logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Link sponsorowany - głos w dyskusji o reklamie internetowej

   27.02.2002, przeczytano 6465 razy

Niedawno przez signs.pl przetoczyły się dyskusje wywołane artykułami o nowych formach reklamy internetowej. Kontrowersje wzbudzała ich rosnąca nachalność, a także próby kamuflowania treści reklamowej. Przy okazji udostępnienia w signs.pl wyszukiwarki NetSprint prezentujemy towarzyszący jej produkt dla reklamodawców - Link sponsorowany. Przykład ten może być w naszej dyskusji ciekawym argumentem pokazującym, że droga do skuteczności reklamy wiedzie niekoniecznie poprzez zwiększanie jej uciążliwości.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/link-sponsorowany---glos-w-dyskusji-o-reklamie-internetowej,876,artykul.html

Pomysł na link sponsorowany jest znany od dawna - reklamodawca wykupuje tekstowy wyróżnik pojawiający się nad wynikami wyszukiwania w momencie wpisania odpowiednich słów kluczowych przez użytkownika. Interesujące jest to, że koncepcja ta zastosowana została w czasie, gdy w środowisku związanym z reklamą internetową widać silną tendencję do poszukiwania coraz agresywniejszych form komunikacji. Taka reakcja na spadającą skuteczność tradycyjnych form reklamy internetowej wydaje się nerwowa i irracjonalna, a jako taka staje się mocno niepokojąca - bo trudna do kontrolowania. A przecież skuteczność spada właśnie z powodu zmęczenia reklamą. Czy jedyną barierą dla tej taktyki musi stać się spadek oglądalności serwisów internetowych? Słychać coraz częściej chybione porównania procentowego udziału powierzchni reklamowej na stronach gazet i stronach WWW, pomijające specyfikę tych mediów oraz różnice w reakcjach odbiorców. Czy doczekamy się zatem w Internecie reklam zajmujących 50 czy 70 procent powierzchni strony? Jaka będzie ich skuteczność, jeśli nikt nie zechce ich oglądać?

Link sponsorowany jest dowodem na to, że nie musi tak być. Pomysł ten reprezentuje zupełnie inny sposób myślenia: zamiast głośniej, mówmy precyzyjniej! Zachowując wysoką skuteczność (3-12% CTR), porównywalną z najbardziej agresywnymi formami reklamy, link wiąże się z minimalną uciążliwością dla odbiorcy. Nie obciąża łączy grafiką, zajmuje niewielki procent powierzchni strony. Prezentowany jest tylko odbiorcy zainteresowanemu tematem i to wyłącznie w chwili, kiedy poszukuje on wybranej informacji. Komunikat dostarczony jest w sposób przemyślany - właściwej osobie i we właściwym czasie - oto cały sekret skuteczności.

Jest to forma reklamy wykorzystująca specyficzne możliwości medium internetowego. Mechanizm targetingu jest przejrzysty i zrozumiały dla użytkownika, który wie dlaczego po wpisaniu nazwy programu komputerowego widzi link do stron czasopisma zajmującego się komputerami, nie czując się "śledzonym" przez niejasne mechanizmy gromadzące dane o jego zainteresowaniach. Sam link jest wyraźnie oznaczony jako element reklamowy. Jak widać, przestrzeganie kilku prostych reguł czystej gry może odbyć się bez szkody dla reklamodawcy, o czym coraz częściej zapominają autorzy pomysłów na nowe fromy reklamy. Warto zwrócić uwagę, że wiele wyszukiwarek sprzedaje wyniki wyszukiwania nie dbając o oznaczanie materiału sponsorowanego.

Link sponsorowany nie jest oczywiście rozwiązaniem całkowicie uniwersalnym - jego tekstowy charakter okaże się w wypadku niektórych kampanii niewystarczający. Sama kampania może być realizowana jedynie w serwisach udostępniających wyszukiwarkę NetSprint. Na tle nowych, agresywnych form reklamy jest to jednak inteligentny krok w kierunku ucywilizowania reklamy w Sieci - i to bez obniżania jej skuteczności. Pomysł ten ilustruje znaną przecież prawdę - zamiast nerwowo krzyczeć, warto wcześniej chwilę pomyśleć.

Łukasz Łukasiewicz
redakcja signs.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Warren’s: znaczenie stref brandowych podczas eventów
Szeroko pojęte eventy czy festiwale to nie tylko wydarzenia kulturalne, ale także doskonała okazja dla marek do aktywacji i zbudowania więzi z klientami. Wśród kluczowych elementów odgrywających istotną rolę w tym procesie są strefy brandowe, które nie tylko wyróżniają markę, ale także angażują i przyciągają uwagę uczestników. Eksperci firmy...
Google chowa IP. Mniej niechcianych reklam czy nieuczciwa konkurencja?
Rozwiązania wprowadzane w projekcie Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, mają w założeniu chronić naszą prywatność w internecie. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie...
Targi drupa 2024 to ważny moment w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży poligraficznej. Liczne premiery produktowe i pokazy innowacyjnych technologii, będą stanowić dobrą okazję by przyjrzeć się aktualnym wyzwaniom na rynku usług drukarskich.
Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.
Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764