logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy prezydent potrzebuje logo?

   06.11.2011, przeczytano 6924 razy
ilustracja

Na stronie Prezydenta RP ogłoszono konkurs na: Logo Prezydenta, Kancelarii Prezydenta i Centrum Obsługi Kancelarii. Konkurs wzbudził od razu wątpliwości: czy Prezydent potrzebuje logo i czy zamiast niego nie powinien posługiwać się (prawidłowo wyeksponowanym) herbem państwowym? Jako jeden z pierwszych zwrócił na to uwagę bloger Piotr Waglowski. Jego artykuł jest interesujący również ze względu na komentarze (wśród nich głosy projektantów), a także odnośniki do “oddolnych” inicjatyw takich jak serwisy jakiznaktwoj.pl czy www.orlidom.pl, opublikowanej niedawno pracy dyplomowej na temat identyfikacj wizualnej RP, czy choćby dyskusji wikipedystów przygotowujących wpis dotyczący polskiego herbu (notabene – wzór herbu udostępniany przez Kancelarię Prezydenta zaczerpnięto właśnie z Wikipedii!).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-prezydent-potrzebuje-logo,13840,artykul.html

Konkluzja zarówno autora artykułu, jak i większości komentujących, jest jednoznaczna: ogłoszenie konkursu na logo Prezydenta RP jest niewłaściwe w sytuacji, gdy symbol nadrzędny – herb państwowy – jest nieuporządkowany, zaś jego obowiązująca forma – dyskusyjna. Dziwić może to, że żaden z jurorów konkursu nie zwrócił na to uwagi, a przecież są wśród nich uznani projektanci z tytułami profesorskimi.

Symbole (loga) polskich ministerstw i urzędów powstają od jakiegoś czasu w sposób nieskoordynowany, z uwzględnieniem wyłącznie ich indywidualnych potrzeb (czy gustów). Herb państwowy traktowany jest w przeróżny, często dziwny sposób (na przykład Ministerstwo Gospodarki używa orła ciemnoszarego, zamiast białego). Niekiedy bywa wręcz pomijany. Kancelaria głowy państwa postanowiła pójść tym samym tropem i ogłosić konkurs na własne logo. W regulaminie nie ma mowy o tym, czy ma się w nim znaleźć herb (lub samo godło). Jeśli projektanci zdecydują się na jego użycie – a decyzję pozostawiono tak naprawdę ich widzimisię – to nie mają żadnego punktu odniesienia – bo kwestia uporządkowania polskiej symboliki państwowej leży odłogiem. Regulacje prawne są ogólnikowe i nie przystają do współczesności. Jedyne oficjalne informacje, to krótki opis herbu w Ustawie oraz załączony do niej kolorowy rysunek. Brak jakichkolwiek regulacji określających uproszczenia symbolu, jego umieszczania, skalowania, kolorystyki, dopuszczalnych odmian. To samo dotyczy barw państwowych – próżno szukać ich specyfikacji w jakimkolwiek współczesnym systemie opisu kolorów (2+3D nr 48, artykuł Agaty Kwiatkowskiej-Lubańskiej “Jaki CMYK twój? Jakie barwy ma polska flaga?”, artykuł Stanisława Bajtlika w Gazecie Wyborczej). Skutkuje to absolutną dowolnością w użyciu symboliki państwowej, w której trudno się doszukać poszanowania symboli narodowych, do której zobowiązuje Konstytucja.

Istnieje ryzyko, że Prezydent RP będzie posługiwać się kolejnym nieprzemyślanym symbolem, w którym Orzeł Biały zostanie potraktowany z dużą dezynwolturą. Co gorsza, jako znak głowy państwa, może stanowić wzorzec i punkt odniesienia dla dalszej radosnej twórczości nt. herbu.

Troska o jakość i jednolite stosowanie symboliki jest nieodzownym elementem wizerunku państwa, a poszanowanie własnych znaków – składową naszej tożsamości. W większości krajów europejskich oficjalna ikonografia została skodyfikowana i stanowi – jak np. w przypadku Niemiec – funkcjonalny i jednolity system. Sposób traktowania polskiej symboliki budzi tylko wstyd.

Ogłoszenie konkursu na “logo” głowy państwa jest wyraźnym sygnałem, że ta patologiczna sytuacja osiągnęła punkt krytyczny. To chyba odpowiedni moment na zaangażowanie się środowiska projektantów i zabranie głosu, choćby za pośrednictwem STGU, w debacie na temat sposobu, w jaki traktujemy własne symbole. Proponuję, by za pośrednictwem Stowarzyszenia, zasygnalizować organizatorom “błąd w metodzie” i wykorzystać to jako okazję do podjęcia problemu nadrzędnego – bałaganu w jakim znajduje się symbolika Rzeczypospolitej.

Marcin Wolny, Studio Otwarte, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej


Komentarz STGU:
Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej identyfikuje się z postawą autora powyższego tekstu i od dawna dostrzega problem nieuporządkowania symboliki państwowej. W odniesieniu do ogłoszonego konkursu, spotkaliśmy się z przedstawicielem Kancelarii Prezydenta, który wyraził duże zainteresowanie zarówno krytycznym stanowiskiem branży projektowej jak i rozpoczęciem pracy nad poprawą aktualnej sytuacji. Efektem spotkania jest plan współpracy pomiędzy Kancelarią Prezydenta a Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej w celu rozpoczęcia prac nad ujednoliceniem identyfikacji wizualnej Rzeczpospolitej Polskiej (herb, księga znaku, system identyfikacji Ministerstw). Chcielibyśmy, aby rozpoczęcie prac zostało zapoczątkowane spotkaniem dizajnerów z przedstawicielami Kancelarii Prezydenta, Komisji Heraldycznej oraz przedstawicielami Kancelarii Premiera, w styczniu 2012 roku.

Źródło: STGU

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Taa, pewnie będzie jak z logo sejmu.. odwołają konkurs w terminie rozstrzygnięcia.

avatar użytkownika
,

i tu się zgadzam. z całą stanowczością popieram. Problem jest i to duży. Swego czasu na stronie Prezydenta RP (jeszcze za czasów Pana Prezydenta Kwaśniewskiego) widniały dwa godła państwowe. Dwa rodzaje orła. oba na czerwonym tle ale oba inaczej narysowane. Niby wzór ten sam, ale jeden był zrobiony ciemnoszarą kreską, inny różową. Już wtedy (a było to kilka lat przecież temu) miałem spory problem z wyborem właściwego do wykonywania na urzędy państwowe. Obecnie to już zupełnie nie wiadomo co jest właściwe. I co się potem dziwić małym miastom, gminom, które mają podobne problemy - brak sprecyzowanego oznaczenia zarówno jeśli chodzi o wzór jak i określenie kolorów.

avatar użytkownika
,

Logo prezydneta, jak dla mnie dziwny pomysł. Czy prezydent nie jest reprezentantem państwa i nie powinien się posługiwać godłem państwowym?

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764