logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wyniki finansowe Grupy Agora w 2. kwartale 2018 r.

  PR 10.08.2018, przeczytano 315 razy

W 2. kwartale 2018 r. wyniki Grupy Agora były pod wpływem negatywnych trendów rynkowych, w szczególności spadku frekwencji kinowej. Pomimo tego Grupa Agora odnotowała wzrost przychodów reklamowych we wszystkich pozaprasowych obszarach działalności i zamknęła kwartał z zyskiem netto, który bez odpisu należności wyniósłby 12,8 mln zł.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wyniki-finansowe-grupy-agora-w-2.-kwartale-2018-r.,37545,artykul.html

Całkowite przychody Grupy Agora w 2. kw. 2018 r. wyniosły 258,3 mln zł i zmniejszyły się o 8,6%. Wyższe były wpływy z reklamy i z działalności filmowej Grupy, przy niższych wpływach ze sprzedaży usług poligraficznych, niższych przychodach kin z biletów i sprzedaży barowej oraz niższej sprzedaży wydawnictw.

Rozwój oferty usług dla klientów Grupy zapewnił jej wzrost przychodów ze sprzedaży usług reklamowych - o 2,8% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. do kwoty 146,8 mln zł. Wpływy z reklam były wyższe w większości segmentów biznesowych Agory, kolejny kwartał z rzędu rosnąc w Internecie[1] i Radiu[2]. Największy wzrost przychodów reklamowych[3] - o 16,7% - odnotował segment Internet głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi spółki Yieldbird. Wyższy niż rynkowy wzrost wpływów reklamowych[4] nastąpił również w segmencie Reklama Zewnętrzna[5], który realizuje coraz więcej nowoczesnych kampanii reklamowych na nośnikach Premium Citylight, Digital oraz City Transport. Jedynym segmentem ze spadkiem przychodów z reklamy była Prasa[6], co wiązało się m.in. z rezygnacją z wydawania wybranych tytułów prasowych i sytuacją rynkową. Dzięki wyższym wpływom z działalności filmowej Grupy, realizowanej przez NEXT FILM, zwiększyły się też przychody z pozostałej sprzedaży.

Negatywne trendy rynkowe wpłynęły na zmniejszenie przychodów Grupy w pozostałych kategoriach, co ostatecznie spowodowało spadek całkowitych przychodów Agory w porównaniu z ubiegłym rokiem. Istotnie zmniejszyły się wpływy ze sprzedaży usług poligraficznych w związku z ograniczeniem liczby zamówień, zwłaszcza w technologii coldset. Spadek frekwencji kinowej w 2. kw. 2018 r., do którego przyczyniły się wyjątkowo słoneczna pogoda, ograniczenie handlu w niedziele i przesunięcie terminów premier filmowych z uwagi na mistrzostwa świata w piłce nożnej, zaważył na przychodach ze sprzedaży biletów do kin oraz ze sprzedaży barowej w kinach, wynoszących odpowiednio 35,0 mln zł i 13,8 mln zł. W omawianym okresie w kinach Helios zakupiono blisko 1,9 mln biletów, czyli o 21,0% mniej niż rok temu, a rynkowy spadek frekwencji wyniósł 15,7%[7]. Niższe wpływy ze sprzedaży wydawnictw, związane przede wszystkim z zakończeniem wydawania wybranych tytułów prasowych oraz ograniczeniem nakładów i liczby wydań w ofercie dwucenowej, tylko częściowo zostały zrekompensowane przez wyższe przychody ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej Gazety Wyborczej oraz Wydawnictwa Agora.

Koszty operacyjne Grupy Agora w 2. kw. 2018 r. nieznacznie się zwiększyły - o 1,8% do 281,1 mln zł. Zdecydowały o tym: odpis aktualizujący wartość należności obarczonych ryzykiem nieściągalności od jednego z kontrahentów Grupy w kwocie 15,6 mln zł oraz rezerwa restrukturyzacyjna w segmencie Prasa w wysokości 2,2 mln zł. Wzrost kosztów nastąpił w Prasie, Internecie, Reklamie Zewnętrznej i Radiu, zaś spadek odnotowały segmenty Druk[8] oraz Film i Książka[9]. Najwięcej - 100,9 mln zł, co oznacza wzrost o 1,4% - Grupa przeznaczyła na usługi obce, istotnie zwiększając zwłaszcza nakłady na dzierżawę powierzchni reklamowych przez spółkę Yieldbird w segmencie Internet. Niewielki wzrost zanotowało Radio, natomiast zmniejszyły się wydatki na usługi obce segmentu Film i Książka ze względu na niższe koszty zakupu kopii filmowych związane z niższą frekwencją. Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników oraz wydatki na reprezentację i reklamę Grupy były zbliżone do odnotowanych rok temu. Spadły zaś koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów.

W efekcie w 2 kw. 2018 r. strata Grupy Agora na poziomie EBITDA wyniosła 2,4 mln zł, strata operacyjna na poziomie EBIT wyniosła 22,8 mln zł, a zysk netto 0,2 mln zł. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej stanowił 0,3 mln zł. Negatywny wpływ na wyniki Grupy miał odpis aktualizujący wartość należności obarczonych ryzykiem nieściągalności od jednego z kontrahentów Grupy, zaś na wynik netto pozytywnie wpłynął zysk z transakcji zbycia udziałów w spółce Stopklatka S.A. w kwocie 26,7 mln zł (wartość wpływu na wynik netto Grupy w 2. kw. 2018 r. to 22,6 mln zł).

Gdyby wyeliminować wpływ odpisu na należności obarczone ryzykiem nieściągalności, koszty operacyjne Grupy Agora byłyby niższe niż w 2. kw. 2017 r., a strata operacyjna na poziomie EBIT istotnie zmniejszyłaby się i wyniosłaby 7,2 mln zł. Grupa odnotowałaby również pozytywny wynik na poziomie EBITDA w wysokości 13,2 mln zł, a zysk netto byłby zauważalnie wyższy i stanowiłby 12,8 mln zł.

W czerwcu 2018 r. zarząd Agory ogłosił strategię biznesową Grupy na lata 2018 – 2022[10]. Trwają już prace nad realizacją postawionych w niej celów, m.in. w zakresie rozwoju obecnych projektów Agory – oferty dostępu do treści premium i z obszaru premium OOH. W lipcu br. innowacyjny projekt Gazety Wyborczej o nazwie Harmony. Smarter reader’s journey wygrał dofinansowanie z funduszu Google DNI. Dzięki wsparciu przyznanemu w 5. rundzie programu the Digital News Initiative zespół dziennika przyspieszy dalszy rozwój cyfrowy - rozpocznie prace nad innowacyjnym narzędziem pozwalającym polskim wydawcom połączyć reklamowy i subskrypcyjny model biznesowy. Rozwiązanie to jednocześnie zapewni skuteczniejszą personalizację ścieżki czytelnika, ulepszając doświadczenia użytkownika Wyborcza.pl. Natomiast AMS kontynuuje działania inwestycyjne w segmencie premium – również w lipcu 2018 r. spółka Adpol z grupy AMS zwyciężyła w postępowaniu koncesyjnym na budowę wiat przystankowych w Krakowie. W ramach koncesji w 2019 roku wybuduje pierwsze ze 107 przystanków różnych typów, na których znajdzie się łącznie ponad 300 stron reklamowych.

Jednocześnie z budową długoterminowej wartości Agory dla akcjonariuszy, Spółka – zgodnie z polityką dywidendową – wypłaciła 2 sierpnia br. posiadaczom swoich akcji dywidendę w wysokości 0,5 zł na akcję. Łączna kwota wypłaty to ponad 23 mln zł.

Źródło: Agora S.A.

www.agora.pl

Dodatkowe informacje:

Źródło danych: skonsolidowane sprawozdanie finansowe wg MSSF, 1. poł. 2018 r.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Więzienie za mema? Zaostrzenie art. 212 wstrzymane!
PiS zapowiadał złagodzenie, ale jest ostrzej. Okazuje się, że przy okazji nowelizacji prawa uzasadnianej koniecznością walki z pedofilią, zaostrzono przepisy słynnego artykułu 212 kodeksu karnego regulującego kwestie kar za zniesławienie. Nie odbyły się w tej sprawie zapowiadane przez ministra Ziobro konsultacje.
Widoczność reklam online w Polsce w górę
Firma Meetrics opublikowała kolejny kwartalny raport „Viewability Benchmark Report”, dotyczący widoczności reklam na poszczególnych rynkach europejskich, w tym w Polsce. Wskaźnik Viewability reklam online w Polsce wzrósł już trzeci kwartał z rzędu, i to aż do 59 proc., wobec 54 proc. w IV kwartale ubiegłego roku, tym samym osiągając swój rekordowy poziom od kiedy Meetrics...
Ströer z umową na obsługę citylightów przy Dworcu Centralnym w Warszawie
Ströer Media przejmuje obsługę reklamową prawie 140 nośników citylight, znajdujących się w przejściach podziemnych pomiędzy warszawskim Dworcem Centralnym, a Hotelem Marriott.
Już 12 czerwca Yield Riser – ekspert optymalizacji przychodów z reklamy w Internecie, zaprezentuje swoją ofertę jako sponsor targów Mobile Summit w Tel Avivie.
Nowe technologie mogą wygrać wybory w 2019
Armie botów, farmy trolli i fake news - to zjawiska na styku świata polityki i nowych technologii chętnie opisywane w sensacyjny sposób. Trudno ocenić ich wpływ na wyniki, ale bez wątpienia robią zamieszanie. Eksperci udowadniają, że prawdziwe zdobywanie zwolenników za pomocą nowych mediów powinno wykorzystywać ich największy atut - bezpośrednią...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764