Po trzech kwartałach 2020 r. Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. wypracowała skonsolidowany zysk netto w wysokości 2,32 mln zł. Jest on wyższy o ponad 2 mln zł (+685%) w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Przychody z reklamy w Internecie wzrosły o +53%.
wybrane dane | okres 9 miesięcy zakończony 30.09.2020 r. | okres 9 miesięcy zakończony 30.09.2019 r. | zmiana % |
przychody ze sprzedaży | 23 743 | 35 987 | -34% |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 13 660 | 19 353 | -29% |
ebit | 429 | 669 | -36% |
ebitda | 1 227 | 1 598 | -23% |
zysk(strata) brutto | 2 616 | 814 | +221% |
zysk(strata) netto na rok obrotowy | 2 316 | 295 | +685% |
Przychody Grupy Kapitałowej PMPG po trzech kwartałach 2020 r. wyniosły 23 743 mln zł i były niższe o 34% niż przed rokiem. Przyczyniły się do tego trudne warunki związane z wybuchem pandemii koronawirusa, która negatywnie wpłynęła na główne źródła przychodów Grupy. W związku z koniecznością sprawnej restrukturyzacji i ograniczenia kosztów związanych między innymi z wydawaniem tygodnika „Wprost”, największe spadki wpływów objęły przychody ze sprzedaży usług reklamowych, projektów eventowych oraz dystrybucji prasy. Grupa Kapitałowa PMPG odnotowała jednocześnie zysk z działalności operacyjnej w wysokości 0,43 mln zł.
W tym samym okresie obniżeniu uległy koszty Grupy. Koszt własny sprzedaży, koszt sprzedaży oraz koszty ogólnego zarządu były niższe o ok. 13,9 mln zł tj. o 37% w stosunku do roku 2019 . Wpływ na to miały przede wszystkim decyzje dotyczące zakończenia wydawania drukowanej wersji tygodnika „Wprost”, redukcji kosztów wynagrodzeń, restrukturyzacji, wstrzymania działań reklamowych oraz obniżenia kosztów digitalizacji i usług programistycznych, co powinno mieć pozytywny efekt również w przyszłej działalności firmy.
Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej PMPG wyniósł 2,3 mln zł i był wyższy niż rok wcześniej o ponad 2 mln zł do czego przyczyniło się rozwiązanie odpisów z tytułu operacji sprzedaży i wykupu aktywów finansowych.
Bezzwłoczna i zdecydowana reakcja na sytuację związaną z COVID-19, przyczyniła się do wdrożenia zmiany modelu biznesowego co pozwoliło na zapewnienie ciągłości działania, realizację umów utrzymaniowych i zakontraktowanych nowych projektów, a także uruchomienie nowych linii przychodowych związanych z czytelnictwem w serwisie internetowym Wprost.pl. Doprowadziło to do zwiększenia przychodów osiąganych ze sprzedaży powierzchni reklamowej w Internecie o +53%, tj. o 2,5 mln zł. Istotną zmianą było wdrożenie w serwisie wprost.pl paywall’a, tj. płatnej subskrypcji treści, co wpisuje się w najnowsze trendy monetyzacji mediów cyfrowych.
Dzięki stale rosnącej liczbie użytkowników należących do Grupy serwisów internetowych, tj. wprost.pl i dorzeczy.pl, które osiągnęły we wrześniu odpowiednio prawie 5 mln i 2,3 mln użytkowników, a łącznie 7,25 mln użytkowników (RU), PMPG jest zdecydowanym liderem w kategorii serwisów związanych z tygodnikami opinii, mając w niej 51% całkowitego udziału. Sam serwis wprost.pl, nr 1 w tej kategorii, osiągnął ponad 18% zasięgu wśród wszystkich polskich internautów, a dorzeczy.pl 8,2%. (za Gemius/PBI, wrzesień 2020 r.)
- Przed zespołem zarządzającym PMPG i naszymi redakcjami stoi jeszcze wiele nowych wyzwań jakie stworzyła pandemia i sytuacja gospodarcza. Średni rozmiar spółki, pozwala jednak na sprawne i dynamiczne podejmowanie decyzji, dzięki czemu organizacja ma szanse wyjść z sytuacji kryzysowej mocniejsza i lepiej przygotowana do nowej rzeczywistości. Cieszę się i doceniam, że wiele osób w firmie to dostrzega i angażuje się z pozytywną energią w procesy zmian – skomentował wyniki wydawca, założyciel i główny akcjonariusz PMPG Polskie Media S.A. – Michał Maciej Lisiecki.
Źródło: PMPG POLSKIE MEDIA S.A.