logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: W 2012 r. poziom spamu e-mail najniższy od 5 lat

  PR 26.01.2013, przeczytano 1069 razy
ilustracjastrzałka

Według danych Kaspersky Lab, udział spamu w ruchu e-mail stale spadał w 2012 r., osiągając najniższy poziom od 5 lat. Średni odsetek niechcianych wiadomości dla tego roku wynosił 72,1% - o 8,2 punktu proc. mniej niż w 2011 r. Tak długotrwały i znaczny spadek poziomu spamu jest bezprecedensowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/w-2012-r.-poziom-spamu-e-mail-najnizszy-od-5-lat,17796,artykul.html

Głównym powodem spadku ilości niechcianych e-maili jest zwiększony poziom ochrony antyspamowej. Filtry spamowe działają obecnie w niemal wszystkich systemach e-mail, nawet tych darmowych. Ponadto, wielu dostawców usług pocztowych wprowadziło obowiązkowe polityki podpisów DKIM (podpisy cyfrowe weryfikujące domenę, z której wysyłane są wiadomości e-mail). Kolejnym czynnikiem odpowiedzialnym za spadek odsetka niechcianych wiadomości jest niedroga reklama na legalnych platformach. Wraz z pojawieniem się Web 2.0 znacząco wzrosły możliwości reklamy w internecie: np. w formie banerów, reklamy kontekstowej czy reklamy na portalach społecznościowych oraz blogach.    

Mimo spadku ogólnego odsetka spamu w ruchu pocztowym stosunek wiadomości e-mail ze szkodliwymi załącznikami zmniejszył się tylko nieznacznie – do 3,4%. Jest to ciągle bardzo duży odsetek, szczególnie że liczba ta obejmuje wyłącznie e-maile ze szkodliwymi załącznikami – z wykluczeniem wiadomości zawierających odsyłacze do szkodliwych stron internetowych.

Jednocześnie zakres tematów wykorzystywanych w szkodliwych wiadomościach e-mail w 2012 roku można określić jako imponujący. Wcześniej szkodliwi użytkownicy stosowali fałszywe powiadomienia pochodzące rzekomo z serwisów hostingowych, portali społecznościowych i serwisów dostawczych, jak również wiadomości od organizacji finansowych i rządowych. W 2012 roku cyberprzestępcy rozszerzyli swój repertuar o fałszywe wiadomości od linii lotniczych, z serwisów umożliwiających rezerwację hoteli oraz portali kuponowych.         

Geografia źródeł spamu

W 2012 roku miało miejsce kilka znaczących zmian na liście państw będących największymi spamerami. Chiny, które w 2011 roku nie znalazły się nawet w rankingu 20 największych źródeł spamu, w 2012 roku zajęły pierwsze miejsce, odpowiadając za 19,5% wszystkich niechcianych wiadomości. Ilość spamu pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych zwiększyła się o 13,5 punktu procentowego - do 15,6% - co wystarczyło, aby państwo to znalazło się na drugim miejscu. Azja pozostaje czołowym regionem pod względem dystrybucji spamu. W ciągu roku udział tego regionu w globalnym ruchu spamowym zwiększył się o 11,2 punktu procentowego i wynosił 50%. Z powodu większego wkładu Stanów Zjednoczonych w ruch spamowy Ameryka Północna zajęła drugie miejsce w rankingu Top 10, a jej udział wynosił 15,8%, co stanowi duży wzrost w stosunku do 2% w 2011. Tymczasem, ilość spamu pochodzącego z Ameryki Łacińskiej zmniejszyła się o 8 punktów procentowych i wynosiła ostatecznie 11,8%. W rankingu największych źródeł spamu według regionu spadek odnotowała również Europa. W 2012 roku całkowita ilość spamu pochodzącego z Europy Zachodniej i Wschodniej wynosiła łącznie 15,1%, czyli o około połowę mniej niż w 2011 roku.

Szkodliwe załączniki w poczcie e-mail

W 2012 roku najwięcej szkodliwych programów wykrytych w poczcie zostało odnotowanych w Stanach Zjednoczonych. Niemcy znajdowały się na prowadzeniu przez kilka miesięcy w roku, ostatecznie jednak uplasowały się na drugim miejscu. Trzecie miejsce zajęła Wielka Brytania. Rosja, która w 2011 roku stanowiła cel numer jeden, w 2012 roku spadła na dziewiąte miejsce. Polska uplasowała się na 16 miejscu z wynikiem 1,1%.   

W 2012 roku odsetek spamu zmniejszał się w ciągu roku, a w ostatnich trzech miesiącach utrzymywał się na poziomie poniżej 70%. Spadek ten jest wynikiem stopniowego odchodzenia reklamodawców od wykorzystywania spamu na rzecz innych wygodniejszych i legalnych sposobów promowania towarów i usług” – podsumowuje Daria Gudkowa, szef działu badań i analizy zawartości, Kaspersky Lab. „Nie oznacza to jednak, że niechciane e-maile wkrótce znikną: ze względu na swój przestępczy charakter szkodliwy spam, oszustwa czy reklama nielegalnych towarów nie mogą tak po prostu migrować na legalne platformy. Spodziewamy się, że spadek ilości spamu w 2013 roku będzie w najlepszym razie minimalny”.

Źródło: Kaspersky Lab

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764