logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

INFOGRAFIKA: Jak reklama ukształtowała nasze myślenie o świętach?

  PR 18.12.2017, przeczytano 909 razy
ilustracjastrzałka

Czy wiesz, że na nasze postrzeganie świąt w dużej mierze wpływają reklamy? Potrzeba stworzenia świątecznej atmosfery, ogarniający nas szał zakupów i konieczność wybrania idealnego prezentu dla bliskich to często efekt dobrze przeprowadzonych działań promocyjnych marek. Niektóre obrazy przedstawiane w reklamach na stałe zakorzeniły się w popkulturze. Sprawdź, o jakich motywach mowa!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-reklama-uksztaltowala-nasze-myslenie-o-swietach,34893,artykul.html

Już pod koniec listopada w telewizji pojawiają się pierwsze świąteczne reklamy. Niektóre są standardowymi spotami informującymi o promocjach – inne natomiast to niemal filmy krótkometrażowe, inspirujące i pokazujące, jak powinny wyglądać idealne święta. Emanują rodzinną atmosferą – prawie zawsze pojawia się w nich pięknie przystrojona choinka czy obdarowujący się prezentami ludzie.

Głównym celem firm jest skojarzenie swoich produktów z wyjątkową, świąteczną atmosferą oraz podkreślenie tego, co w grudniowych dniach najważniejsze, czyli emocji takich jak radość, szczęście, miłość i wdzięczność. W efekcie konsumenci często nie tylko kupują reklamowane produkty na wigilijny stół lub w ramach prezentu pod choinkę, ale również traktują je jako niezbędniki, bez których nie ma prawdziwych świąt. Markami, które z powodzeniem wykorzystują motyw świąt, są m.in. Coca-Cola, Allegro, Ikea i John Lewis. To właśnie na ich reklamy czekamy w każde święta.

Reklamy, które wpłynęły na świąteczne zwyczaje

Niektóre bożonarodzeniowe zwyczaje na stałe zakorzeniły się w popkulturze właśnie za pośrednictwem reklam. O jakich elementach mowa?

1. Czerwona ciężarówka i niepowtarzalny wizerunek św. Mikołaja

Nic tak nie wprowadza bożonarodzeniowej atmosfery jak pierwsze świąteczne piosenki w radio, choinki na ulicach czy w centrach handlowych oraz czerwone ciężarówki Coca-Coli. Świąteczna karawana oświetlona mieniącymi się lampkami już od 1995 roku robi ogromne wrażenie na każdym, niezależnie od wieku.

Z naczepy ciężarówki uśmiecha się do przechodniów św. Mikołaj. Nie wszyscy wiedzą, że na utrwalenie tego charakterystycznego wizerunku postaci w popkulturze również wpłynęła marka brązowego napoju. Wszystko za sprawą wypuszczonej w 1931 roku grafiki ze staruszkiem z siwą brodą w czerwonym stroju – od tej pory nie możemy sobie inaczej wyobrazić św. Mikołaja. Postać tę stworzył ilustrator Haddon Sundblom.

2. Czerwononosy renifer w zaprzęgu św. Mikołaja

Duży wpływ na nasze postrzeganie świąt mają również gadżety rozdawane przez firmy. Najlepszym przykładem jest książeczka o reniferze św. Mikołaja, którą w 1939 roku napisał Robert L. May na zlecenie sieci sklepów Montgomery Ward. Opowieść o czerwononosym Rudolfie rozdawano dzieciom, które wraz z rodzicami robiły zakupy w sklepach. Bajka zyskała ogromną popularność i teraz nikt nie ma wątpliwości, jak wygląda i kim jest najważniejszy pomocnik św. Mikołaja.

3. Kubełek skrzydełek na święta

W Japonii z okresem świątecznym kojarzy się jedna sieć restauracji. KFC, bo o niej mowa, na stałe zakorzeniła się w bożonarodzeniowej tradycji mieszkańców tego kraju. W 1974 roku za sprawą dobrze przeprowadzonej kampanii marketingowej „Kentucky na Święta Bożego Narodzenia”, która była również odpowiedzią na zapotrzebowanie konsumentów (brak charakterystycznego świątecznego dania), sieć stworzyła nowy zwyczaj. Co roku Japończycy tłumnie wybierają się do tej właśnie restauracji i jedzą świąteczny kubełek z panierowanym kurczakiem.

Źródło: HRS

www.hrs.com/pl/

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764