logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

EKG: Sklepy muszą łączyć zalety sprzedaży stacjonarnej i internetowej

  PR 10.05.2018, przeczytano 593 razy

Dziś już coraz rzadziej się mówi, że sklepy tradycyjne są zagrożone przez e-commerce. Coraz popularniejsza jest za to idea, tzw. connected stores, łączących zalety sklepu tradycyjnego z możliwościami jakie daje handel w kanałach cyfrowych. Raport „Retail 360 / Connected Stores. Transforming store fleet through technology”, przygotowany przez Deloitte Digital przekonuje, że detaliści muszą odpowiednio planować oraz funkcjonować we wszystkich kanałach, niezależnie od tego, czy ostateczna sprzedaż odbywa się w sklepie czy w Internecie. Aż 56 centów z jednego dolara wydanego w sklepie stacjonarnym to efekt kontaktu klienta z kanałami cyfrowymi, a kilka lat temu było to 36 centów. O przyszłości handlu będzie mowa podczas przyszłotygodniowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ekg%3A-sklepy-musza-laczyc-zalety-sprzedazy-stacjonarnej-i-internetowej,36441,artykul.html

Co oznacza pojęcie „connected stores”, czyli „połączonych sklepów”? – Jest to synergia wyjątkowych cech kanałów on-line i handlu tradycyjnego. Dziś sprzedawcy e-commerce, dzięki możliwościom jakie daje technologia, wiedzą o swoich klientach znacznie więcej niż sprzedawcy tradycyjni. I to będzie się zmienić – mówi Olgierd Cygan, Lider Deloitte Digital w Polsce i Europie Środkowej. – Sprzedawcy stacjonarni powinni zrozumieć, że lojalności klientów nie zdobywa się dzięki promocjom czy obniżkom, a relacja z konsumentami budowana jest w oparciu o wartość marki – dodaje.

Zacieranie granic

Eksperci Deloitte wskazują, że dziś rózważnice pomiędzy sprzedawcami a producentami z punktu widzenia konsumentów są coraz mniej zauważalne.

– Wchodząc na stronę internetową producenta obuwia czy kosmetyków klient oczekuje, że w tym samym miejscu będzie mógł nie tylko obejrzeć towar, ale również go kupić. Coraz więcej firm rozumie ten mechanizm i wykorzystuje możliwości, które on daje – mówi Olgierd Cygan.

Aż 90 proc. sprzedaży detalicznej na świecie nadal odbywa się w sklepach tradycyjnych. Jednak aby sprostać konkurencji ze strony przyjaznych w obsłudze sklepów online, które mogą zaoferować ogromny asortyment, zasadniczą rolę odgrywa doświadczenie klienta i zaangażowanie marki.

Sprzedawcy tradycyjni powinni uświadomić sobie, że kontakt klienta z marką nie zaczyna ani nie kończy się na wejściu i wyjściu ze sklepu. Raport Deloitte wylicza etapy „podróży” klienta. Jest to uświadomienie sobie potrzeby posiadania jakiegoś produktu lub usługi, poszukiwanie informacji o sprzedawcy, spełnienie celu, czyli zakup, uczucie satysfakcji oraz podzielenie się wrażeniami z innymi.

Aż 56 centów z jednego dolara wydanego w sklepie stacjonarnym to efekt kontaktu klienta z kanałami cyfrowymi. Kilka lat temu było to 36 centów. Ci którzy kupują w różnych kanałach wydają ponad dwa razy więcej, niż ci, którzy robią zakupy jedynie w sklepach tradycyjnych. – Oznacza to, że detaliści muszą odpowiednio i całościowo planować i funkcjonować we wszystkich kanałach, niezależnie od tego, czy ostateczna sprzedaż odbywa się w sklepie czy w internecie – mówi Olgierd Cygan.

Różne modele działalności

Eksperci Deloitte uważają, że w przyszłości największy sukces osiągną sklepy, które będzie można określić mianem „placu zabaw dla zmysłów”. Będą one potrafiły zaspokoić wszystkie potrzeby klientów. Na przeciwległym biegunie znajdzie się sprzedawca, któremu będzie zależało jedynie na zawarciu transakcji, nie zważając na potrzeby konsumentów.

Jedną z koncepcji, która będzie miała coraz większe znaczenie w handlu jest wykorzystywanie sklepów jako centrów dystrybucyjnych. W ten sposób ogranicza się koszty, a także czas dostarczenia towaru zamówionego przez konsumenta. Takie rozwiązanie zastosowała ostatnio firma eobuwie.pl, która we Wrocławiu otworzyła innowacyjny sklep, w którym klienci wybierają buty za pomocą tabletów, a sprzedawcy dostarczają im w ciągu trzech minut od złożenia zamówienia.

Kluczowa technologia

Funkcjonowanie nowoczesnego sklepu nie jest i nie będzie możliwe bez technologii. Według raportu Deloitte szczególnie cztery z nich będą miały duże znaczenie dla handlu: biometria, sztuczna inteligencja, internet rzeczy oraz computer vision (komputerowe rozpoznawanie obrazu). Dzięki tej ostatniej technologii za pośrednictwem obrazów i filmów wideo sprzedawcy zyskają informacje w czasie rzeczywistym na temat potrzeb i zachowań klientów.

– Tradycyjna sprzedaż detaliczna nie była branżą, która w jakimś znaczącym stopniu była uzależniona od technologii. To się jednak zmieniło. Sprzedawcy muszą zrozumieć, że technologia będzie odgrywała coraz większą rolę nie tylko w ich relacjach z klientami, ale zarządzaniu całą firmą – mówi Olgierd Cygan.

Czy to oznacza również, że w bliżej nieokreślonej perspektywie sprzedawców zastąpią roboty? Zdaniem ekspertów Deloitte tak się nie stanie. Ludzie nadal chcą mieć kontakt z ludźmi, a technologie mają ich tylko wspomagać i wpływać na efektywność kosztową.

O tym jak technologia może wpłynąć na handel Olgierd Cygan będzie mówił w panelu pt. „Zarządzanie informacją… dźwignią handlu”. Dyskusja odbędzie się 16 maja br. o godz. 9:30 w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, którego Partnerem jest Deloitte.

Źródło: Deloitte

www.deloitte.com/pl/

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

IV Konferencja Olimp Marketplace: sekrety skutecznej sprzedaży online
Już 27 września w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbędzie się IV edycja Konferencji Olimp Marketplace. To wydarzenie jest przeznaczone dla wszystkich, którzy chcą zwiększyć swoje wyniki sprzedażowe na Allegro, Amazon, eMAG, Kaufland, Pigu, Empik i 17 innych platformach.
DIMAQ Day wkrótce w trzech polskich miastach
Na ewolucję współczesnego digital marketingu wpływa wiele czynników, a do najważniejszych należy zaliczyć rozwój sztucznej inteligencji, zmieniające się potrzeby odbiorców, coraz większe znaczenie cyberbezpieczeństwa oraz kształtowanie się nowych grup konsumentów. To właśnie między innymi te kwestie zostaną poruszone podczas tegorocznej konferencji DIMAQ Day, którą...
Dolina Dobra rusza z kampanią „ŚniadaTAK”
BudzeNIE, ubieraNIE, śniadaNIE, czekaNIE na autobus – czy każdy poranek musimy zaczynać na „NIE”? Dolina Dobra ruszyła z kampanią „ŚniadaTAK”, w której pokazuje, że jeśli zaczniesz dzień pozytywnie to wszystko inne też jest na „TAK”. Kampania koncentruje się na sposobach na szybkie, pożywne i lekkie śniadania.
Saint-Gobain, lider w dziedzinie lekkiego i zrównoważonego budownictwa, wybrał Havas PR Warsaw do współpracy związanej z działaniami komunikacyjnymi na rynku w Ukrainie. Agencja jest odpowiedzialna za doradztwo strategiczne, a także działania obszaru hub management i poprowadzi projekt we współpracy z Havas PR Kyiv. 
PR Calling z obsługą funduszu YouNick Mint
Do grona stałych klientów PR Calling dołączył YouNick Mint – fundusz VC od 12 lat inwestujący w projekty deep tech w sektorach Healthcare i Industry 4.0. W ramach współpracy agencja wesprze YouNick Mint w zwiększeniu widoczności na rynku inwestycji venture capital poprzez budowanie relacji z mediami i kluczowymi interesariuszami.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764