logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Więcej niż opakowanie: Choppy Bike na bazie rozwiązania Stora Enso

  PR 22.09.2022, przeczytano 1120 razy
ilustracjastrzałka

Jak pokazuje przykład Choppy Bike, rozwiązania stworzonego przez łotewską firmę STUM, funkcjonalność opakowania wykracza czasami poza jego standardowe ramy i staje się ono produktem użytkowym. Opracowany przez tę firmę projekt opakowania na rower dziecięcy, uwzględnia znajdującą się w środku grę, co ma zwiększyć interakcję z użytkownikiem, w tym przypadku – z dzieckiem. Co więcej, jednym z parametrów brzegowych było wyeliminowanie kleju przy jego produkcji, co się udało. Całość została stworzona z zastosowaniem podłoży produkowanych przez Stora Enso i rozwiązań opakowaniowych, oferowanych przez ten koncern.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wiecej-niz-opakowanie%3A-choppy-bike-na-bazie-rozwiazania-stora-enso,397306,artykul.html

- Zależało nam, by opakowanie to zawierało ciekawą wartość dodaną – tłumaczy Aldis Bliscons, projektant ze studia designu STUM. – W zamyśle nie chcieliśmy stworzyć wyłącznie pudełka na rower, ale funkcjonalny produkt, który kryje dodatkowy produkt codziennego użytku.

Nieco wcześniej Aldis Biscons i Toms Grinbergs, jego partner biznesowy, opracowali koncepcję wykonanego z drewna roweru biegowego dla dzieci, pod nazwą Choppy Bike. Projektując niezbędne opakowanie, uwzględnili podejście stosowane od lat przez Stora Enso. Tak narodził się pomysł niestandardowej funkcjonalności opakowania, a w ślad za nim – jego prototyp.

Lista życzeń studia STUM względem projektowanego opakowania uwzględniała m.in. następujące elementy: wykorzystanie na pudełku tylko jednego koloru z uwagi na chęć ograniczenia ilości farb; wyeliminowanie kleju z konstrukcji opakowania; kompaktowy design, przekładający się na zastosowanie minimalnej ilości materiału; zastosowanie surowców, które w 100% można poddać recyklingowi. Jednak, jak podkreślają właściciele firmy, zanim opakowanie trafi do odzysku, w ich zamyśle miało oferować wartość dodaną i służyć jako gra.

„Gdy szalone pomysły stają się rzeczywistością”

- Było dla nas ogromną frajdą móc współpracować z Tomsem i Aldisem przy opakowaniu na rower Choppy Bike – przyznaje Girts Libeks, Design & Innovation Manager w Stora Enso, odpowiedzialny za kraje bałtyckie. – Mieli oni do zaproponowania wiele szalonych pomysłów, zaś moją rolą było ich przełożenie na możliwe do zrealizowania rozwiązanie.

Aldis Biscons i Toms Grinbergs uznali, że opakowanie ma samo w sobie być pewną wartością, już po wyjęciu z niego roweru i jego złożeniu. W efekcie, po otwarciu pudełka oczom dziecka ukazuje się gra przygodowa, której grafika zdobi dno opakowania i jego poszczególne elementy. W skład zespołu firmy STUM wchodzi m.in. artysta-grafik, który z dużą dokładnością narysował wszystkie jej elementy, zachowując przy tym dużą otwartość względem użytkownika.

- Nie ma tu wytyczonych zasad gdy, gdyż zależało nam na wyzwoleniu w dziecku kreatywności i stworzeniu ich we własnym zakresie – tłumaczy Toms Grinbergs.

Proekologiczność wśród priorytetów

W założeniach projektantów STUM opakowanie miało oferować też najwyższy poziom proekologiczności – podobnie zresztą jak rower Choppy Bike.

- Zastosowaliśmy w tym celu karton z certyfikatem FSC – mówi Aldis Biscons. – Grafika opakowania uwzględniała tylko jeden kolor, gdyż użycie farby oznacza konieczność zastosowania większej ilości wody i materiałów eksploatacyjnych. Nie chcieliśmy też kleju w konstrukcji opakowania. Wreszcie - zależało nam na jego kompaktowych rozmiarach. T bowiem przekłada się na minimalną ilość surowca niezbędnego do wykonania pudełka. Kompaktowy design oznacza też mniej miejsca w kontekście transportu, a więc i mniej paliwa niezbędnego do jego przewiezienia.

By stworzyć rozwiązanie opakowaniowe spełniające wszystkie te oczekiwania, Aldis Biscons i Toms Grinbergs podjęli współpracę ze Stora Enso, której eksperci zorganizowali dla właścicieli STUM szereg spotkań o charakterze warsztatowym, dotyczących designu. W efekcie powstało opakowanie, które – jak podkreślają obie strony – jest bardziej przyjazne dla środowiska, oferuje klientowi większą wartość, a zarazem wzbudza jego zainteresowanie.

Choppy Bike jest obecnie dostępny w dwóch sklepach stacjonarnych na terenie Łotwy, jak też za pośrednictwem dwóch sklepów internetowych. Strona internetowa poświęcona rowerowi i jego opakowaniu uzupełnia kompleksowe podejście do pudełka i znajdującego się w jego wnętrzu produktu, podkreślając takie walory jak prostota w użytkowaniu, funkcjonalność i proekologiczność.

ilustracjastrzałka

„Przyszłością opakowania jest nadawanie mu wartości dodanej”

- Rowerek i jego opakowanie były tworzone w tym samym czasie i są ze sobą ściśle związane. Przykład: w rowerze nie znalazły zastosowania śrubki, a z opakowania wyeliminowano klej. Inne ich podobieństwo to minimalizm w zastosowaniu materiałów zarówno w rowerze, jak i w opakowaniu. Było dla nas sporym wyzwaniem pracować nad dwoma tymi produktami jednocześnie – mówi Girts Libeks.

Opakowanie, jak wcześniej wspomniano, można w 100% poddać recyklingowi, ale – w zamyśle jego twórców – ma ono jeszcze przez długi czas pełnić funkcję rozrywkową i stanowić inspirację dla dziecka – użytkownika roweru i gry będącej integralną częścią pudełka.

- Sądzę, że przyszłość opakowań leży właśnie w projektach, dzięki którym zyskują one wartość dodaną – mówi Toms Grinbergs. – Ukierunkowana na ten cel współpraca z firmą Stora Enso, jak zawsze zresztą, była dla nas ogromną przyjemnością.

We wrześniu br. opakowanie Chopy Bike zostało nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu ScanStar, organizowanym od ponad 50 lat przez Skandynawską Organizację Opakowań. W uzasadnieniu werdyktu jurorzy napisali m.in.: „Zabawny i zaskakujący efekt w miejsce pełnokolorowego druku. Właściwe zaprezentowanie produktu. Ten został wykonany z lekkich surowców i nie wymaga żadnych narzędzi do używania. Całość pełna niespodzianek, rozrywki i zabawy. Bardzo dobry projekt, możliwość wykorzystania opakowania do innych celów. Doskonały przykład współpracy ponad granicami”.

ilustracjastrzałka

Źródło: Stora Enso Polska Sp. z o.o.

www.storaenso.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Brother HL-L2402D, HL-L2442DW, HL-L2460DN - 3x druk mono
Firma Brother dodała do portfolio 3 wydajne monochromatyczne drukarki laserowe. Nowe kompaktowe modele Brother – HL-L2402D, HL-L2442DW, HL-L2460DN umożliwiają łatwą konfigurację, proste podłączenie oraz szybkie i perfekcyjne wydruki. Drukarki zostały zaprojektowane z myślą o wydajności i szybkości drukowania oraz zachowaniu niskich kosztów druku.
API Foilmakers przejmuje United Foils Europe
Firma Aldus, wraz wchodzącą w skład tej grupy API Foilmakers, poinformowały o podpisaniu umowy definitywnego przejęcia United Foils Europe BV, wraz z jej spółkami zależnymi: United Transfer Technologies BV, Pack Vision BV, United Foils, Starfoil Technology Netherlands BV oraz Newfoil Machines.
Brother DCP-L2600D, DCP-L2622DW i DCP-L2640DN: urządzenia typu 3w1
Firma Brother wprowadza do oferty 3 wydajne monochromatyczne urządzenia laserowe 3w1. Modele DCP-L2600D, DCP-L2622DW i DCP-L2640DN są łatwe w konfiguracji oraz co ważne pozwalają na sprawne wygenerowanie wysokiej jakości wydruków. Urządzenia zostały tak stworzone, aby usprawnić proces druku i zmniejszyć jego koszt.
Sharp BP-C542WD, BP-C533WD i BP-C533WR: drukarki wielofunkcyjne
Sharp wprowadza trzy kolorowe urządzenia MFP (wielofunkcyjne) A4. Modele BP-C542WD, BP-C533WD i BP-C533WR dołączają do rosnącej linii produktów Sharp, zaprojektowanych dla dynamicznie zmieniających się, hybrydowych miejsc pracy przyszłości. Urządzenia gwarantują nowoczesną komunikację z rozbudowanymi funkcjami bezpieczeństwa oraz redukcję zużycia energii,...
Epson AM-C400 i AM-C550 - atramentowe drukarki A4
Epson kontynuuje rozwój autorskiej technologii druku atramentowego Heat-Free, rozszerzając ofertę dla biur o urządzenia wielofunkcyjne AM-C400 i AM-C550, które usprawniają pracę z dokumentami w formacie A4. Nowe modele zapewniają wszystkie cenione w produktach firmy Epson atuty związane z oszczędnością energii i wydajnością.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764