logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

KRRiT: Partie polityczne w TVP? Rażące dysproporcje

   06.09.2016, przeczytano 927 razy
ilustracjastrzałka

Na podstawie przesłanych przez nadawców publicznych sprawozdań, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dokonała ilościowej analizy obecności partii politycznych, związków zawodowych i związków pracodawców w I i II kwartale 2016 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/krrit%3A-partie-polityczne-w-tvp-razace-dysproporcje,29834,artykul.html

Art. 23 ustawy o radiofonii i telewizji oraz rozporządzenie KRRiT z 24 kwietnia 2003 roku  zobowiązuje nadawców publicznych do zapewnienia możliwości przedstawiania stanowisk w węzłowych sprawach publicznych partiom politycznym, związkom zawodowym i związkom pracodawców.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dokonała analizy wykonywania tego obowiązku w dwóch pierwszych kwartałach 2016 r. (prezentacja)

W Telewizji Polskiej w I kwartale 2016 r. czas przeznaczony na prezentację partii rządzącej Prawo i Sprawiedliwość wyniósł 82 godz. 8 min. Czas przeznaczony na prezentację Platformy Obywatelskiej wyniósł 37 godz. 11 min.

Dla porównania, w I kwartale 2015 r. czas przeznaczony na prezentacje stanowisk rządzącej wówczas Platformy Obywatelskiej wyniósł 48 godz. 42 min, a na prezentację Prawa i Sprawiedliwości 26 godz. 20 min, w II kwartale 2015 r. czas przeznaczony na prezentację stanowisk PO wyniósł 43 godz. 57 min, a PiS 26 godz. 17 minut.

W I kwartale 2016 r na prezentację stanowisk partii koalicyjnych (PiS, Solidarna Polska i Polska Razem) przeznaczono 91 godz. 6 min, a na partie opozycyjne (PO, Nowoczesna, Kukiz’15, PSL) 67 godz. 40 min. W I kwartale 2015 r. na prezentację koalicji PO-PSL przeznaczono 70 godz. 20 min, a opozycji (PiS, SLD, Twój Ruch, Zjednoczona Prawica) 57 godz. 10 minut.

W II kwartale 2016 r. na partie koalicyjne przeznaczono 95 godz. 54 min, a na partie opozycyjne 45 godz. 39 minut. W II kwartale 2015 r. na prezentację koalicji PO-PSL przeznaczono 56 godz. 24 min, a opozycji (PiS, SLD, Twój Ruch, Zjednoczona Prawica) 50 godz. 28 minut.

W Polskim Radiu różnice nie są tak znaczące, a biorąc pod uwagę łączne czasy przeznaczone dla koalicji rządzącej i opozycji parlamentarnej, ugrupowaniom opozycyjnym poświęcano więcej czasu niż koalicji. Dotyczy to zarówno sytuacji w I półroczu 2015 r., jak też w I półroczu 2016 r. (szczegółowe dane w prezentacji)

W przypadku TVP i Polskiego Radia można mówić o dysproporcji w ilości czasu przeznaczanego dwóm największym ugrupowaniom politycznym. Zrozumiałe jest, że więcej czasu nadawca przeznacza na prezentowanie stanowisk partii rządzącej niż partii opozycyjnej (w pierwszym półroczu 2015 r. przeznaczono na prezentację PO 40 godz. więcej niż na prezentację PiS). Obecnie jednak dysproporcja ta jest rażąco wysoka. W półroczu 2016 r. w TVP ponad 100 godzin więcej przeznaczonych zostało na prezentację stanowisk PiS niż PO.

W regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia zarówno w I jak i w II kwartale 2016 roku najwięcej czasu  przeznaczono na prezentację stanowisk PiS, a następnie PO.

W I kwartale największe różnice między czasem obecności stanowisk tych partii wystąpiły w programach Radia Olsztyn (PiS - 10 godz.; PO - 4 godz., PSL - 2 godz.; Kukiz’15 - 2 godz. 26 min; Nowoczesna 1,5 godz.; Polska Razem 26 min; Solidarna Polska - 5 minut) i RDC (PiS - 11 godz.; PO - 6 godz.; PSL - 4 godz.; Kukiz’15 - 3 godz. 33 min; Nowoczesna - 3 godz.; Solidarna Polska – 0; Polska Razem - 1 godz. 30 min). Natomiast w trzech rozgłośniach (Kraków, Wrocław i Zielona Góra) proporcje były odwrotne – stanowiskom PO poświęcono więcej czasu niż przedstawicielom PiS.
 
W II kwartale największe różnice w ilości czasu przeznaczonego na prezentację stanowisk PiS i PO odnotowano w Radiu Olsztyn (PiS - 8 godz.; PO - 3 godz.; PSL - 1 godz. 48 min; Kukiz’15 - 2 godz.; Nowoczesna – 1 godz. 37 minut ; Solidarna Polska - 1 min, Polska Razem  - 3 minuty), Radiu Katowice (PiS – 8 godz.; PO - 3 godz.; PSL - 2 godz.; Kukiz’15 - 1 godz. 50 min; Nowoczesna - 1 godz. 47 min; Solidarna Polska - 0; Polska Razem - 0) i Radiu Szczecin (PiS - 15 godz.; PO - 10 godz.; PSL - 2 godz. 19 min; Kukiz’15 - 3 godz. 20 min; Nowoczesna - 3 godz. 37 min; Solidarna Polska - 0; Polska Razem - 0). Tylko w programie Radia Koszalin więcej czasu poświęcono rozpowszechnianiu stanowisk PO niż PiS. (szczegółowe dane na temat wszystkich rozgłośni)

Biorąc pod uwagę łączny czas przeznaczony w rozgłośniach dla partii koalicji rządzącej oraz opozycji parlamentarnej, ugrupowaniom opozycyjnym poświęcano więcej czasu niż koalicji.

Źródło: KRRiT

krrit.gov.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dodatkowe kanały Eurosportu w Play na czas igrzysk w Paryżu
Warner Bros. Discovery w Polsce i Play ogłaszają współpracę, dzięki której abonenci platformy telewizyjnej Play zyskują dostęp do transmisji z Igrzysk Olimpijskich Paris 2024 na ośmiu kanałach okazjonalnych Eurosportu. 
Digital Incubator WBD partnerem Programu InCredibles
Digital Incubator Warner Bros. Discovery w Polsce – działająca w strukturach grupy jednostka organizacyjna koncentrująca się na rozwoju innowacyjnych produktów i współpracy ze startupami – łączy siły z InCredibles. Jako stały partner programu monitoringowego, Digital Incubator WBD w Polsce pomoże młodym przedsiębiorcom rozwijać swoje produkty dzięki...
DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764