logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Prawne aspekty promocji i konkursów w mediach społecznościowych i e-sklepach

  PR 13.12.2012, przeczytano 2893 razy

Prawie 60 procent polskich sklepów internetowych zamierza zorganizować promocje w okresie świątecznym, wynika z najnowszych badań. Podobna liczba serwisów internetowych oraz stron na Facebooku przeprowadzi w tym czasie konkursy. Pamiętajmy, że zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, każdorazowa organizacja konkursu lub promocji w internecie, powinna być poprzedzona przygotowaniem odpowiedniego regulaminu. W przypadku jego braku lub wykrycia niewłaściwych zapisów, organizatorom akcji grożą kary, które mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/prawne-aspekty-promocji-i-konkursow-w-mediach-spolecznosciowych-i-e-sklepach,17488,artykul.html

W ostatnich dwóch-trzech latach firmy, organizacje czy internauci coraz chętniej organizują konkursy lub loterie w mediach społecznościowych. Także e-sklepy wykorzystają promocje do przyciągnięcia nowych klientów. Zanim jednak sami przystąpimy do przygotowania takich atrakcji upewnijmy się, że robimy to zgodnie z obowiązującym prawem.

Praktycznie każde takie działanie musi mieć swój własny, unikalny regulamin. W przypadku konkursów jest to wymagane z powodu obowiązujących przepisów prawa, które reguluje art. 8 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Dodatkowo, jeśli nasz konkurs w świetle Ustawy o grach hazardowych zostanie uznany za loterię, konieczna będzie akceptacja takiego regulaminu przez dyrektora Izby Celnej – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Warto także przygotować regulamin dla każdej organizowanej promocji, co pozwoli jasno określić jej zasady i uniknąć późniejszych nieporozumień oraz kar.

Pomyłka może drogo kosztować

Kary w przypadku błędów lub braku regulaminu, jakie przewiduje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mogą stanowić nawet 10 procent przychodów przedsiębiorcy za poprzedni rok. Dodatkowo, jeśli organizujemy loterię, ciąży na nas obowiązek zatwierdzenia regulaminu przez dyrektora Izby Celnej, zgodnie ze wspomnianą wcześniej Ustawą o grach hazardowych. ­– Z loterią mamy do czynienia w momencie, gdy przygotowany przez nas konkurs przewiduje losowanie nagród. W przypadku nie spełnienia wszystkich niezbędnych warunków, które określają stosowne przepisy, kara może wynosić ponad 10 tysięcy złotych – tłumaczy Rafał Stępniewski. Nie warto więc ryzykować.

Co powinien zawierać regulamin

Przygotowując regulamin należy pamiętać o zawarciu w nim wszystkich najważniejszych informacji. Podstawą jest oczywiście szczegółowe opisanie danego konkursu lub promocji. Ważne, aby wszystkie zasady zostały jasno określone i umieszczone na odpowiedniej stronie tak, aby informacja ta była dostępna jeszcze zanim użytkownik zadeklaruje chęć udziału w naszej akcji.

Cały regulamin musi być napisany w precyzyjny i zrozumiały sposób. Przede wszystkim musimy poinformować uczestników o tym, kto jest organizatorem, kto odpowiada za nadzór oraz jakie są warunki uczestnictwa w konkursie lub promocji. Należy też jasno określić na jakiej zasadzie zostanie wyłoniony zwycięzca, a także jakie nagrody można wygrać. Ważne jest  ustalenie ram czasowych  konkursu. Nie wolno również zapomnieć o dodaniu informacji o tym, do jakich celów wykorzystamy przekazane przez użytkowników dane osobowe.

Należy też za każdym razem rejestrować taki zbiór danych osobowych u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Dodatkowo, jeśli użytkownik nie wyraził zgody, nie wolno wykorzystywać informacji o danych osobowych do celów marketingowych. Pamiętajmy też, że określony przez nas czas na składanie reklamacji nie może być zbyt krótki.

Uważaj przy działaniach w social media

Organizując konkurs w mediach społecznościowych należy zadbać o to, aby regulamin jasno określał, kto jest jego organizatorem. Musi wskazywać firmę, np. podmiot prowadzący sklep, a nie portal społecznościowy, który jest tylko narzędziem do rozreklamowania naszej akcji. O tę zasadę szczególnie dba Facebook. Jeśli się do niej nie zastosujemy, nasza strona w tym serwisie może zostać zablokowana. Dodatkowo, w przypadku Facebooka, należy pamiętać o tym, że wykorzystanie możliwości portalu, takich jak kliknięcie przycisku „lubię to!”, nie może być traktowane jako zgoda na przystąpienie do loterii. Możemy natomiast skorzystać z e-maila lub aplikacji konkursowej.

Stworzony przez nas regulamin musi jasno określać warunki przystąpienia do zabawy. Sytuacja, w której użytkownik polubił daną stronę, umieścił zdjęcie, napisał komentarz lub polubił jeden z jej elementów wcale nie oznacza, że wyraża zgodę na udział w konkursie. Najłatwiejszym sposobem, by taką deklarację uzyskać, jest umieszczenie w portalu odpowiedniej aplikacji internetowej, za pomocą której będzie odbywać się rejestracja. Pamiętajmy też, że wszelkie kontakty związane z konkursem, nie mogą być prowadzone przy pomocy Facebooka – tłumaczy Rafał Stępniewski. Organizatorzy często zapominają też, że na publiczne informowanie o tym, kto wygrał konkurs wymagana jest zgoda osoby zainteresowanej, która może sobie tego zwyczajnie nie życzyć.
 

Niewłaściwe zapisy w regulaminach

Zdarzają się też przypadki celowego stosowania przez organizatorów zapisów, które są wprost sprzeczne z prawem. Sądzą oni, że dzięki ich wprowadzeniu do regulaminu zdołają uniknąć odpowiedzialności za np. nieprawidłowe działanie aplikacji konkursowej. Możemy spotkać się także z zapisami: „organizator zastrzega sobie prawo do zmiany zamówionej nagrody na inną o podobnej funkcjonalności i wartości” czy „towar przeceniony lub zakupiony w promocji nie podlega zwrotom”. Takie zapisy uznawane są jako klauzule niedozwolone i nie wolno ich stosować.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dostaje coraz częściej informacje o braku jasnych zasad przy danym konkursie lub promocji, a nawet całkowitym braku regulaminu, co powoduje kontrole i nakładanie kar finansowych. – Zgłaszającymi są najczęściej sami użytkownicy, organizacje lub firmy, które wyspecjalizowały się w pozywaniu organizatorów takich akcji – mówi Rafał Stępniewski. Podobnie jest z Izbami Celnymi, które w takim przypadku zobowiązane są do przeprowadzenia kontroli.

Źródło: RzetelnyRegulamin.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764