy i internautów nie trzeba było długo czekać, zwłaszcza że sama idea organizacji igrzysk dzieli mieszkańców nie tylko Małopolski. W komentarzach podkreśla się wyraźną przewagę negatywnych opinii na temat logotypu pojawiających się sieci.
Źródło: Signs.pl