logo
WIEDZA

Customer Journey Map w pracy agencji w 5 krokach

Mateusz Zawiślak  PR 02.07.2018, przeczytano 440 razy
Autor - Michał Chrościcki, Analyst & Strategy Planner Mint Media

Klienci przychodzą do agencji kreatywnych z różnymi zadaniami. Od jednorazowych akcji po stałe działania, od stworzenia samego pomysłu, po kompleksowe realizacje. I o ile to klient wyznacza wartość, jaka finalnie powinna zostać dostarczona, to zadaniem agencji jest zaproponowanie rozwiązania, które nie tylko zrealizuje dany cel, ale również oczekiwane reakcje odbiorców. Jak to zrobić, aby osiągnąć zamierzony efekt? O Customer Journey Map w 5 krokach Michał Chrościcki z Mint Media.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/customer-journey-map-w-pracy-agencji-w-5-krokach,37090,artykul.html

Metod i podejść do wypracowania najlepszego rozwiązania dla klienta jest dużo. Wiele agencji coraz częściej bazuje na Customer Journey Map, czyli tzw. Mapie Podróży Klienta. Nie zawsze w pełni, ale zawsze w formie uproszczonej lub zmodyfikowanej, w zależności od czasu i potrzeb. To podejście pomaga lepiej zrozumieć użytkownika oraz doświadczenia jakie mu towarzyszą podczas realizacji określonego celu, a także uzmysłowić sobie naszą rolę w całym, większym procesie. Nie trzeba stosować mapy wyłącznie do analizy ścieżki zakupu, jak to najczęściej przedstawiają poszczególne przykłady. Chodzi o realizację celu, którym nie zawsze jest zakup.

Należy podkreślić, że na lojalność użytkownika ma wpływ również obsługa posprzedażowa. Oczywiście, w procesie zakupowym Mapa Podróży Klienta sprawdza się najlepiej i przekłada na realne korzyści. Tu jednak konieczne jest pełne zaangażowanie zleceniodawcy i to na poziomie przynajmniej tych działów, które z danym użytkownikiem procesu mają styczność. Nie zawsze jest to możliwe. Szczególnie jeśli prace dotyczą odpowiedzi na briefy i procesy przetargowe. Z tego względu warto zwrócić uwagę, aby obszary na które możemy mieć wpływ, przekładały się na jak najlepsze doświadczenia użytkowników. Dla klientów tworzy to wartość dodaną, którą otrzymują przy okazji kontaktu z produktem lub usługą.

Customer Journey Map w 5 krokach, które z powodzeniem sprawdzają się w pracy agencji.

  • ANALIZA DOTYCHCZASOWYCH ROZWIĄZAŃ - Zbieramy dane dotyczące aktualnych działań ze wszystkich możliwych źródeł. Dopytujemy klienta o ich raporty wewnętrzne lub statystyki i obserwacje z prowadzonych kanałów komunikacji. Odnosimy się do sytuacji rynkowej i aktualnych trendów. Często sami przeprowadzamy dodatkowe analizy lub konsultacje z użytkownikami oraz zewnętrznymi specjalistami. Koncentrujemy się na mocnych i słabych stronach rozwiązania.
  • PERSONY - Praca na personach pozwala nam lepiej poznać typowego użytkownika procesu, odbiorcę naszych działań. Nie tworzymy bytów „przeciętnych” - persona to obraz konkretnego człowieka. Ustalamy kim jest, czym się interesuje, jak spędza dzień, jakie ma nawyki, co go motywuje, a co ogranicza. Pomagają nam w tym nie tylko zebrane dane, ale również własne doświadczenia i obserwacje. Często zdarza się, że tworzone persony są determinowane przez zakres naszych działań lub określone przez cel naszego rozwiązania.
  • SZKIC ŚCIEŻKI DECYZYJNEJ KLIENTA - Staramy się zidentyfikować, jak wyglądają poszczególne kroki określonych person, od momentu zdiagnozowania potrzeby, do chwili realizacji wyznaczonego celu. Ustalamy, jakie czynności podejmuje przed momentem podjęcia decyzji. Im szersze spojrzenie przyjmiemy, tym więcej rzeczy zwróci naszą uwagę. To z kolei pomoże w generowaniu pomysłów oraz rozwiązań, z uwzględnieniem pozytywnych doświadczeń danej persony.
  • TOUCHPOINTY - Wyznaczamy miejsca styku naszego obszaru działania ze ścieżką decyzyjną każdej persony. Należy zwrócić uwagę na wszystkie możliwe punkty styku, ponieważ każdy może być sposobnością, aby kreować pozytywne doświadczenia naszych użytkowników, budować jego lojalność lub przyśpieszyć decyzję w realizacji celu. Pamiętajmy, że miejsce im jest wcześniej na ścieżce decyzyjnej użytkownika, tym łatwej on zaoszczędzi czas lub wysiłek na przykład w postaci porównywania ofert konkurencji.
  • ANALIZA DOŚWIADCZEŃ UŻYTKOWNIKA - To kluczowa diagnoza. Pomaga określić jakie doświadczenia zdobywa każda Persona podczas ścieżki decyzyjnej przy styczności z naszym rozwiązaniem. Jakie ma odczucia i wrażenia po kontakcie z naszym rozwiązaniem?  Czy jesteśmy mu pomocni?  Warto podejść do tej oceny rzetelnie, a może nawet krytycznie. Dobrze, jeśli danej oceny dokonamy zarówno przed przystąpieniem do tworzenia propozycji rozwiązania jak i po, aby upewnić się, że odpowiednie obszary zostały przez nas w należyty sposób zaopiekowane.

Źródło: Mint Media

www.mintmedia.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Strona WWW: Czego klienci oczekują od projektanta i wykonawcy?
Firmowa strona www powinna mieć wersję na urządzenia mobilne, pozwalać właścicielowi na edytowanie treści i zawierać formularz kontaktowy – wynika z analizy serwisu Oferteo.pl. Co ciekawe, w odróżnieniu od wyników poprzednich edycji badania, przedsiębiorcy częściej zlecają wykonawcom przebudowę już istniejącej strony niż zaprojektowanie od początku...
Social Customer Care – jego rola i znaczenie
Coraz częściej mówi się o braku lojalności klientów oraz zmianie roli social media. Nie chodzi już tylko o budowanie społeczności, ale o prowadzenie działań zasięgowych. Należy więc zastanowić się, jaką formę powinny przyjąć nasze działania i w jakim kierunku będzie rozwijać się Social Customer Care.
Od ulgi na start po duży ZUS. Poradnik dla przedsiębiorców
Wysokość składek opłacanych na ubezpieczenia społeczne to według przedsiębiorców największa bolączka prowadzenia biznesu w Polsce – wynika z Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2018. W obecnym systemie prawnym istnieją jednak różne możliwości rozliczania się z ZUS-em. Eksperci inFakt podpowiadają, jaki rodzaj oskładkowania można wybrać w...
Jak mierzyć efektywność pracy social media moderatorów?
Wiele biznesów wciąż ma problem w zaplanowaniu skutecznej strategii, a przede wszystkim właściwym rozliczaniu efektywności działań w social mediach. Dla niektórych nie lada wyzwaniem okazuje się już samo dobranie odpowiednich osób do obsługi firmowych kanałów społecznościowych lub nawet decyzja, czy stworzyć taki zespół w ramach obecnych...
Rybnik: Wywiad z twórcami Systemu Identyfikacji Wizualnej miasta
Niedawno prezentowaliśmy opracowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej dla Rybnika. Materiał cieszył się dużym zainteresowaniem - w ciągu tygodnia obejrzano go i przeczytano ponad 700 razy. Zdecydowaliśmy się w związku z tym uzupełnić go o rozmowę Mateusza Michalskiego ze Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej z Marcinem Wolnym i Mirkiem Klisiem, reprezentującymi Studio Otwarte...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej © 1997-2018 ICOS. Wszystkie prawa zastrzeżone