logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Algorytmy, reklama i ekspozycja w życiu publicznym

  PR 27.05.2019, przeczytano 162 razy

Dlaczego i w jaki sposób rozwój mediów społecznościowych przyczynił się do rozpowszechnienia tego, co w Projekcie Computational Propaganda nazywa się „wiadomościami śmieciowymi” - tabloidyzacją, fałszywymi treściami, teoriami spiskowymi, propagandą polityczną?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/algorytmy%2C-reklama-i-ekspozycja-w-zyciu-publicznym,382620,artykul.html

Algorytmy wyszukiwania są dziś fundamentem naszego doświadczenia w Internecie. Bez nich musielibyśmy sortować ogromne ilości informacji. Fakt, że algorytmy ustalają priorytety pewnych treści, nie jest objawieniem. Od dłuższego czasu osoby prywatne i firmy próbują „łączyć” te systemy w celach marketingowych. Nowością jest to, że te techniki biznesowe i marketingowe są obecnie stosowane w polityce.

Gdy działa algorytm

Platformy mediów społecznościowych opierają się na algorytmach, aby określić, w jaki sposób wiadomości i treści są rozpowszechniane i konsumowane. Informacje dostarczane za pośrednictwem serwisu Facebook Newsfeed, wyszukiwania Google i trendów Twittera są wybierane i traktowane priorytetowo przez złożone algorytmy, które zostały zakodowane w celu sortowania, filtrowania i dostarczania treści w sposób, który ma na celu maksymalizację zaangażowania użytkowników w treść i czas spędzony na platformie.

Jednak sposoby wyboru algorytmów i priorytetyzowania informacji zostały mocno skrytykowane: zamiast promować swobodny przepływ i przejrzystą wymianę pomysłów, która jest niezbędna dla zdrowej demokracji, personalizacja treści stworzyła bańki filtrujące, które ograniczają przepływ informacji i utrwalają stronniczość . Co więcej, dzieje się tak bez świadomego wyboru użytkowników. To, co widzimy w naszych kanałach mediów społecznościowych i wynikach wyszukiwania Google, jest raczej wynikiem obliczeń wykonanych przez zaawansowane algorytmy i modele uczenia maszynowego. Te fragmenty kodu podejmują decyzje za nas, personalizując treści i dostosowując wyniki wyszukiwania do naszych indywidualnych zainteresowań, przeszłych zachowań, a nawet położenia geograficznego. W efekcie algorytmy utrudniają znajdowanie informacji krytycznych lub reprezentujących zróżnicowane punkty widzenia.

…i dochodzi reklama

Platformy mediów społecznościowych opierają się na gromadzeniu danych użytkowników i sprzedawaniu ich firmom, aby umożliwić im lepsze zrozumienie populacji użytkowników. Mitem jest więc to, że konta na mediach społecznościowych są bezpłatne. Ten model reklamy przyczynia się do rozpowszechniania wiadomości-śmieci na dwa ważne sposoby. Po pierwsze, sam model reklamowy nagradza zawartość wirusową, która spowodowała kliknięcie. Clickbait to treść mająca na celu przyciągnięcie uwagi - często poprzez stymulowanie oburzenia, ciekawości lub obu - w celu zachęcenia odwiedzających do kliknięcia linku do strony internetowej. W praktyce jednym ze skutecznych sposobów reklamy jest stymulowanie uprzedzeń i poczucia oburzenia ludzi, gdy ich tożsamość lub wartości są postrzegane jako zagrożone.

Sami to sobie robimy

Podczas gdy algorytmy i reklamy filtrują i dostarczają informacje, użytkownicy wybierają także to, co chcą zobaczyć lub zignorować. Uczeni podkreślili ważną rolę, jaką odgrywają osoby fizyczne w korzystaniu z preferencji informacyjnych w Internecie. Sieci przyjaciół online często dokonują społecznego filtrowania treści, co zmniejsza różnorodność informacji, na które użytkownicy są narażeni. Badania naukowe wykazały, że ludzie częściej dzielą się informacjami z sieciami społecznościowymi, które są zgodne z ich wcześniejszymi przekonaniami, pogłębiając różnice ideologiczne między jednostkami i grupami. W rezultacie wyborcy nie otrzymują reprezentatywnego, wyważonego lub dokładnego wyboru wiadomości i informacji podczas wyborów, a dystrybucja ważnych informacji nie jest losowo rozprowadzana wśród populacji wyborczej. Być może po prostu zwracamy uwagę na treści, które nas wcześniej ukształtowały?

Źródło: Creditreform Polska

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Above and Beyond. Polskie studia kreatywne projektują wystawę astronomiczną
10 kwietnia 2019 roku w obserwatorium astronomicznym w Lejdzie w Holandii zainaugurowana została nowa wystawa Above and Beyond: Making Sense Of The Universe For 100 Years. Ekspozycję otworzył John Grunsfeld, astronauta NASA oraz nowojorska blogerka Maria Popova, autorka znanego bloga Brain Pickings.
Największym błędem w komunikacji jest jej brak. Marki są jednak coraz bardziej świadome, jak bardzo jest ważna i podejmują próby komunikowania się z odbiorcami. Czy robią to wystarczająco dobrze? Poznaj 5 najczęstszych błędów, które występują w komunikacji marek z sektora B2B.
4 mity związane z biznesowymi materiałami drukowanymi
Firmy masowo drukują katalogi produktowe, raporty czy zestawienia roczne. Brak zrozumienia konsumenta i nieznajomość technologii drukarskich często sprawia, że publikacje te nie przynoszą oczekiwanych korzyści. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez osoby odpowiedzialne za materiały drukowane?
3 argumenty za wymianą drukarki biurowej
Wiele osób traktuje wymianę drukarki jako konieczność dyktowaną popsuciem się starego sprzętu. Skoro działa, to po co kupować nową? To duży błąd. Wykorzystywanie przestarzałego urządzenia w firmie może spowodować duże straty, wielokrotnie przekraczające cenę nowej drukarki. Oto kilka powodów dlaczego warto zastanowić się nad wymianą wysłużonego kombajnu.
Noc Muzeów i własna siedziba w akcji promocyjnej Laveo
Łódzka marka Laveo jest producentem wysokiej klasy armatury łazienkowej i kuchennej. Prowadzone przez markę działania komunikacyjne opierają się na promowaniu dobrego designu i edukowaniu obiorców w zakresie tworzenia nowoczesnych, ale też funkcjonalnych aranżacji wnętrz. Marka skupia się na działaniach produktowych, jak też pozycjonowaniu swoich ekspertów. Czasami warto jednak...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764