logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Konkurs na najlepszą okładkę roku rozstrzygnięty

   27.04.2006, przeczytano 4829 razy
ilustracjastrzałka
Duży Format nr 637 Izba Wydawców Prasy

26 kwietnia na Zamku Królewskim w Warszawie po raz kolejny odbyła się uroczysta Gala Finałowa Konkursu Izby Wydawców Pracy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2005.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/konkurs-na-najlepsza-okladke-roku-rozstrzygniety,3877,artykul.html

Konkurs był realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pana Kazimierza Michała Ujazdowskiego. Współorganizator Konkursu, Zamek Królewski w Warszawie, udostępnił swoje sale uroczystej Gali, w której uczestniczyli przedstawiciele świata polityki, kultury i mediów. Tradycyjnie sponsorem Konkursu były firmy współpracujące i pracujące na rzecz prasy. Wśród nich znajdują się: RUCH S.A. i Winkowski Sp. z o.o jako sponsorzy Nagród Głównych oraz sponsorzy nagród: Mediatak - dom prasy regionalnej, Polska Agencja Prasowa, Poczta Polska, Polskie Linie Lotnicze LOT, Stora Enso i Totalizator Sportowy. Patronat medialny nad Konkursem sprawowały: TVP2, Press, Society for News Design.

Po raz czwarty nagrodzone zostały najlepsze "jedynki" gazet oraz najładniejsze okładki czasopism. Konkurs jest miejscem konfrontowania dorocznych osiągnięć grafiki prasowej oraz wynagradzania prac najbardziej twórczych, pomysłowych i profesjonalnych. Konkurs promuje najlepsze rozwiązania związane z redagowaniem graficznym prasy.

Liczba prac nadesłanych przez redakcje gazet i czasopism świadczy o rosnącej popularności Konkursu. W tym roku ponownie zgłoszono ich rekordową liczbę. O nagrody główne w Konkursie rywalizowało aż 546 prac (wobec 383 zgłoszonych w ubiegłym roku). Zaproszenie do udziału przyjęło wiele nowych tytułów, choć nie zawiedli również ubiegłoroczni uczestnicy i zwycięzcy. O miano najlepszych walczyły nie tylko pisma o zasięgu ogólnopolskim i wysokim nakładzie, ale również wiele pism lokalnych i branżowych. Wiele pierwszych strony gazet ale też i czasopism, które nadesłano do tegorocznej edycji konkursu, łączyło się tematycznie przede wszystkim z najważniejszymi wydarzeniami ubiegłego roku - śmiercią Papieża, Jana Pawła II a także wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi.

Laureatów Konkursu wyłoniło 22-osobowe Jury, w którym zasiadają uznani znawcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni wydawnictw i agencji reklamowych, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy, graficy i wydawcy. Dokonując ocen, Jury kierowało się przede wszystkim takimi kryteriami, jak: spójność przekazu wizualnego i merytorycznego, poziom realizacji graficznej, zgodność stylistyczna z charakterem tytułu czy też wartość handlowa okładki lub strony tytułowej jako "opakowania" tytułu prasowego.
Jury przyznało dwa GrandFronty dla najlepszej strony tytułowej w gazetach i najładniejszej okładki w czasopismach oraz osiem złotych medali - w każdej kategorii Konkursu. Okładki, które znalazły się w finale Konkursu otrzymały równorzędne wyróżnienia.
Ponadto Jury zdecydowało o przyznaniu pozaregulaminowej Nagrody Specjalnej GrandFront 2005 zespołowi dziennika "Rzeczpospolita" za szczególnie udany mariaż sztuki projektowej, redakcyjnej i edytorskiej, związany z redesign'em swojej gazety.

Laureaci nagród głównych oraz zwycięzcy w poszczególnych kategoriach nagrodzeni zostali statuetkami i medalami zaprojektowanymi przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Uroczystość wręczenia nagród i wyróżnień prowadziła Katarzyna Dowbor, prezenterka TVP2, wystawę najlepszych okładek otworzył Wiesław Podkański, Prezes Izby Wydawców Prasy oraz Przewodniczący Jury.
Wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć okładki zakwalifikowane do finału konkursu, zapraszamy w dniach 27-29 kwietnia na wystawę w Zamku Królewskim, a następnie w EMPiK-ach w całej Polsce, według poniższego harmonogramu:
30.04 - 07.05.2006 - EMPiK Megastore Junior
10.05 - 17.05.2006 - EMPiK Megastore Wrocław
19.05 - 27.05.2006 - EMPiK Megastore Kraków
30.05 - 06.06.2006 - EMPiK Katowice Silesia
09.06 - 17.06.2006 - EMPiK Częstochowa
20.06 - 30.06.2006 - EMPiK Toruń
03.07 - 12.07.2006 - EMPiK Gdańsk Matarnia

Zdobywcami nagród głównych GrandFront 2005 zostali:

GRUPA CZASOPISM (sponsor Winkowski Sp. z o.o.):
Tytuł: Duży Format nr 637
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Jacek Konarowski, Tomasz Korwin-Szymanowski

GRUPA GAZET (sponsor RUCH S.A.):
Tytuł: Puls Biznesu nr 206
Wydawnictwo: Bonnier Business Polska Sp z o.o.
Autor projektu: Jacek Utko, Witold Rozbicki

Nagrody w poszczególnych kategoriach otrzymali:

CZASOPISMA OPINII (sponsor Stora Enso)
Złoty medal:
Tytuł: Duży Format nr 637
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Jacek Konarowski, Tomasz Korwin-Szymanowski

Wyróżnienia:
Tytuł: Przekrój nr 15
Wydawnictwo: Edipresse
Autor projektu: Bogdan Żochowski

Tytuł: Przekrój nr 50
Wydawnictwo: Edipresse
Autor projektu: Małgorzata Laska

Tytuł: Polityka nr 48
Wydawnictwo: Polityka Spółdzielcza Pracy
Autor projektu: Jacek Królak

Tytuł: Forum nr 5
Wydawnictwo: Polityka Spółdzielnia Pracy
Autor projektu: Małgorzata Śliwińska

Tytuł: Forum nr 49
Wydawnictwo: Polityka Spółdzielnia Pracy
Autor projektu: Małgorzata Śliwińska

CZASOPISMA LIFESTYLE (sponsor Polskie Linie Lotnicze LOT)
Złoty medal:
Tytuł: Zwierciadło nr 3
Wydawnictwo: Zwierciadło Sp.z o.o.
Autor projektu: Magda Oczachowska, Tomasz Misiek

Wyróżnienia:
Tytuł: DosDedos nr 68
Wydawnictwo: Cicha Lipa
Autor projektu: Przemek Pustelny

Tytuł: Dzień Dobry Flash nr 1
Wydawnictwo: DD Media Sp. z o.o.
Autor projektu: Paulina Grodzińska

Tytuł: Pani nr 12
Wydawnictwo: Wydawnictwo Bauer
Autor projektu: Rafał Olech, Marcin Tyszka

Tytuł: Exklusiv nr 32
Wydawnictwo: Valkea Media
Autor projektu: Franek Kozik

Tytuł: Laif Style nr 7
Wydawnictwo: Vindobona Development and Publishing Polska Sp. z o.o.
Autor projektu: Marta Pruska

CZASOPISMA PEOPLE (sponsor EMPiK)
Złoty medal:
Tytuł: Wysokie Obcasy nr 299
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Barbara Niewiadomska

Wyróżnienia:
Tytuł: Wysokie Obcasy nr 336
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Barbara Niewiadomska

Tytuł: Wróżka nr 3
Wydawnictwo: Wydawnictwo Te-Jot
Autor projektu: Wiktor Sadowski, Teresa Jaskierny

Tytuł: Gala nr 48/49
Wydawnictwo: G+J Gruner+Jahr Polska
Autor projektu: Piotr Dołowski

Tytuł: Gala. Wydanie Specjalne nr 3/2005
Wydawnictwo: G+J Gruner+Jahr Polska
Autor projektu: Piotr Dołowski

Tytuł: Feniks nr 1
Wydawnictwo: G+J Gruner+Jahr Polska
Autor projektu: Dagmara Smoktunowicz, Małgorzata Woźniczka

CZASOPISMA HOBBYSTYCZNE (sponsor Totalizator Sportowy)
Złoty medal:
Tytuł: Foto nr 11
Wydawnictwo: IPI Sp.z.o.o
Autor projektu: Grzegorz Mosieniak

Wyróżnienia:
Tytuł: Wiedza i Życie nr 10
Wydawnictwo: Prószyński Media
Autor projektu: Dariusz Raczko, Joanna Franczykowska

Tytuł: Moda na zdrowie nr 11
Wydawnictwo: XXL Media Sp. Z o.o.
Autor projektu: Aleksander Struczyk

Tytuł: Chichot nr 1
Wydawnictwo: PIM Sp.z o.o.
Autor projektu: Monika Grzesiewska

Tytuł: Polski Katalog Snowboardowy nr 1
Wydawnictwo: PKS Sport
Autor projektu: Piotr Bujnowski, Krzysztof Seyfried

Tytuł: Fotopozytyw nr 10
Wydawnictwo: Yours Gallery
Autor projektu: Marcin Chronowski

CZASOPISMA BRANŻOWE (sponsor Izba Wydawców Prasy)
Złoty medal:
Tytuł: op.cit.; nr 27
Wydawnictwo: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż antropologiczny"
Autor projektu: Studio Sport

Wyróżnienia:
Tytuł: ARTeon nr 11
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy "Kruszona"
Autor projektu: Paweł Kubowski

Tytuł: ARTeon nr 12
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy "Kruszona"
Autor projektu: Paweł Kubowski

Tytuł: Press nr 5
Wydawnictwo: Press Sp.z o.o.
Autor projektu: Justyna Adamczuk, Andrzej Świetlik, Marek Raczkowski

Tytuł: op.cit.; nr 22
Wydawnictwo: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż antropologiczny"
Autor projektu: Studio Sport

Tytuł: Architektura nr 2
Wydawnictwo: Wydawnictwo MURATOR
Autor projektu: Jerzy Porębski

GAZETY OGÓLNOPOLSKIE (sponsor Polska Agencja Prasowa)
Złoty medal:
Tytuł: Puls Biznesu nr 206
Wydawnictwo: Bonnier Business Polska Sp z o.o.
Autor projektu: Jacek Utko, Witold Rozbicki

Wyróżnienia:
Tytuł: Dzień Dobry nr 26
Wydawnictwo: DD Media Sp. z o.o.
Autor projektu: Janusz Kieś, Paulina Grodzińska

Tytuł: Dzień Dobry nr 33
Wydawnictwo: DD Media Sp. z o.o.
Autor projektu: Paulina Grodzińska

Tytuł: Metro nr 522
Wydawnictwo: Agora S.A
Autor projektu: Magdalena Mamajek-Mich

Tytuł: Gazeta Wyborcza nr 272
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Saatchi&Saatchi

Tytuł: Puls Biznesu nr 64
Wydawnictwo: Bonnier Business Polska Sp z o.o.
Autor projektu: Jacek Utko, Max Rossi

GAZETY REGIONALNE (sponsor Mediatak - dom prasy regionalnej)
Złoty medal:
Tytuł: Gazeta Krakowska, Wydanie Specjalne, 8 kwietnia 2005
Wydawnictwo: Polskapresse Sp.z o.o.
Autor projektu: Magdalena Tobik, Janusz Ślęzak, Paweł Piotrowski

Wyróżnienia:
Tytuł: Nowa Trybuna Opolska nr 78
Wydawnictwo: Pro Media Sp.z .o.o
Autor projektu: Wojciech Potocki, Piotr Aleksandrowicz

Tytuł: Życie Warszawy, Wydanie Specjalne, 3 kwietnia 2005
Wydawnictwo: Dom Prasowy Sp.z o o.
Autor projektu: Dymitr Słupczyński, Andrzej Andrysiak

Tytuł: Gazeta Olsztyńska nr 22
Wydawnictwo: Edytor Sp. z o.o.
Autor projektu: Monika Burzyńska

Tytuł: Dziennik Bałtycki nr 71
Wydawnictwo: Polskapresse Sp. Z o.o.
Autor projektu: Krzysztof Ignatowicz

Tytuł: Dziennik Bałtycki nr 202
Wydawnictwo: Polskapresse Sp. Z o.o.
Autor projektu: Krzysztof Ignatowicz

TYGODNIKI TYPU GAZETOWEGO (sponsor Poczta Polska)
Złoty medal:
Tytuł: Tygodnik Powszechny nr 16
Wydawnictwo: Tygodnik Powszechny Sp.z o.o.
Autor projektu: Artur Strzelecki, Piotr Mucharski

Wyróżnienia:
Tytuł: Kronika Tygodnia nr 51
Wydawnictwo: Grupa Wydawnicza Słowo Sp. Z o.o.
Autor projektu: Sebastian Kokoszko

Tytuł: Tygodnik Powszechny nr 26
Wydawnictwo: Tygodnik Powszechny Sp.z o.o.
Autor projektu: Artur Strzelecki, Piotr Mucharski

Tytuł: Tygodnik Siedlecki nr 40
Wydawnictwo: Wydawnicza Spółdzielnia Pracy "Stopka"
Autor projektu: Stanisław Jastrzębski, Marek Stasiuk

Tytuł: Magazyn Tygodniowy, 25 lutego 2005
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Wielkopolski
Autor projektu: Zofia Sikora

Tytuł: Magazyn Tygodniowy, 18 marca 2005
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Wielkopolski
Autor projektu: Zofia Sikora

Izba Wydawców Prasy istnieje od 1991 i zrzesza 124 wydawnictwa gazet ogólnokrajowych i regionalnych oraz czasopism. Jej rola, jako organu samorządu gospodarczego, polega na reprezentowaniu interesów wydawców wobec władz państwowych. Izba jest m.in. opiniodawcą i konsultantem rozwiązań legislacyjnych mających wpływ na funkcjonowanie rynku prasowego. Podejmuje działania w celu niedopuszczenia do ograniczenia wolności słowa i wypowiedzi. Pomaga wydawcom poprzez szkolenia i usługi prawne, opracowuje raporty i ekspertyzy. Izba jest członkiem dwóch światowych związków wydawców: gazet (WAN - World Association of Newspapers) oraz magazynów (FIPP - International Federation of the Periodical Press), a także Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Gazet ENPA (European Newspaper Publisher's Association) i Europejskiej Federacji Wydawców Magazynów FAEP (European Federation of Magazine Publisher).

Źródło: Izba Wydawców Prasy

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Trzy nagrody dla kampanii Resideo „Make the home a safer place”
Resideo, firma działająca w obszarze inteligentnego i bezpiecznego domu, kończy rok z sukcesem, zdobywając trzy prestiżowe nagrody w międzynarodowych konkursach: dwie platyny w MarCom Awards oraz brąz w Stevie Awards za inicjatywę edukacyjną „Make the home a safer place” dotyczącą tlenku węgla. Dodatkowo, Natalia Długosz, manager ds. marketingu i komunikacji w regionie...
Hochland na podium konkursu Lider Forum Kampanie 2023
„Gdy przyjemność chodzi Ci po głowie”, kampania z udziałem jednej z najpopularniejszych polskich piosenkarek i celebrytek – Cleo, przygotowana przez Hochland Polska dla serków wiejskich Almette, znalazła się na podium konkursu Lider Forum Kampanie 2023.
12. edycja konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2023 - pełne wyniki
Po raz 12. Kapituła Konkursu doceniła wybitnych liderów marketingu i komunikacji w Polsce, z pośród 183 nominowanych osób, nagrody przyznano w 41 kategoriach.
McCann Poland na 3. miejscu w Lions Creativity Report Rankings
W tegorocznym rankingu Cannes Lions International Festival of Creativity McCANN Poland znalazł się na 3. miejscu zestawienia najlepszych agencji kreatywnych w Europie, będąc w nim jedyną agencją z regionu CEE.
Nagroda Specjalna „Game Changer” dla kampanii profrekwencyjnych
Podczas Gali Innovation została przyznana Nagroda Specjalna „Game Changer” w kategorii Wydarzenie Roku dla kampanii zachęcających do udziału w wyborach parlamentarnych w 2023 roku. Wśród nich znalazła się kampania „To Twój Wybór”, zainicjowana przez Fundację Batorego i Inicjatywę Głos Kobiet, współrealizowana przez VMLY&R. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764