Niedawno przez signs.pl przetoczyły się dyskusje wywołane artykułami o nowych formach reklamy internetowej. Kontrowersje wzbudzała ich rosnąca nachalność, a także próby kamuflowania treści reklamowej. Przy okazji udostępnienia w signs.pl wyszukiwarki NetSprint prezentujemy towarzyszący jej produkt dla reklamodawców - Link sponsorowany. Przykład ten może być w naszej dyskusji ciekawym argumentem pokazującym, że droga do skuteczności reklamy wiedzie niekoniecznie poprzez zwiększanie jej uciążliwości.
Pomysł na link sponsorowany jest znany od dawna - reklamodawca wykupuje tekstowy wyróżnik pojawiający się nad wynikami wyszukiwania w momencie wpisania odpowiednich słów kluczowych przez użytkownika. Interesujące jest to, że koncepcja ta zastosowana została w czasie, gdy w środowisku związanym z reklamą internetową widać silną tendencję do poszukiwania coraz agresywniejszych form komunikacji. Taka reakcja na spadającą skuteczność tradycyjnych form reklamy internetowej wydaje się nerwowa i irracjonalna, a jako taka staje się mocno niepokojąca - bo trudna do kontrolowania. A przecież skuteczność spada właśnie z powodu zmęczenia reklamą. Czy jedyną barierą dla tej taktyki musi stać się spadek oglądalności serwisów internetowych? Słychać coraz częściej chybione porównania procentowego udziału powierzchni reklamowej na stronach gazet i stronach WWW, pomijające specyfikę tych mediów oraz różnice w reakcjach odbiorców. Czy doczekamy się zatem w Internecie reklam zajmujących 50 czy 70 procent powierzchni strony? Jaka będzie ich skuteczność, jeśli nikt nie zechce ich oglądać?
Link sponsorowany jest dowodem na to, że nie musi tak być. Pomysł ten reprezentuje zupełnie inny sposób myślenia: zamiast głośniej, mówmy precyzyjniej! Zachowując wysoką skuteczność (3-12% CTR), porównywalną z najbardziej agresywnymi formami reklamy, link wiąże się z minimalną uciążliwością dla odbiorcy. Nie obciąża łączy grafiką, zajmuje niewielki procent powierzchni strony. Prezentowany jest tylko odbiorcy zainteresowanemu tematem i to wyłącznie w chwili, kiedy poszukuje on wybranej informacji. Komunikat dostarczony jest w sposób przemyślany - właściwej osobie i we właściwym czasie - oto cały sekret skuteczności.
Jest to forma reklamy wykorzystująca specyficzne możliwości medium internetowego. Mechanizm targetingu jest przejrzysty i zrozumiały dla użytkownika, który wie dlaczego po wpisaniu nazwy programu komputerowego widzi link do stron czasopisma zajmującego się komputerami, nie czując się "śledzonym" przez niejasne mechanizmy gromadzące dane o jego zainteresowaniach. Sam link jest wyraźnie oznaczony jako element reklamowy. Jak widać, przestrzeganie kilku prostych reguł czystej gry może odbyć się bez szkody dla reklamodawcy, o czym coraz częściej zapominają autorzy pomysłów na nowe fromy reklamy. Warto zwrócić uwagę, że wiele wyszukiwarek sprzedaje wyniki wyszukiwania nie dbając o oznaczanie materiału sponsorowanego.
Link sponsorowany nie jest oczywiście rozwiązaniem całkowicie uniwersalnym - jego tekstowy charakter okaże się w wypadku niektórych kampanii niewystarczający. Sama kampania może być realizowana jedynie w serwisach udostępniających wyszukiwarkę NetSprint. Na tle nowych, agresywnych form reklamy jest to jednak inteligentny krok w kierunku ucywilizowania reklamy w Sieci - i to bez obniżania jej skuteczności. Pomysł ten ilustruje znaną przecież prawdę - zamiast nerwowo krzyczeć, warto wcześniej chwilę pomyśleć.
Łukasz Łukasiewicz
redakcja signs.pl