logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Jak użytkownicy platform e-commerce kupują prezenty świąteczne?

  PR 07.12.2020, przeczytano 1895 razy
ilustracjastrzałka

Bożonarodzeniowa gorączka zakupowa na dobre wpisała się w kalendarz polskich konsumentów – aż 92% użytkowników planuje zakup prezentów świątecznych dla swoich bliskich. Jakie czynniki wpływają na te decyzje wśród użytkowników platform Grupy Domodi?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-uzytkownicy-platform-e-commerce-kupuja-prezenty-swiateczne,389472,artykul.html

Grudzień to okres szczególnie intensywny, nie tylko dla sklepów oraz producentów, ale i klientów marek. Grupa Domodi zbadała nastroje i preferencje konsumentów w tym szczególnym okresie roku, publikując je na łamach kolejnego wydania magazynu Clue.

Przedświąteczne przygotowania: czas start!

Użytkownicy platform Grupy Domodi w zdecydowanej większości deklarują plany obdarowywania bliskich świątecznymi prezentami. Takiego zamiaru nie posiada jedynie 2% respondentów, 6% jeszcze nie podjęło decyzji w tej kwestii.

Uczestnicy badania przeprowadzonego przez Grupę Domodi najczęściej realizują zakupy prezentów na miesiąc przed świętami Bożego Narodzenia (powyższą opcję wskazało 28% ankietowanych), blisko ¼ badanych poszukuje podarunków 2-3 tygodnie wcześniej, a 34% respondentów rozpoczyna poszukiwania upominków dla swoich bliskich już dwa lub trzy miesiące wcześniej. Najmniejszy odsetek  ankietowanych (7%) decyduje się realizować zakupy tuż przed samymi świętami.

ilustracjastrzałka

Ile Polacy wydają na prezenty?

Przedświąteczny okres nie sprzyja oszczędnościom – poza wydatkami na podchoinkowe podarunki dla bliskich, w ramach przedświątecznych przygotowań, w zakupowym koszyku lądują również tematyczne dekoracje, elementy wyposażenia wnętrz oraz świąteczne gadżety. Najczęściej deklarowanym przedziałem finansowym, jaki uczestnicy badania Grupy Domodi przeznaczają na przedświąteczne zakupy jest kwota pomiędzy 500 a 1000 zł (33% respondentów). Ponad ¼ ankietowanych wydaje na ten cel od 300 do 500 zł, a 1/5 – od 100 do 300 zł. Nieco mniejsza liczba respondentów (12%) na bożonarodzeniowe wydatki przeznacza więcej niż 1000 zł. Najmniej, 4% uczestników badania, planuje ograniczyć koszty związane ze świętami do mniej niż 100 zł.

ilustracjastrzałka

W poszukiwaniu okazji

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Grupę Domodi 36% użytkowników platform podejmuje przedświąteczne decyzje, skrupulatnie analizując i weryfikując informacje przed finalnym zakupem. Blisko ¼ ankietowanych po znalezieniu interesującego produktu, czeka na sezonową obniżkę cen lub akcję promocyjną, by kupić go w jak najatrakcyjniejszej cenie. Część użytkowników platform Homebook i Domodi najczęściej podejmuje decyzje o zakupie w sposób spontaniczny, pod wpływem impulsu (21%). Pozostały odsetek ankietowanych nie potrafiło określić, jak w ich przypadku przebiega proces decyzyjny (19%).

ilustracjastrzałka

Pod choinką królują kosmetyki i odzież

Użytkownicy platform grupy Domodi, zapytani o najczęściej wybierany rodzaj prezentów, które wręczają swoim bliskim, wymieniali przede wszystkim kosmetyki (18% ankietowanych), odzież i akcesoria modowe (16%) oraz książki i płyty (13%). Na dalszych pozycjach tej listy znalazły się biżuteria (jej wybór zadeklarowało 9% badanych), dekoracje do wnętrz (9%) i coraz popularniejsze karty podarunkowe (9%).

ilustracjastrzałka

Bez względu na rodzaj wybieranego podarunku, najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie określonego produktu jest dopasowanie go do indywidualnych potrzeb osoby obdarowywanej (na tę kwestię wskazało 42% ankietowanych). Na drugim miejscu w tej kategorii znalazła się atrakcyjna cena (istotna dla 18% badanych), w dalszej kolejności – wysoka jakość produktu (13%). Dla 8% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu, ważnym czynnikiem jest możliwość skorzystania z kodu rabatowego i zakup prezentów w okazyjnej cenie.

ilustracjastrzałka

Uczestnicy badania Grupy Domodi, zapytani o preferowane miejsca swoich zakupów, najczęściej wskazywali na jednoczesne korzystanie ze sklepów stacjonarnych i online (74%).  16% ankietowanych będzie nabywać prezenty w sklepach online, a 8% skorzysta wyłącznie z oferty sklepów stacjonarnych.

ilustracjastrzałka

Wydatki przed świętami rosną

Ankietowani, zapytani o zmiany w obszarze swoich wydatków w okresie przedświątecznym, najczęściej wskazywali na tendencję wzrostową. W przypadku zakupów wnętrzarskich dotyczy to 38% użytkowników. Mniej (28%) deklaruje, że wydatki na ten rodzaj produktów pozostają na tym samym poziomie, bez względu na okres w roku.

ilustracjastrzałka

Nieco inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku zakupów modowych – większość respondentów realizuje zakupy ubrań i akcesoriów konsekwentnie przez cały rok, nie zauważając tendencji wzrostowej w ostatnich miesiącach roku. Przeciwnego zdania jest 24% ankietowanych, a 1/5 użytkowników stara się zminimalizować wysokość wydatków przeznaczanych na zakup odzieży i dodatków.

Jak pokazują wyniki raportu Grupy Domodi, nadchodzący sezon w branżach home i fashion może okazać się niemniej intensywny niż w przypadku minionych lat, a konsumenci nie zamierzają rezygnować ani ograniczać swoich wydatków na świąteczne prezenty. Do zakupów dodatkowo zachęcać będą dedykowane akcje rabatowe i atrakcyjne obniżki cen. To doskonały moment, by rozważyć wprowadzenie ich do działań promocyjnych marki.

Źródło: Grupa Domodi

www.domodi.pl

Dodatkowe informacje:

Clue to online’owy kwartalnik Grupy Domodi, zawierający szerokie spojrzenie na rynek dwóch branż: mody i designu, poruszające tematy z zakresu trendów, biznesu i komunikacji. Punktem wyjścia oraz swoistym motto każdego z numerów stają się hasła odpowiadające aktualnej sytuacji rynkowej.
W badaniu ankietowym wzięło udział 732 użytkowników platform Homebook.pl i Domodi.pl.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764