logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

KPH reaguje na oświadczenie Ministra Sprawiedliwości ws. odmowy usługi dla fundacji LGBT

   28.07.2016, przeczytano 1422 razy
ilustracja

26 lipca Minister Sprawiedliwości wydał oświadczenie w sprawie wymierzenia grzywny drukarzowi, który odmówił wykonania usługi wydruku dla organizacji działającej na rzecz równouprawnienia osób LGBT. Sąd Rejonowy w Łodzi wyrokiem nakazowym uznał, że pracownik drukarni popełnił wykroczenie. Jest to pierwszy w Polsce wyrok wydany w sprawie dotyczącej ochrony osób LGBT w dostępie do usług.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kph-reaguje-na-oswiadczenie-ministra-sprawiedliwosci-ws.-odmowy-uslugi-dla-fundacji-lgbt,29431,artykul.html

Oświadczenie Ministra komentuje prowadząca sprawę Kampania Przeciw Homofobii:

Zdaniem Ministra: „Sądy są zobowiązane strzec konstytucyjnej wolności sumienia, a nie ją łamać. Mają stać na straży praw i wolności obywateli, w tym także wolności działalności gospodarczej, a nie narzucać im przymus. Żadne ideologiczne racje nie uzasadniają naruszania tych fundamentalnych zasad”. Co więcej, Minister wskazał, że: „wyrok (…) jest niebezpiecznym precedensem. Burzy wolność myśli, przekonań i poglądów, a także swobodę gospodarczą, polegającą na dowolności transakcji. Stawia w uprzywilejowanej pozycji Fundację reprezentującą środowiska mniejszości seksualnych, a łamie wolność sumienia pracownika, który ma prawo nie popierać homoseksualnych treści.

Stanowisko Ministra wzbudza nasz niepokój. Jego treść może być odebrana jako krytyka wydanego przez sąd orzeczenia i jednocześnie próba usprawiedliwienia zachowania drukarza. W naszej ocenie zajęcie tego rodzaju stanowiska przez Ministra jest przedwczesne, albowiem – jak wynika z dotychczas opublikowanych informacji – postępowanie w tej sprawie wciąż nie jest jeszcze prawomocnie zakończone.

Ponadto, w ocenie Kampanii Przeciw Homofobii wyrok sądu nie stanowi przejawu „uprzywilejowania” Fundacji LGBT Business Forum, a jedynie próbę przyznania osobom LGBT ochrony, która jest dla nich niedostępna na gruncie innych przepisów prawa, w tym w szczególności tzw. ustawy równościowej.

Jednocześnie chcemy podkreślić, że uważamy wyrok sądu jako słuszny wyraz poszanowania przez tę instytucję konstytucyjnej zasady równego traktowania (art. 32 Konstytucji) oraz prawa do sądu (art. 45 Konstytucji), który również przysługuje osobom LGBT.

Źródło: KPH

kph.org.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

ale jak to?
Moja firma i mam prawo decydować co i dla kogo drukuję.

avatar użytkownika
,

W granicach obowiązującego w Polsce prawa, które zakazuje nierównego traktowania kontrahentów. Dyskutowaliśmy już o tym pod poprzednią notką opisującą całą sytuację.  

brak ikonki
,

Wolny rynek to prawo wolnego wyboru. Jeśli nie jest to firma państwowa statutowo zobligowania do obsługi wszystkich obywateli, to zasada wolnego rynku umożliwia mi wybór moich kontrahentów i nie można mnie za to karać. Chyba, że wolny rynek to puste słowa.   

avatar użytkownika
,

Wolny rynek nie oznacza rynku nie podlegającego regulacjom prawnym, a absolutnym fundamentem wolnego rynku jest właśnie równe traktowanie wszystkich podmiotów tak aby wszystkich obowiązywały jednakowe zasady gry. Prawna ochrona wolnego rynku koncentruje się w dużym stopniu na pilnowaniu tej właśnie zasady. Nakaz równego traktowania kontrahentów nie ogranicza się wcale do firm państwowych - wynika on wprost z zapisów konstytucji, a potem z różnych szczegółowych regulacji dotyczących np. nieuczciwej konkurencji.

Tak samo jak my nie możemy użytkownikowi odmówić świadczenia usługi dostępu do serwisu ze względu na jego poglądy czy orientację seksualną, tak samo Ty nie masz prawa odmówić wykonania usługi takiemu klientowi. Przynajmniej na dziś nie masz prawa bo trudno wykluczyć, że branża reklamowa i poligraficzna zostaną objęte pomysłami na "klauzule sumienia". Na dziś jednak instytucja klauzuli sumienia w naszej branży nie funkcjonuje.
  

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764