logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Hasła reklamowe na święta: powtórka z marnej rozrywki

   19.12.2012, przeczytano 6906 razy
ilustracja
fot. Christy Thompson

Handel ma swoje świąteczne żniwa. Według szacunków Polacy mogą wydać na zakupy o kilka procent więcej niż przed rokiem. Czy przyciągną ich hasła reklamowe?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/hasla-reklamowe-na-swieta%3A-powtorka-z-marnej-rozrywki,17540,artykul.html

Hasła reklamowe w worku Świętego Mikołaja

W grudniu na rynek handlowy masowo wyruszają saneczki z dzwoneczkami. Prawie w każdym sklepie dyżuruje Święty Mikołaj. Wystrój i nastrój zmiękczają klientów. Jednak ten szczególny okres wcale nie jest łatwy dla tych, którzy tworzą hasła reklamowe. Trudno wyjść się poza utrwalony świat symboli. Promocja, obniżka, okazja – wszystko jest „świąteczne”. Prezenty pod choinkę bywają „wystrzałowe” , „ niezwykłe” i wymarzone.

Hasła reklamowe powtarzają się jak coroczne apele o kupowanie karpi żywych. Jakby twórcy albo ich zleceniodawcy wierzyli, że wystarczą byle jakie hasła reklamowe. Klient i tak kupi. „Wymarzone prezenty tylko w Komputronik”, Intersport pyta wprost:”Mikołaj już kupił prezenty, a Ty?” W tym gronie można zrozumieć firmę Kolter, która proponuje „wystrzałowe prezenty”. Zajmuje się dystrybucją artykułów strzeleckich i obronnych. Także sieć Biedronka postawiła na proste skojarzenia. Seria sloganów „Święta bogate” w radość, w zakupy, w tradycję – używa przenośni, która ma pozytywną konotację. Święta, tradycja, radość, no i te zakupy. Przecież uwielbiamy kupować.

Świąteczne hasła reklamowe

Dobre hasła reklamowe powinny być zgodne z nazwą firmy, wynikać z misji i strategii, a także podkreślać główną korzyść oferowanego produktu czy usługi. Muszą posiadać unikatowe cechy, które wyróżniają je na tle konkurencji. I mieć zdolność dotarcia do grupy docelowej.

Czy hasła reklamowe kreowane na potrzeby działań marketingowych przed świętami spełniają te wymogi? Raczej dopasowują się do tradycyjnego systemu świątecznych symboli. Rzadko się zdarza, że hasła reklamowe zawierają bardziej wyrafinowane skojarzenia, wykorzystują dowcip czy przewrotną prowokację. Także przygotowana na ten okres reklama Invest Banku tylko pozornie jest daleka od prezentów pod choinką. Slogan „Pieniądze są tak blisko” połączono z widokiem nadmorskiego krajobrazu. Na brzegu stoi latarnia morską. Światło latarni wskazuje drogę do domu. Pieniądze są na wyciągnięcie ręki, jak brzeg dla marynarzy. Na brzegu jest dom, w a nim bezpieczeństwo i tradycja, czyli święta.

Hasła reklamowe przegrywają z tradycją

W okresie świąt hasła reklamowe są mało oryginalne i nieatrakcyjne. Ich perswazyjność ogranicza się do dzwonienia dzwoneczkami i powszechnego wykorzystywania tych samych odniesień symbolicznych. Tak jakby tradycja obezwładniała twórców śmielszych pomysłów. Im bliżej świąt, tym więcej reklam-życzeń. Sklep życzy spokoju i udanych ostatnich zakupów, bank - wesołych świat, najlepiej z ich pożyczką gotówkową, a lekarz przypomina, by po spożyciu obfitego świątecznego obiadu użyć tabletki, która pozwoli się wypróżnić.

Na świecie hasła reklamowe tematykę świąteczną traktują o wiele swobodniej. Czy przyjęłaby się u nas reklama firmy kosmetycznej Illamasqua? Obok siebie pokazano dwie kobiety. Jedna biała w białym ubraniu, tylko usta podkreślone czerwoną szminką. Druga, czarna, ubrana na czarno, też z czerwonymi ustami. I slogan: „Nie marzę o białych świętach”. W Polsce po świętach zobaczymy raczej reklamę Unilevera, który reklamuje Cif i Domestos hasłem: ”Poczuj czystą radość”. W końcu po świętach trzeba posprzątać.

Jerzy Danilewicz

Źródło: METAFORYKA Slogany i hasła reklamowe

www.metaforyka.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764