logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

20-lecie Galerii Rusz w Muzeum Plakatu w Wilanowie

   21.08.2019, przeczytano 258 razy
ilustracja

Prezentacja dokumentacji 150 prac z dorobku artystów Joanny Górskiej i Rafała Góralskiego, tworzących od sierpnia 1999 roku sztukę, która ma poRUSZać i prowowokować do myślenia. Zapraszamy do zapoznania  z wyborem 150 prac z 20-letniej działalności Galerii Rusz, które będą prezentowane na ekranie w Galerii Format B1.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/20-lecie-galerii-rusz-w-muzeum-plakatu-w-wilanowie,383661,artykul.html

Artystyczny duet Joanna Górska i Rafał Góralski – szerzej znani jako Galeria Rusz – od dwudziestu lat funkcjonują w sferze publicznej. Ich znakiem firmowym są unikatowe billboardy eksponowane przy szosie chełmińskiej w Toruniu o łatwo rozpoznawalnej poetyce i w zasadzie niezmiennej formie plastycznej, które puentują stan ducha i umysłów naszej zbiorowości.

Wybór takiego właśnie a nie innego nośnika dla swoich wypowiedzi, jest wyborem znaczącym. Wprowadza bowiem pewien dysonans w naszą ikonosferę zdominowaną wielkoformatowym plakatem komercyjnym o jednoznacznie afirmatywnej treści stymulującej konsumpcję. W przypadku działań interwencyjnych Galerii Rusz mamy do czynienia z pewnego rodzaju dyskomfortem psychicznym  i dysonansem poznawczym, bo upodobnienie ich prac do komunikatu komercyjnego okazuje się przewrotnym odwróceniem wektora satysfakcji, zaprzeczającym bezrefleksyjnej żądzy posiadania. W zamian otrzymujemy gorzką lub słodko-kwaśną konstatację, że „coś idzie jednak nie tak”, jak się powszechnie oczekuje albo jak być powinno.

Te plastyczne działania na wrażliwości i wyobraźni rodaków, widziane w tak długiej perspektywie czasowej, stanowią swoisty zapis socjologiczny patologii naszej mentalności. Właściwe demaskują cały zakres wszystkich jej defektów, od wybujałej megalomanii narodowej począwszy, po rutynowe czynności dnia powszedniego, określające i kształtujące styl życia i bycia w epoce nieograniczonej konsumpcji i samozadowolenia. Czasami jest to bezlitosna krytyka mocno zakorzenionych stereotypów budujących rzekomo naszą tożsamość. Innym razem jest to brutalne obnażenie małostkowości wybujałych treści, pozornie mających spajać i umacniać wspólnotę.

Mimo naiwnej i elementarnie prostej formy plastycznej, rezonans egzystencjalny tego przekazu wydaje się czymś więcej niż tylko pobożna perswazja i subtelna interwencja. Właściwie ta narracja wpisuje się w nurt pozytywistycznej edukacji, obecnej zarówno w dawnej literaturze, jak i w nieustającej debacie publicznej wytyczającej pole rozważań: jak Rzeczpospolita spełnia oczekiwania Polaków i jakiej Rzeczpospolitej Polacy oczekują? I przede wszystkim – co w tym procesie poszukiwania jej istoty robią, czy zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizują deklarowane hierarchie wartości, jakie wartości pozycjonują najwyżej, a którym się sprzeniewierzają mimo wyniosłej niekiedy patriotycznie nacechowanej  tromtadracji?

ilustracjastrzałka

Obrazy tworzone przez Galerię Rusz – w warstwie wizualnej i semantycznej składają się na jakiś niepokojący i przestrzegający związek frazeologiczny. Ich sensu należy poszukiwać w całej rozciągłości rozległej skali ogólnie rozumianej pedagogiki społecznej: od umownie przyjętego wstydu, który należy wyprzeć z dyskursu, po nadmierną, nieprzystającą do faktów i zachowań – postulowaną jedynie – dumę.

Ekspresję i wymowę tych dzieł można także sprowadzić do modnego dzisiaj rozróżnienia między publicystyczną dezynwolturą a chłoszczącą konstatacją. Tę decyzję pozostawiają jednak autorzy woli odbiorców.

Prezentując wybór prac Galerii Rusz z okazji jubileuszu, Muzeum Plakatu w Wilanowie uznaje tym samym fakt, że wbrew wszelkim zapowiedziom plakat jako medium transmisji treści społecznie ważkich nadal wypełnia jedną ze swych powinności i pozostaje atrakcyjnym wehikułem ich artykulacji.

W Signs.pl od lat współpracujemy z Fundacją Rusz wspierając organizowany przez nią Festiwal Art Moves.

9 sierpnia - 1 września 2019
Muzeum Plakatu w Wilanowie, Galeria Format B1

Źródło: Muzeum Plakatu w Wilanowie

www.postermuseum.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ahava PR odpowiedzialna za promocję PR marki dr Gerard
Agencja AHAVA PR  zajmie się obsługą jesiennej kampanii marki dr Gerard. Działania obejmują: przygotowanie treści do kampanii, influencer marketing, działania PR (w tym kontakt z mediami oraz wysyłkę kreatywną). Promocja będzie obejmowała dwa nowe produkty marki dr Gerard: Pryncypałki o smaku orzechowym oraz Mafijne Brownie.  
Océ Colorado 1650 złotym medalistą targów Festiwaldruku.pl
Podczas tegorocznego FestiwaluDruku.pl jury konkursowe już po raz siódmy przyznało Złote Medale targów. Wśród wyróżnionych znalazł się ploter Océ Colorado 1650 firmy Canon – model, który swoją premierę miał kilka miesięcy temu na targach FESPA.
Mateusz Gessler w nowej kampanii Hortex
Gotowe zupy mrożone to nowość w portfolio marki Hortex. Po raz pierwszy w historii firmy do działań reklamowych zaangażowany został ambasador.
Po rozwiązaniu przez Roberta Kubicę umowy z ROKiT Williams Racing, także PKN ORLEN, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, zakończy po tym sezonie współpracę sponsorską z zespołem. Koncern będzie kontynuował współpracę z zawodnikiem, pozostanie także w Formule 1 budując globalną rozpoznawalność marki.
W Integart Festiwal Druku trwa nadal!
Festiwal Druku 2019 dobiegł końca. Cieszymy się, że mogliśmy z Państwem spędzić wspólnie ten czas w szczególności, że przybyliście na to wydarzenie tak licznie. Cieszy nas fakt, że nasza oferta spotkała się z tak dobrym przyjęciem!
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764