logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Realistyczna wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux od Dassault Systèmes

  PR 23.08.2021, przeczytano 158 razy
ilustracja

W miarę ponownego otwierania dla publiczności kolejnych miejsc kultury we Francji, firma Dassault Systèmes, muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine oraz regionalna dyrekcja ds. kultury Nowej Akwitanii zapraszają chętnych do skorzystania z doświadczenia VR w skali 1:1. Niezwykle realistyczna wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux stanowi immersyjne odtworzenie warunków panujących w jaskini, wierne odczuciom kustoszy i naukowców uprawnionych do odwiedzania tego miejsca.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/realistyczna-wirtualna-kopia-blizniacza-jaskini-lascaux-od-dassault-syst%C3%A8mes,392710,artykul.html

Technologia w służbie jednej z najważniejszych jaskiń z rysunkami i malowidłami ściennymi z okresu paleolitu górnego

Odkryta we wrześniu 1940 r. i trzy miesiące później sklasyfikowana jako zabytek historyczny, jaskinia Lascaux znana jest z wyjątkowości malowideł zdobiących jej ściany, ale także złożoności jej konserwacji. Na stałe zamknięta dla zwiedzających od 1963 r. jaskinia Lascaux była przedmiotem kilku kampanii digitalizacyjnych przeprowadzonych przez regionalną dyrekcję ds. kultury Nowej Akwitanii w ramach misji związanej z konserwacją tego wyjątkowego miejsca, znajdującego się na liście światowego dziedzictwa UNESCO od 1979 r. Z uwagi na fakt, że czas, jaki można spędzić w jaskini jest ograniczony (do mniej niż 200 godzin rocznie dla zespołów w niej pracujących), utworzenie wirtualnej kopii bliźniaczej oferuje nowe możliwości, trudne do zastosowania w świecie rzeczywistym. Wieloosobowa rzeczywistość wirtualna w skali 1/1 umożliwia odtworzenie unikalnego doświadczenia eksploracji jaskini, a także odkrywania nowych punktów widzenia, zapewniając możliwość obcowania z arcydziełami górnego paleolitu powstałymi 20 000 lat temu.

Kopia bliźniacza jaskini Lascaux w skali 1:1 została zaprojektowana przy użyciu nowych narzędzi stworzonych przy współpracy Dassault Systèmes i laboratorium innowacji Exaltemps przy muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine. To nowe oprogramowanie ma na celu ułatwienie tworzenia naturalnych i wieloosobowych doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości przez użytkowników bez szczególnych umiejętności technicznych.

– W świecie zdominowanym przez dwuwymiarowe ekrany, oprogramowanie do tworzenia prezentacji lub edycji materiałów wideo jest powszechnie dostępne. Wyzwaniem dla Dassault Systèmes było zaprojektowanie i stworzenie narzędzi bardziej immersyjnych, a ponadto ukierunkowanych na współpracę i jeszcze łatwiejszych w obsłudze. Jedyną wymaganą do ich obsługi umiejętnością jest intuicyjne używanie rąk bez kontrolera, podobnie jak ma to miejsce w świecie rzeczywistym, gdy budujemy naturalnej wielkości scenografię. Te kreatywne narzędzia pozwalają na nowo przyjrzeć się zabytkom kultury w kontekście edukacji czy badań – mówi Mehdi Tayoubi wiceprezes Dassault Systèmes ds. innowacji.

Dzięki integracji surowych danych pochodzących z kampanii digitalizacyjnych regionalnej dyrekcji ds. kultury Nowej Akwitanii z nowymi rozwiązaniami software’owymi, strony zaangażowane w projekt mogły współpracować wirtualnie w 3D, aby projektować nowe, immersyjne trasy dla zwiedzających.

– Dysponujemy bardzo precyzyjnymi danymi ze skanowania jaskini w 3D, które znamy doskonale z naszych ekranów, jednak możliwość immersyjnego doświadczenia wirtualnej kopii bliźniaczej zupełnie zmienia perspektywę. Czas, jaki można spędzić w jaskini Lascaux, jest bardzo ograniczony. Po raz pierwszy mogę niejako teleportować się do jej wnętrza razem z całym zespołem, aby pracować i testować hipotezy badawcze w czasie rzeczywistym nawet w najbardziej niedostępnych zakątkach jaskini – mówi Muriel Mauriac, kustoszka.

Podobnie jak zespół konserwatorów uprawnionych do wstępu do jaskini, także goście obcujący z wirtualną kopią bliźniaczą będą mogli przejść przez końcowy korytarz lub zwiedzić wąską i niedostępną nigdy wcześniej dla publiczności tzw. kocią komnatę.

Podróż edukacyjna u podstaw fascynującego projektu rzeczywistości wirtualnej

Po raz pierwszy na świecie grupy z przewodnikiem liczące maksymalnie sześć osób wyposażonych w plecaki i zestawy VR będą mieć szansę poznać bliżej wszystkie 235 metrów galerii tego prehistorycznego odpowiednika Kaplicy Sykstyńskiej. Goście będą mogli poruszać się swobodnie w przestrzeni, a dzięki swoim awatarom także wchodzić w interakcje.

Dassault Systèmes i muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine

W 2019 r. muzeum Cité de l’architecture & du patrimoine i Dassault Systèmes stworzyły laboratorium badawczo-innowacyjne o nazwie Exaltemps dedykowane naturalnej wielkości, wieloosobowej rzeczywistości wirtualnej. Po sukcesie projektu ScanPyramids VR wirtualna kopia bliźniacza jaskini Lascaux w skali 1:1 jest najnowszym doświadczeniem opracowanym w tej otwartej dla publiczności przestrzeni.

Źródło: Dassault Systèmes

www.3ds.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Lotna autorem konceptu kreatywnego dla wafli Fitos od Kupca
Agencja kreatywna Lotna stworzyła koncept kreatywny dla nowej linii produktów marki Kupiec – kukurydzianych i ryżowo-kukurydzianych wafli smakowych FITOS.
Nowa kampania świąteczna Hebe od ABC4Brands
Agencja reklamowa ABC4Brands po raz kolejny przygotowała kampanię świąteczną dla sieci drogerii Hebe pod hasłem „Piękne święta w prezencie”.
Z początkiem listopada Natalia Sikora objęła stanowisko Head of Marketing agencji More Bananas. To jednak nie koniec nowin - Piotr Siwiec awansował na stanowisko Digital Marketing Coordinator, a do bananowej ekipy, na stanowisko Marketing Strategist powrócił Jacek Szczepan.
W ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy część strategii interakcji i sposobów angażowania kupujących musiała bezpowrotnie odejść do lamusa. Aby zadbać o odpowiedni poziom konkurencyjności, liderzy biznesowi byli zmuszeni przeprojektować całościowe podejście do klienta i oferowanego mu doświadczenia – wynika z raportu Global Marketing Trends 2022,...
Wystartowała świąteczna odsłona kampanii sieci sklepów Aldi
W te święta  ALDI ma to COŚ - świątecznego i magicznego dla swoich klientów – pod takim hasłem wystartowała kolejna odsłona kampanii ALDI, budująca wizerunek sklepu przyjaznego klientom, w którym zawsze znajdzie się coś świeżego, coś w super cenie, coś na obiad, coś dla każdego i na każdą okazję. Zaplanowane działania obejmują TV (emisja w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764