logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Emocje, wyzwania i marki Polaków w czasie epidemii

  PR 20.04.2020, przeczytano 1137 razy
ilustracja

Dział analityczny Dentsu Aegis Network - DDS - przeprowadził badanie konsumenckie. W pomiarze na reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski, w wieku 18-59 lat, przeanalizowano zmiany postaw i zachowań respondentów, również w odniesieniu do mediów i zakupów. Badanie zrealizowano na panelu internetowym w dniach 30-31.03.2020.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/emocje%2C-wyzwania-i-marki-polakow-w-czasie-epidemii,386662,artykul.html

W sytuacjach kryzysowych do głosu dochodzą silne emocje.  Na początkowym etapie kryzysu zauważalne są przede wszystkim zmiany na poziomie emocjonalnym - ograniczenia, jakie zostały wprowadzone przez władze państwowe, jak i przez nas samych w ramach środków zapobiegawczych wobec epidemii koronawirusa, stają się dla nas coraz bardziej dotkliwe.

- Analizując wyniki badania zauważamy, iż respondenci odczuwają poczucie zagrożenia i niepewność, co przekłada się na ich codzienne funkcjonowanie. Znamienne jest, że w obliczu zagrożenia i niepewności zwracamy się przede wszystkim ku produktom pierwszej potrzeby i szukamy wsparcia emocjonalnego wśród bliskich. Staramy się zachować dystans społeczny, jednak nasze potrzeby dotyczące kontaktów społecznych nie zniknęły. W obliczu zaistniałych ograniczeń staramy zaspokoić je w inny sposób. - Paulina Gadowska, Senior Research Analyst, DDS (Dentsu Aegis Network Polska)

Częściej korzystamy z mediów, wydłużył się dzienny czas spędzany przed telewizorem. Korzystamy z osiągnięć technologicznych (kamery internetowe, komunikatory), aby podtrzymać kontakt z bliskimi. Jednak nowoczesna technologia nie zastępuje nam dotychczasowych kontaktów międzyludzkich i mimo poczucia wsparcia, jakie otrzymujemy ze strony najbliższych, nadal odczuwamy samotność.

Wprowadzony dystans społeczny nie zmienił naszych potrzeb dotyczących społecznych kontaktów i interakcji. Niewątpliwie dużą zmianą jest brak swobody przemieszczania się, podróż lotnicza na weekend do innego miasta stała się zupełnie nieosiągalna i abstrakcyjna. Brak możliwości swobodnego przemieszczania się to również niemożność spotkań z bliskim. Święta wielkanocne, czas który tradycyjnie spędzamy w gronie rodziny, w tym roku miały zupełnie inny charakter. Niemniej jednak potrzeba wzajemnych kontaktów, zwłaszcza w sytuacji przymusowej izolacji wprowadza nas w erę nowych wyzwań, także komunikacyjnych. Częściej korzystamy z różnego rodzaju komunikatorów internetowych, także tych z kamerą internetową. Urządzenie to pozwala na bardziej rzeczywisty kontakt z osobą, z którą rozmawiamy i stanowi namiastkę zabronionych spotkań towarzyskich. Pojawiają się nowe możliwości komunikacji, a imprezy i spotkania towarzyskie przenoszą się do online'u (Netflix Party czy koncerty live z domu muzyków).

Obecny kryzys wpływa na sferę emocjonalną, ale zmianom podlegają również nasze plany na przyszłość i cele, które zamierzaliśmy osiągnąć. Zwracamy się ku sprawom najistotniejszym. Niepewność i poczucie utraty bezpieczeństwa jest również związane z niepewnością finansową dotyczącą utrzymania pracy i źródeł dochodu.

Jedynie 5% badanych zadeklarowało, że w ciągu najbliższego tygodnia pozostanie w domu. Z powodu narastających ograniczeń, rynek dostaw za pośrednictwem online powinien przeżywać swoje najlepsze chwile. Dlaczego wciąż tak mało produktów zamawiamy przez internet? Główne przyczyny zmniejszonych zamówień online to długie terminy dostaw i mała dostępność oferowanych produktów. Po wprowadzeniu ograniczeń, w ciągu najbliższego tygodnia po zakupy najczęściej wybieramy się sami, do sieciowego spożywczego, najchętniej samochodem. Jedna trzecia badanych zadeklarowała, że planuje utrzymać koszyk zakupowy w niezmienionej formie.

ilustracjastrzałka

Dawno nie mieliśmy tak dużych zmian na rynku mediowym. Aby dostrzec niewielkie zmiany w konsumpcji treści telewizyjnych, musieliśmy czekać co najmniej miesiąc, aby drgnęły słupki mediowe. W ciągu ostatniego miesiąca nastąpiła jednak dość znacząca zmiana, zdecydowanie bardziej widoczna w przypadku danych kwietniowych. Izolacja domowa to idealne warunki do regularnego korzystania z mediów. Pełnią one dwie główne funkcje: informacyjną i rozrywkową. W obecnych czasach obie będą równie ważne. Niezależnie od kryzysu i wzrostów na rynku telewizyjnym, internet nadal pozostaje medium, z którego korzystamy najczęściej, a w obliczu informacji o bieżącej sytuacji, także najbardziej wiarygodnym.Ważnym obecnie źródłem informacji są znajomi i rodzina, jednak takie informacje, również nie są przez badanych uważane za zbyt wiarygodne. Czas spędzany w domu wpływa na większą możliwość dotarcia do konsumentów poprzez kontakt z mediami, co obniża koszty mediowe i tworzy nowe możliwości dla reklamodawców.

Wprowadzone ograniczenia niosą ze sobą nowe szanse i zagrożenia dla wszystkich działających na rynku graczy. Działania marketingowe wpływające na zwiększenie sprzedaży często miały charakter długofalowy i zależny od bezpośrednich działań konkurencji. Obecnie trzeba podejmować szybkie działania, które przyniosą efekty w ciągu najbliższych tygodni. Rezygnacja z konkretnych aktywności lub ich całkowite ich niepodejmowanie może przynieść znaczące, także negatywne konsekwencje. Wszyscy próbują odnaleźć się w sytuacji kryzysowej. Dla jednych to szansa na rozwój biznesu i skorzystanie z pobudzonego popytu na artykuły pierwszej potrzeby (artykuły spożywcze, maski, środki do dezynfekcji). Inni, w obliczu kryzysu i bez pomocy zewnętrznej (wsparcie państwa, osób prywatnych),  stanęli przed groźbą upadku. W mediach społecznościowych pojawiły się już pierwsze apele czy zrzutki, które mają pomóc różnym podmiotom przetrwać trudny okres. Obecnie każdy z nas jest w niecodziennej sytuacji i o ile w pierwszej fali kryzysu jesteśmy skłonni do pomocy, to w niedalekiej przyszłości sami możemy się znaleźć w takiej sytuacji i potrzebować wsparcia. Niezmiennie pojawia się pytanie, czy w przypadku kryzysu powinna być podtrzymana komunikacja marketingowa - wydatki na reklamę są jednymi z pierwszych, jakie są zazwyczaj redukowane w sytuacjach kryzysowych. Rezygnacja z działań marketingowych, zwłaszcza w przypadku, kiedy konkurencja nie ma podobnych zamiarów, doprowadza do utraty klientów, a odbudowywanie silnej pozycji marki będzie w przyszłości bardzo kosztowne. Zdecydowanie rekomendowane jest natomiast budowanie komunikacji opartej na empatii, wsparciu konsumentów w trudnych czasach, także poprzez dostosowywanie oferty produktowej (np. poprzez obniżenie cen) i zwiększonej dostępności towarów czy usług (zmiana sposobów dystrybucji).

ilustracjastrzałka

Źródło: Dentsu Aegis Network Polska

www.dentsuaegisnetwork.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764