logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Upadek tvscreen.pl, czyli ratuj się kto może...

   26.02.2012, przeczytano 4042 razy
ilustracja
fot. Elvis Santana

Ostatnio głośno się w sieci zrobiło o bankructwie wrocławskiej spółki Digital Partners, właściciela serwisu tvscreen.pl. Większość czytelników przyjmuje te rewelacje z zaskoczeniem, słysząc o tvscreen.pl po raz pierwszy i zadając sobie pytanie: skąd w mediach tyle szumu o serwisie, który stawiał sobie za cel zdobycie 20 tys. użytkowników?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/upadek-tvscreen.pl%2C-czyli-ratuj-sie-kto-moze...,14753,artykul.html

W Signs.pl zarejestrowanych jest ponad 80 tys. użytkowników, a zatem to nie prawdziwy zasięg serwisu zdecydował o zainteresowaniu mediów losami tego projektu. Jeżeli poszperamy w sieci zorientujemy się, że poczynania tvscreen.pl były od dłuższego czasu śledzone przez wiele serwisów poświęconych branży medialnej, internetowej czy też IT.

Tvscreen.pl oferował odpłatnie filmy na żądanie. Jak zaznacza wyborcza.biz, wejście tvscreen było ambitne - serwis postawił na współpracę z największymi amerykańskimi wytwórniami filmowymi: Universal Pictures, Walt Disney, Touchstone Pictures czy Miramax. Gdy inni zarabiali na reklamach, Digital Partners próbował przekonać polskich widzów do płacenia za treść.

Być może tutaj właśnie leży źródło zainteresowania mediów tym projektem. Tvscreen.pl to jedna z prób reanimowania umierającego modelu finansowania własności intelektualnej przy pomocy opłat nakładanych na odbiorcę końcowego. Jeżeli potraktować perspektywy ekonomiczne tego serwisu jako rodzaj barometru w przetaczającej się przez media dyskusji o szansach utrzymania opłat za treść, to jego losy okazują się nie tylko interesujące dla samych mediów, ale i niezmiernie symptomatyczne. Spółka, która zdecydowała się walczyć o utrzymanie strefy wpływów tradycyjnego kartelu medialno-rozrywkowego, sama stała się bowiem ofiarą jego pazerności.

- Zabiły nas oczekiwania i zasady narzucane przez wytwórnie - mówi gazecie.biz były menedżer Digital Partners proszący o anonimowość. Część opłat tvscreen.pl musiał regulować z góry. Według nieoficjalnych informacji tylko za prawo do dystrybucji filmów Disneya spółka zapłaciła 200-300 tys. dolarów. A musiała się jeszcze dzielić procentem wpływów od każdego wyświetlenia – zaznacza wyborcza.biz.

Spółce nie pomogły specjalne akcje promocyjne i zniżki. W październiku wrocławski sąd ogłosił jej upadłość, majątkiem zarządza syndyk, a konto na serwerach linuxpl.com zostało zablokowane. Na Facebooku pozostał profil tvscreen.pl. Nie wiadomo czy syndyk zamierza zająć i sprzedać ponad 2 tys. fanów serwisu.

A co na to wszystko producenci? Czy ich postępowanie nie wydaje się irracjonalne? Czy nie powinni pomóc przedsięwzięciom, które starają się pracować na rzecz utrzymania monopolu Kubusia Puchatka, królewny Śnieżki i hrabiego Drakuli, zamiast dożynać je już na samym wstępie, zdzierając drakońskie opłaty bez oglądania się na to czy klienci końcowi zechcą faktycznie za Kubusia i hrabiego zapłacić?

A może – po prostu – producenci zrozumieli, że odbiorcy nie chcą już płacić za treść i nie będą płacić, nawet jeśli uda się przeforsować ACTA? Czy w takiej sytuacji taktyka polegająca na złupieniu każdego, kto wejdzie nieostrożnie w orbitę oddziaływań Czarodziei z Hollywood nie wydaje się całkiem racjonalna? Biednemu Kubusiowi i tak nic już nie pomoże, a hrabiemu jest przecież wszystko jedno...

Łukasz Łukasiewicz
redakcja Signs.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Targi drupa 2024 to ważny moment w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży poligraficznej. Liczne premiery produktowe i pokazy innowacyjnych technologii, będą stanowić dobrą okazję by przyjrzeć się aktualnym wyzwaniom na rynku usług drukarskich.
Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.
Era technologii mobilnych: komentarz do raportu Digital Poland 2024
Opublikowany całkiem niedawno raport “Digital Poland 2024” dostarcza ciekawych spostrzeżeń na temat wpływu cyfrowych rozwiązań na codzienne życie Polaków. Dokument przekrojowo omawia, jak głęboko technologia mobilna zaszczepiła się w naszej rzeczywistości, a rosnąca popularność mediów społecznościowych i zmiany w zwyczajach zakupowych online tylko...
Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764