logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Konkurs na najlepszą okładkę roku rozstrzygnięty

   27.04.2006, przeczytano 4211 razy
ilustracjastrzałka
Duży Format nr 637 Izba Wydawców Prasy

26 kwietnia na Zamku Królewskim w Warszawie po raz kolejny odbyła się uroczysta Gala Finałowa Konkursu Izby Wydawców Pracy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2005.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/konkurs-na-najlepsza-okladke-roku-rozstrzygniety,3877,artykul.html

Konkurs był realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pana Kazimierza Michała Ujazdowskiego. Współorganizator Konkursu, Zamek Królewski w Warszawie, udostępnił swoje sale uroczystej Gali, w której uczestniczyli przedstawiciele świata polityki, kultury i mediów. Tradycyjnie sponsorem Konkursu były firmy współpracujące i pracujące na rzecz prasy. Wśród nich znajdują się: RUCH S.A. i Winkowski Sp. z o.o jako sponsorzy Nagród Głównych oraz sponsorzy nagród: Mediatak - dom prasy regionalnej, Polska Agencja Prasowa, Poczta Polska, Polskie Linie Lotnicze LOT, Stora Enso i Totalizator Sportowy. Patronat medialny nad Konkursem sprawowały: TVP2, Press, Society for News Design.

Po raz czwarty nagrodzone zostały najlepsze "jedynki" gazet oraz najładniejsze okładki czasopism. Konkurs jest miejscem konfrontowania dorocznych osiągnięć grafiki prasowej oraz wynagradzania prac najbardziej twórczych, pomysłowych i profesjonalnych. Konkurs promuje najlepsze rozwiązania związane z redagowaniem graficznym prasy.

Liczba prac nadesłanych przez redakcje gazet i czasopism świadczy o rosnącej popularności Konkursu. W tym roku ponownie zgłoszono ich rekordową liczbę. O nagrody główne w Konkursie rywalizowało aż 546 prac (wobec 383 zgłoszonych w ubiegłym roku). Zaproszenie do udziału przyjęło wiele nowych tytułów, choć nie zawiedli również ubiegłoroczni uczestnicy i zwycięzcy. O miano najlepszych walczyły nie tylko pisma o zasięgu ogólnopolskim i wysokim nakładzie, ale również wiele pism lokalnych i branżowych. Wiele pierwszych strony gazet ale też i czasopism, które nadesłano do tegorocznej edycji konkursu, łączyło się tematycznie przede wszystkim z najważniejszymi wydarzeniami ubiegłego roku - śmiercią Papieża, Jana Pawła II a także wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi.

Laureatów Konkursu wyłoniło 22-osobowe Jury, w którym zasiadają uznani znawcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni wydawnictw i agencji reklamowych, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy, graficy i wydawcy. Dokonując ocen, Jury kierowało się przede wszystkim takimi kryteriami, jak: spójność przekazu wizualnego i merytorycznego, poziom realizacji graficznej, zgodność stylistyczna z charakterem tytułu czy też wartość handlowa okładki lub strony tytułowej jako "opakowania" tytułu prasowego.
Jury przyznało dwa GrandFronty dla najlepszej strony tytułowej w gazetach i najładniejszej okładki w czasopismach oraz osiem złotych medali - w każdej kategorii Konkursu. Okładki, które znalazły się w finale Konkursu otrzymały równorzędne wyróżnienia.
Ponadto Jury zdecydowało o przyznaniu pozaregulaminowej Nagrody Specjalnej GrandFront 2005 zespołowi dziennika "Rzeczpospolita" za szczególnie udany mariaż sztuki projektowej, redakcyjnej i edytorskiej, związany z redesign'em swojej gazety.

Laureaci nagród głównych oraz zwycięzcy w poszczególnych kategoriach nagrodzeni zostali statuetkami i medalami zaprojektowanymi przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Uroczystość wręczenia nagród i wyróżnień prowadziła Katarzyna Dowbor, prezenterka TVP2, wystawę najlepszych okładek otworzył Wiesław Podkański, Prezes Izby Wydawców Prasy oraz Przewodniczący Jury.
Wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć okładki zakwalifikowane do finału konkursu, zapraszamy w dniach 27-29 kwietnia na wystawę w Zamku Królewskim, a następnie w EMPiK-ach w całej Polsce, według poniższego harmonogramu:
30.04 - 07.05.2006 - EMPiK Megastore Junior
10.05 - 17.05.2006 - EMPiK Megastore Wrocław
19.05 - 27.05.2006 - EMPiK Megastore Kraków
30.05 - 06.06.2006 - EMPiK Katowice Silesia
09.06 - 17.06.2006 - EMPiK Częstochowa
20.06 - 30.06.2006 - EMPiK Toruń
03.07 - 12.07.2006 - EMPiK Gdańsk Matarnia

Zdobywcami nagród głównych GrandFront 2005 zostali:

GRUPA CZASOPISM (sponsor Winkowski Sp. z o.o.):
Tytuł: Duży Format nr 637
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Jacek Konarowski, Tomasz Korwin-Szymanowski

GRUPA GAZET (sponsor RUCH S.A.):
Tytuł: Puls Biznesu nr 206
Wydawnictwo: Bonnier Business Polska Sp z o.o.
Autor projektu: Jacek Utko, Witold Rozbicki

Nagrody w poszczególnych kategoriach otrzymali:

CZASOPISMA OPINII (sponsor Stora Enso)
Złoty medal:
Tytuł: Duży Format nr 637
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Jacek Konarowski, Tomasz Korwin-Szymanowski

Wyróżnienia:
Tytuł: Przekrój nr 15
Wydawnictwo: Edipresse
Autor projektu: Bogdan Żochowski

Tytuł: Przekrój nr 50
Wydawnictwo: Edipresse
Autor projektu: Małgorzata Laska

Tytuł: Polityka nr 48
Wydawnictwo: Polityka Spółdzielcza Pracy
Autor projektu: Jacek Królak

Tytuł: Forum nr 5
Wydawnictwo: Polityka Spółdzielnia Pracy
Autor projektu: Małgorzata Śliwińska

Tytuł: Forum nr 49
Wydawnictwo: Polityka Spółdzielnia Pracy
Autor projektu: Małgorzata Śliwińska

CZASOPISMA LIFESTYLE (sponsor Polskie Linie Lotnicze LOT)
Złoty medal:
Tytuł: Zwierciadło nr 3
Wydawnictwo: Zwierciadło Sp.z o.o.
Autor projektu: Magda Oczachowska, Tomasz Misiek

Wyróżnienia:
Tytuł: DosDedos nr 68
Wydawnictwo: Cicha Lipa
Autor projektu: Przemek Pustelny

Tytuł: Dzień Dobry Flash nr 1
Wydawnictwo: DD Media Sp. z o.o.
Autor projektu: Paulina Grodzińska

Tytuł: Pani nr 12
Wydawnictwo: Wydawnictwo Bauer
Autor projektu: Rafał Olech, Marcin Tyszka

Tytuł: Exklusiv nr 32
Wydawnictwo: Valkea Media
Autor projektu: Franek Kozik

Tytuł: Laif Style nr 7
Wydawnictwo: Vindobona Development and Publishing Polska Sp. z o.o.
Autor projektu: Marta Pruska

CZASOPISMA PEOPLE (sponsor EMPiK)
Złoty medal:
Tytuł: Wysokie Obcasy nr 299
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Barbara Niewiadomska

Wyróżnienia:
Tytuł: Wysokie Obcasy nr 336
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Barbara Niewiadomska

Tytuł: Wróżka nr 3
Wydawnictwo: Wydawnictwo Te-Jot
Autor projektu: Wiktor Sadowski, Teresa Jaskierny

Tytuł: Gala nr 48/49
Wydawnictwo: G+J Gruner+Jahr Polska
Autor projektu: Piotr Dołowski

Tytuł: Gala. Wydanie Specjalne nr 3/2005
Wydawnictwo: G+J Gruner+Jahr Polska
Autor projektu: Piotr Dołowski

Tytuł: Feniks nr 1
Wydawnictwo: G+J Gruner+Jahr Polska
Autor projektu: Dagmara Smoktunowicz, Małgorzata Woźniczka

CZASOPISMA HOBBYSTYCZNE (sponsor Totalizator Sportowy)
Złoty medal:
Tytuł: Foto nr 11
Wydawnictwo: IPI Sp.z.o.o
Autor projektu: Grzegorz Mosieniak

Wyróżnienia:
Tytuł: Wiedza i Życie nr 10
Wydawnictwo: Prószyński Media
Autor projektu: Dariusz Raczko, Joanna Franczykowska

Tytuł: Moda na zdrowie nr 11
Wydawnictwo: XXL Media Sp. Z o.o.
Autor projektu: Aleksander Struczyk

Tytuł: Chichot nr 1
Wydawnictwo: PIM Sp.z o.o.
Autor projektu: Monika Grzesiewska

Tytuł: Polski Katalog Snowboardowy nr 1
Wydawnictwo: PKS Sport
Autor projektu: Piotr Bujnowski, Krzysztof Seyfried

Tytuł: Fotopozytyw nr 10
Wydawnictwo: Yours Gallery
Autor projektu: Marcin Chronowski

CZASOPISMA BRANŻOWE (sponsor Izba Wydawców Prasy)
Złoty medal:
Tytuł: op.cit.; nr 27
Wydawnictwo: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż antropologiczny"
Autor projektu: Studio Sport

Wyróżnienia:
Tytuł: ARTeon nr 11
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy "Kruszona"
Autor projektu: Paweł Kubowski

Tytuł: ARTeon nr 12
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy "Kruszona"
Autor projektu: Paweł Kubowski

Tytuł: Press nr 5
Wydawnictwo: Press Sp.z o.o.
Autor projektu: Justyna Adamczuk, Andrzej Świetlik, Marek Raczkowski

Tytuł: op.cit.; nr 22
Wydawnictwo: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż antropologiczny"
Autor projektu: Studio Sport

Tytuł: Architektura nr 2
Wydawnictwo: Wydawnictwo MURATOR
Autor projektu: Jerzy Porębski

GAZETY OGÓLNOPOLSKIE (sponsor Polska Agencja Prasowa)
Złoty medal:
Tytuł: Puls Biznesu nr 206
Wydawnictwo: Bonnier Business Polska Sp z o.o.
Autor projektu: Jacek Utko, Witold Rozbicki

Wyróżnienia:
Tytuł: Dzień Dobry nr 26
Wydawnictwo: DD Media Sp. z o.o.
Autor projektu: Janusz Kieś, Paulina Grodzińska

Tytuł: Dzień Dobry nr 33
Wydawnictwo: DD Media Sp. z o.o.
Autor projektu: Paulina Grodzińska

Tytuł: Metro nr 522
Wydawnictwo: Agora S.A
Autor projektu: Magdalena Mamajek-Mich

Tytuł: Gazeta Wyborcza nr 272
Wydawnictwo: Agora S.A.
Autor projektu: Saatchi&Saatchi

Tytuł: Puls Biznesu nr 64
Wydawnictwo: Bonnier Business Polska Sp z o.o.
Autor projektu: Jacek Utko, Max Rossi

GAZETY REGIONALNE (sponsor Mediatak - dom prasy regionalnej)
Złoty medal:
Tytuł: Gazeta Krakowska, Wydanie Specjalne, 8 kwietnia 2005
Wydawnictwo: Polskapresse Sp.z o.o.
Autor projektu: Magdalena Tobik, Janusz Ślęzak, Paweł Piotrowski

Wyróżnienia:
Tytuł: Nowa Trybuna Opolska nr 78
Wydawnictwo: Pro Media Sp.z .o.o
Autor projektu: Wojciech Potocki, Piotr Aleksandrowicz

Tytuł: Życie Warszawy, Wydanie Specjalne, 3 kwietnia 2005
Wydawnictwo: Dom Prasowy Sp.z o o.
Autor projektu: Dymitr Słupczyński, Andrzej Andrysiak

Tytuł: Gazeta Olsztyńska nr 22
Wydawnictwo: Edytor Sp. z o.o.
Autor projektu: Monika Burzyńska

Tytuł: Dziennik Bałtycki nr 71
Wydawnictwo: Polskapresse Sp. Z o.o.
Autor projektu: Krzysztof Ignatowicz

Tytuł: Dziennik Bałtycki nr 202
Wydawnictwo: Polskapresse Sp. Z o.o.
Autor projektu: Krzysztof Ignatowicz

TYGODNIKI TYPU GAZETOWEGO (sponsor Poczta Polska)
Złoty medal:
Tytuł: Tygodnik Powszechny nr 16
Wydawnictwo: Tygodnik Powszechny Sp.z o.o.
Autor projektu: Artur Strzelecki, Piotr Mucharski

Wyróżnienia:
Tytuł: Kronika Tygodnia nr 51
Wydawnictwo: Grupa Wydawnicza Słowo Sp. Z o.o.
Autor projektu: Sebastian Kokoszko

Tytuł: Tygodnik Powszechny nr 26
Wydawnictwo: Tygodnik Powszechny Sp.z o.o.
Autor projektu: Artur Strzelecki, Piotr Mucharski

Tytuł: Tygodnik Siedlecki nr 40
Wydawnictwo: Wydawnicza Spółdzielnia Pracy "Stopka"
Autor projektu: Stanisław Jastrzębski, Marek Stasiuk

Tytuł: Magazyn Tygodniowy, 25 lutego 2005
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Wielkopolski
Autor projektu: Zofia Sikora

Tytuł: Magazyn Tygodniowy, 18 marca 2005
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Wielkopolski
Autor projektu: Zofia Sikora

Izba Wydawców Prasy istnieje od 1991 i zrzesza 124 wydawnictwa gazet ogólnokrajowych i regionalnych oraz czasopism. Jej rola, jako organu samorządu gospodarczego, polega na reprezentowaniu interesów wydawców wobec władz państwowych. Izba jest m.in. opiniodawcą i konsultantem rozwiązań legislacyjnych mających wpływ na funkcjonowanie rynku prasowego. Podejmuje działania w celu niedopuszczenia do ograniczenia wolności słowa i wypowiedzi. Pomaga wydawcom poprzez szkolenia i usługi prawne, opracowuje raporty i ekspertyzy. Izba jest członkiem dwóch światowych związków wydawców: gazet (WAN - World Association of Newspapers) oraz magazynów (FIPP - International Federation of the Periodical Press), a także Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Gazet ENPA (European Newspaper Publisher's Association) i Europejskiej Federacji Wydawców Magazynów FAEP (European Federation of Magazine Publisher).

Źródło: Izba Wydawców Prasy

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Asbis ma 4 nagrody Red Dot Awards
Klawiatura Prestigio Click&Touch została w tym roku doceniona przez jury międzynarodowego, prestiżowego konkursu Red Dot Awards, w czterech kategoriach równocześnie: Innovative product, Smart product, Computer and IT and TV and Home Entertainment. Jest to uznanie nie tylko wartości designerskich produktu, ale również docenienie jego innowacyjności i walorów...
Konkurs na aranżację wystawy stałej Muzeum Książąt Lubomirskich
Zakład Narodowy im. Ossolińskich oraz Fundacja Art Transparent zapraszają do udziału w konkursie na opracowanie koncepcji aranżacji wystawy stałej przyszłego Muzeum Książąt Lubomirskich. Prace konkursowe można składać do 20 kwietnia 2020 r. Pula nagród wynosi 60 tysięcy złotych. 
Konkurs na identyfikację wizualną Klastra IT
Stowarzyszenie Klaster ICT Pomorze Zachodnie ogłasza konkurs na zaprojektowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej dla Klastra IT. 
Przedmiotem konkursu jest projekt plakatu XIV edycji Międzynarodowego Festiwalu Artystów Ulicy „ULICZNICY” w Gliwicach. Do wygrania jest 3 tys. zł i nagrody rzeczowe.
Polska widziana przez tysiące obiektywów
Świat się zmienia na naszych oczach, codziennie budzimy się w nowej rzeczywistości, a gdzie to nas zaprowadzi? Tego nikt nie wie. Na przestrzeni lat, fotografowie dokumentowali otoczenie, tworząc nie tylko pamiątkę ale i obraz przeszłości.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764