W warszawskim 3f Studio odbyła się pierwsza edycja Edit 2010 Powered by Adobe, przeglądu najlepiej zaprojektowanych magazynów drukowanych ze świata oraz szeroko pojętego designu cyfrowego. Głównym partnerem Edit 2010 było Adobe Polska.
Podczas konferencji swoje interpretacje tegorocznych haseł przewodnich: Idee, Inspiracje i Innowacje, zaprezentowali projektanci i specjaliści z branży wydawniczej, m.in. designer Kuchar Swara, projektant prasowy Jacek Utko, specjalista od editorial design Jeremy Leslie, Roger Risdal z Adobe oraz Dominika Szczechowicz z Newsweek Polska.
Organizatorem wydarzenia była agencja Elementone i Fundacja Spot. Głównym partnerem natomiast firma Adobe. Dodatkowo wydarzenie było wspierane przez Izbę Wydawców Prasy i Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
W temacie Idee głos zabrali Kuchar Swara, który przybliżył słuchaczom redesign ''The Spectator'' oraz Jacek Utko, który omówił temat ewolucji prasy cyfrowej kosztem prasy drukowanej. Jego zdaniem największym problemem prasy drukowanej nie jest nadchodząca wielkimi krokami era prasy cyfrowej, a sama prasa drukowana. A raczej tworzący ją wydawcy, redaktorzy i dziennikarze, którzy w pogoni za najświeższymi informacjami i skupiając się na ich jak najszybszym przekazaniu, stracili kontakt z czytelnikiem, zapominając jednoczenie o atrakcyjnej formie przekazywanych informacji.
W temacie Inspiracje głos zabrał Jeremy Leslie, twórca bloga MagCulture. Opowiadał o rynku niezależnych wydawnictw, drodze jaką przeszły, ich aktualnej pozycji i przyszłości, która je czeka. W swoim wystąpieniu opowiadał też o editorial designie jako przyszłości wszystkich wydań cyfrowych.
Ostatnia część konferencji dotyczyła Innowacji. Dominika Szczechowicz opowiadała o konieczności zmiany sposobu myślenia przez redaktorów zajmujących się wydaniami cyfrowymi. Czytelnik oczekuje interakcji, wydanie cyfrowe nie może być statyczne i nudne. Musi pobudzać do myślenia, utrzymać zainteresowanie czytelnika i mieć intuicyjną nawigację. Ostatnim prelegentem był Roger Risdal, Business Developer Manager z Adobe. W swojej prezentacji przedstawił możliwości oprogramowania InDesign CS5 i rozwiązania Digital Publishing Suite. Zaprezentował jak przy pomocy Adobe zaprojektować kontent na urządzenia mobilne oraz końcowy efekt jaki to przynosi, m.in. obrazowanie panoramiczne i 360°. Gotowy materiał prasowy z wbudowanym interaktywnym filmem i efektem panoramicznym obrazu, Roger Risdal pokazał bezpośrednio w czasie prezentacji na tablecie iPad.
Prelegenci Edit 2010 Powered by Adobe
Kuchar Swara - jest absolwentem London College of Printing. Po ukończeniu uczelni pracował z najlepszymi dyrektorami artystycznymi europejskich wydawnictw. Obecnie pracuje w Londynie i Mediolanie dla klientów rynku luksusowej mody i design, a także dla instytucji i wydawnictw kulturalnych. Jedną z jego najnowszych prac jest nowa identyfikacja dla jednego z najstarszych angielskich magazynów, The Spectacor oraz dla włoskiego tytułu wnętrzarskiego Casa da Abitare. Wraz z Mattem Willey’em i Donem Crowe’m pracuje także nad nowym magazynem dla mężczyzn Port.
Jacek Utko - Były dyrektor artystyczny Pulsu Biznesu, później Bonnier Business Polska, jest laureatem ponad 40 nagród w dziedzinie designu. Redesignowany przez niego Puls Biznesu oraz estoński Aripaev zyskały uznanie Society of News Design i w 2004 roku nagrodzone tytułem „Najlepiej Zaprojektowanymi Gazetami na Świecie”. Puls Biznesu był pierwszą gazetą z centralnej Europy, która zdobyła to wyróżnienie. Projekty Jacka Utko przez trzy lata z rzędu zdobywały tytuł „Okładki Roku”. Projektant regularnie bierze udział w seminariach poświęconych tematyce designu. W 2009 roku wygłosił wykład na konferencji TED w Long Beach w USA. Aktualnie Jacek Utko zajmuje się designem internetowym.
Jeremy Leslie - jest londyńskim projektantem, specjalizującym się w editorial designie. Przez ostatnie dziesięć lat prowadził wielokrotnie nagradzaną grupę w John Brown. Projektuje dla tak uznanych marek jak: Orange, BSkyB, Waitrose czy Virgin Atlantic. Wcześniej współpracował m.in. z: Blitz Magazine, The Guardian i The Young Vic. Przez trzy lata był także dyrektorem artystycznym w grupie Time Out. Jest założycielem bianualnej, niezależnej konferencji Colophon i prezesem Editorial Design Organisation oraz członkiem kierownictwa D@AD. Napisał cztery książki o wzornictwie, w tym ,,Issues” i ,,MagCulture” o editorial designie. Jeremy Leslie założył niedawno swoje własne studio, skupione na content designie dla druku i sieci. Jego blog o projektowaniu magazynów można znaleźć na www.magCulture.com
Roger Risdal - przez ostatnie dziesięć lat pełnił funkcję partner Product Managera w Adobe, gdzie był odpowiedzialny za rozwój biznesu. Jego działalność skupia się na wspieraniu rozwiązań partnerskich oraz integrowaniu i rozwijaniu społeczności przedsiębiorców na całym świecie.
Dominika Szczechowicz - dyrektor artystyczny Newsweek Polska.
Pomysłodawcami projektu są Wojciech Ponikowski, dyrektor kreatywny agencji Elementone, Sebastian Kustra, redaktor naczelny portalu futu.pl, oraz Damian Bieniek z Fundacji Spot. Za identyfikację wizualną Edit 2010 Powered by Adobe opartą na autorskiej typografii odpowiada Jan Estrada-Osmycki z agencji Elementone. Autorem projektu ekspozycji magazynów jest Ryszard Rychlicki z 2RAM.
Partnerzy Edit 2010 Powered by Adobe
Adobe, futu.pl, 3F Studio, Endorfina, Brief, Lablab.pl, Project Album, DBS Web Division oraz Finlandia Vodka.
Źródło: Adobe