logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz dr Macieja Konopki

   04.06.2020, przeczytano 1561 razy
ilustracja

Doceniając wysiłek STGU w celu ujednolicenia a przynajmniej porównania stawek nie mogę się oprzeć refleksji, że jest to nie pierwsza i nie ostatnia próba uporządkowania rynku. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-dr-macieja-konopki,387290,artykul.html

Sam pamiętam jak w pionierskich czasach STGU razem z Michałem Łojewskim ( WhiteCat) podjęliśmy taką probę, stworzyliśmy chyba nawet w pocie czoła ankietę, na którą przyszły chyba tylko zaledwie dwie odpowiedzi. Trudno przeprowadzić takie ujednolicenie bez regulacji prawnych. Dlatego prawnicy, chirurdzy, są w lepszej sytuacji niż projektanci. Ich stawki regulują sztywne formy oraz fakty (np. udane operacje). Doceniając wysiłek musimy jasno powiedzieć ,że stoimy na gorszej pozycji, zwłaszcza przy zwiększającej się dostępności coraz prostszych narzędzi do projektowania. Po zanalizowaniu wyników ankiety chciałbym zacząć od refleksji ,że wszyscy na tym rynku jesteśmy na tak zwanej pozycji „biorącej”. Mamy znacznie mniejsze pole manewru i negocjowania względem tego, kto „daje”. I oczywiście mamy świadomość, że takich „biorących” jest wielu. 

Ma to swoje konsekwencje. Najbardziej uderzającym i najsmutniejszym z naszego punktu widzenia obrazem, pokazującym też słabość ewentualnych konstrukcji regulacyjnych jest bardzo mała różnica pomiędzy freelancerami a agencjami. A przecież w istocie rzeczy różnica jest znaczna i nie tylko w tym, że całe oprogramowanie w większych strukturach musi być legalne. Różnica jest także w tym, że jako firma jesteśmy w stanie rozwiązywać poważne biznesowe i marketingowe problemy możliwe do wyrażenia w komunikacji i designie a projektowanie elementów graficznych jest tylko jedną z ich form wyrazu. W związku z tym, chociaż mieścimy się w górnej części średniej, projekt wizytówki kosztuje w Brandy Design więcej niż 1000 zł, Jeśli już ktoś się do nas zwraca z taką potrzebą, oznacza, że wie, że rozwiązania za 100zl i z internetu nie działają i nie rozwiążą jego problemów. Nasze wyceny podobnie jak i większość kolegów opieramy na doświadczeniu, porównywaniu zleceń, wywiadzie z klientem oraz analizie dostępnych danych. Stawki analizujemy też ze względu na miejsce i wielkość klienta. Coraz częściej też, jako oddzielną pozycję wliczamy pracę obsługi klienta. Tam gdzie można, opieramy na otwartym pytaniu o dostępny budżet, ciągle jest to w Polsce z różnych kulturowych powodów tajemnica. Polski biznesmen myśli, że jeśli poda kwotę którą dysponuje na dany projekt, to dostanie zawyżony kosztorys. Tak nie jest, jeśli ma po drugiej stronie uczciwego partnera, dostanie kosztorys efektywnie wydający jego pieniądze. W rzeczywistości jednak głównym problemem jest nie sama stawka, a czas. Ile czasu zajmuje projekt oraz ile czasu zajmuje jego akceptowanie? Przy bardzo długich terminach samej pracy, reakcji klienta, zakończenia pracy i zapłaty, żadna wycena tego nie zrównoważy. Z ankiety wynika też dla mnie drugi wniosek, że wszyscy niemal szukają podobnej formuły. Łączenia kompetencji strategicznych i projektowych na różnym stopniu zaawansowania. Jesteśmy tu w dość komfortowej sytuacji z racji tego, że stale korzystamy z prac firm badawczych, tworzymy z nimi nawet wspólne narzędzia analityczne, mamy też ścisłą współpracę z dwoma kancelariami prawnymi, co tworzy otoczenie biznesowe dające klientom i nam komfort oraz pełne bezpieczeństwo podczas wszystkich kwestii wycen a mój wspólnik jest strategiem. 

W Brandy zawsze staramy się liczyć oddzielnie prawa nawet jeśli jesteśmy świadomi, że to jest tylko pozycja w kosztorysie a klient i tak kupuje od nas całość.Jednak trudno bardzo wyobrazić sobie sytuację w której znak lub layout są użyczane klientowi BEZ oddania PRAW autorskich.Taki klient ponosiłby ogromne i niepotrzebne ryzyko. Prawdę mówiąc w mojej prawie już trzydziestoletniej już karierze projektanta graficznego taka sytuacja zdarzyła się RAZ i to akurat wczoraj, kiedy to stworzony pro bono przez Darię Tymińską z Brandy Design znak dla akcji społecznej WSPARCIE MEDYKÓW I RESTAURATORÓW został, na ich wyraźne życzenie, użyczony wraz z prawami a nie oddany grupie ludzi działających w tej sprawie, a to z tej racji, że wszyscy wierzą ,że sytuacja wróci do normy i wspieranie restauratorów i lekarzy nie będzie konieczne. 

Dr Maciej Konopka
CCO Brandy Design 

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

różnica pomiędzy freelancerem a agencją jest kolosalna, agencja pracuje w godzinach pracy klienta a nawet poza nimi, a freelancer przeważnie pracuje po nocach. Większość klientów tą różnicę po czasie zauważa i rozumie za co płaci więcej agencji:)

Najnowsze w tym dziale

Targi drupa 2024 to ważny moment w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży poligraficznej. Liczne premiery produktowe i pokazy innowacyjnych technologii, będą stanowić dobrą okazję by przyjrzeć się aktualnym wyzwaniom na rynku usług drukarskich.
Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.
Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764