logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Śląsk ma własny krój pisma

   12.10.2006, przeczytano 7464 razy
ilustracjastrzałka

Śląsk to jedyny region w Polsce, który ma własny i wyjątkowy krój pisma. Powstał on na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Samorządu Województwa Śląskiego, który będzie go wykorzystywał na swoich materiałach promocyjnych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/slask-ma-wlasny-kroj-pisma,4587,artykul.html

Wnioskodawcą projektu był Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie. Prace nad projektem rozpoczęły się w maju i zakończyły we wrześniu tego roku. Założeniem projektu było stworzenie pisma ozdobnego przeznaczonego głównie do celów reprezentacyjnych. Autorzy, Artur Frankowski i Henryk Sakwerda, po przeprowadzeniu badań w Bibliotece Śląskiej w Katowicach i Książnicy Cieszyńskiej zdecydowali, że oprą projekt na piśmie pochyłym wywodzącym swoją formę z tradycyjnej kaligrafii. - W drukach i rękopisach z zeszłych stuleci szukałem nie tyle inspiracji, co przede wszystkim odpowiedzi na pytanie, na czym ma polegać owa „śląskość“ nowego projektowanego pisma – mówi Artur Frankowski.

Finalna postać kroju jest wynikiem świadomie wykorzystanych narzędzi cyfrowych. Śląski mistrz kaligrafii, Henryk Sakwerda wykreślił tradycyjnie znaki pisma, zaś Arturowi Frankowskiemu przypadła rola kierownika artystycznego projektu oraz przeniesienie kroju na formę cyfrową.

Pismo śląskie czerpie z twórczości literniczej Hieronima Wietora, znakomitego śląskiego wydawcy i typografa, twórcy oryginalnej italiki z XVI w. oraz z powszechnie stosowanej na Śląsku kurrenty (XVII - XIX wiek), odręcznego pisma wywodzącego się z gotyckiej bastardy. - To pierwszy i jedyny w Polsce krój pisma powstający na potrzeby władz samorządowych, reprezentujący Śląsk poprzez charakterystyczne cechy wizualne – zapewnia Ewa Satalecka, prorektor Śląskiej Wyższej Szkoły Informatyki w Chorzowie.

Śląskie pismo zostanie zaprezentowane na wystawach w Katowicach, Cieszynie i Gliwicach. Na ekspozycjach zobaczyć będzie można szkice do projektu i ostateczną postać nowego kroju, rękopisy i starodruki ze zbiorów Biblioteki Śląskiej oraz Książnicy Cieszyńskiej, kaligrafię i projekty pism Henryka Sakwerdy oraz kroje pism zaprojektowane przez Artura Frankowskiego. Wystawie towarzyszyć będą wykłady i warsztaty poświęcone zagadnieniom typografii, a dzieci będą mogły zabawić się literkami.

Wernisaż 17 października o godz. 17.00 w Bibliotece Śląskiej w Katowicach. Od 15 listopada wystawę można będzie obejrzeć na Śląskim Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie, gdzie zaprezentowane zostaną również historyczne druki ze zbiorów Książnicy Cieszyńskiej. W przyszłym roku, w marcu, ekspozycję gościć będzie Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej w Gliwicach.


Henryk Sakwerda
urodził się w 1942 w Katowicach. Po ukończeniu Technikum Poligraficznego w 1965 roku podjął pracę w Zakładach Matryc Linotypowych w Katowicach (późniejszym „Grafmaszu”), gdzie zajmował się m.in. projektowaniem pism drukarskich. Zaprojektowany przez Sakwerdę w roku 1970 krój pisma Typos, uzyskał III nagrodę w kategorii pism akcydensowych w rozpisanym w Dreźnie międzynarodowym konkursie z okazji rocznicy śmierci Gutenberga. W latach 1975–80 projektował krój pisma Akant. 6 lat później krój na potrzeby prasy – Monitor – zaprojektowany dla Grafmaszu z przeznaczeniem na matryce linotypowe.
Henryk Sakwerda zajmuje się również projektowaniem graficznym, kaligrafią oraz tworzeniem rysunków satyrycznych. Prowadzi zajęcia z kaligrafii na kierunku grafiki w Śląskiej Wyższej Szkole Informatyki w Chorzowie.

Artur Frankowski
urodził się w 1965 roku w Zamościu. Studia w Instytucie Poligrafii Politechniki Warszawskiej ukończył w 1990 roku. W roku 2004 obronił pracę doktorską w macierzystej uczelni. Jest adiunktem Politechniki Warszawskiej, gdzie prowadzi wykłady i prace badawcze dotyczące czytelności i pism drukarskich.
Prowadzi również wykłady i warsztaty z typografii na kierunku grafiki Śląskiej Wyższej Szkole Informatyki w Chorzowie.
Zajmuje się również projektowaniem graficznym. Jest autorem kilkunastu krojów m.in. Grotesku Polskiego, Juliana, Komunikatu, Praesensu, Szczuki, Modernisty, inspirowanych polską typografią międzywojenną, a także współczesnych takich jak SuperSam, Dropsy, Norma. W roku 2004 założył wraz z żoną Magdaleną studio projektowe Fontarte (www.fontarte.com), którego jednym z celów jest zachowanie dziedzictwa polskiej typografii, w tym polskiej awangardy z okresu międzywojnia i propagowanie współczesnych polskich krojów pism. Artur Frankowski jest również autorem artykułów poświęconych historii polskiej typografii.
Należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Typograficznego ATypI, Type Directors Club (TDC) oraz Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU). Jego prace projektowe prezentowane były na wystawach zbiorowych m.in. w Finlandii, Holandii, Izraelu, Niemczech oraz Polsce.

Źródło: stowarzyszenie twórców grafiki użytkowej

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Cenna inicjatywa i warta propagowania. Ciekawe czy będą, następne i równie cenne, nasladownictwa.

Najnowsze w tym dziale

Roca na Milan Design Week 2024
Od 15 do 21 kwietnia 2024 roku Roca prezentowała swoje najnowsze kolekcje i rozwiązania w dwóch różnych przestrzeniach Milan Design Week – największych targów wnętrzarskich na świecie. Przygotowane przez Roca instalacje podkreślały koncentrację marki na realizacji pionierskich pomysłów w zakresie tworzenia wnętrz łazienkowych i...
Szanuję, nie dyskryminuję! - kolejna kampania Fundacji Avalon
W dniu 5 maja obchodzony jest Europejski Dzień walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami. Jest to szczególna okazja, aby zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy oraz wyzwania, które stoją przed osobami z niepełnosprawnościami w ich codziennym życiu. Według definicji Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych: „Dyskryminacja ze względu na...
Odkrywanie magii w kampanii Honor
Do 5 maja potrwa kampania marketingowa HONOR z okazji premiery nowych urządzeń z serii Magic 2024, w której skład wchodzą smartfony HONOR Magic6 Pro, HONOR Magic V2 oraz HONOR Magic6 Lite. Jej głównym celem jest poszerzenie świadomości marki wśród polskich konsumentów, a także przedstawienie magicznych funkcji urządzeń. Kampania 360 marki obejmuje...
Samsung edukuje dzieci: Stacja Galaxy w Smart Kids Planet
Dla wszystkich rodziców, opiekunów i nauczycieli poszukujących inspirującego miejsca do spędzenia czasu z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, Samsung i Smart Kids Planet przygotowali nową, ekscytującą atrakcję. W pierwszym w Polsce Centrum Mądrej Zabawy w warszawskiej Fabryce Norblina otwiera się przestrzeń Stacja Galaxy – miejsce, gdzie edukacja i technologia...
Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764