logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kryteria wyboru laminatu na przykładzie produktów Drytac

  PR 30.04.2014, przeczytano 3798 razy
ilustracjastrzałka

Laminacja to uszlachetnianie i utrwalanie wydruków przez nałożenie laminatu w postaci płynu lub folii. Dzięki temu, wydruki zyskują odporność między innymi na działanie wilgoci, promieni słonecznych czy uszkodzeń mechanicznych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kryteria-wyboru-laminatu-na-przykladzie-produktow-drytac,21521,artykul.html

Wiele drukarń wykorzystuje tylko uniwersalne i najtańsze laminaty, dzięki którym wydruk ma podstawową ochronę przed  zadrapaniami i promieniowaniem UV. Ceny produktów z tzw. niskiej półki zaczynają się od 2 zł/m2 (laminaty płynne) i 4 zł/m2 (laminaty w rolkach). Natomiast ceny najbardziej zaawansowanych laminatów sięgają nawet powyżej 30 zł/m2. Czy warto wydać kilka złotych więcej na bardziej zaawansowany laminat?

Znajomość specjalistycznych zastosowań laminatów zwiększa spektrum usług drukarni. Wasze wydruki uzbrojone w doskonale dobrany laminat sprawdzą się w każdych warunkach: na ścianach, na podłogach i szybach, w rażącym oświetleniu, słońcu, deszczu i w myjni samochodowej. W dłuższej perspektywie wpłynie to na zwiększenie satysfakcji klientów z usług firmy. Chcielibyśmy przedstawić, jakie są rodzaje laminatów oraz pokazać ich zaawansowane zastosowania na przykładzie produktów angielskiej firmy Drytac.

Pierwszym z kryteriów (oprócz ceny), jakim kierujemy się przy wyborze laminatu jest sposób ekspozycji przygotowanej grafiki:

I. Laminaty ekonomiczne – krótki czas ekspozycji

Przykładem są tu specjalistyczne laminaty na zimno/ciepło Dynamic/Interlam Eco (UV). Stanowią idealne rozwiązanie przy zabezpieczaniu krótkotrwałych aplikacji. Zapewnią ochronę nawet w najtrudniejszych warunkach. Zabezpieczą Twój wydruk przed zniszczeniem, wpływem wilgoci, odciskami palców oraz kurzem. Ożywiają kolory i zapobiegają blaknięciu (tzw.fading).

Laminaty tej serii gwarantują od 3 do 24 miesięcy skutecznej ochrony przed działaniem promieni UVA i UVB.  Ich konkurencyjna cena sprawia, że są grupą produktów najczęściej używaną.

Produkty: Dynamic Gloss, Dynamic Matt, Dynamic Sand Texture, Interlam Eco Gloss, Interlam Eco Matt, Interlam Eco Lustre

II. Laminaty ekonomiczne - średni czas ekspozycji

Grupą laminatów, która świetnie sprawdza się w średniookresowej aplikacji na zewnątrz, czyli do 3 lat odporności, jest Interlam Pro. Produkty Interlam Pro stosuje się do laminowania m.in. standów POS, roll-upów, plakatów. Nadają wydrukom błyszczące, satynowe lub matowe wykończenie. Są odporne na działanie promieni UV, wilgoci i zadrapań. W grupie Interlam Pro mamy również laminat do zabezpieczania grafiki podłogowej z atestem antypoślizgowym. Każdy produkt z tej serii ma szczególne cechy, o które warto zapytać specjalistę.

Produkty: Interlam Pro Gloss, Interlam Pro Lustre, Interlam Pro Matte, Interlam Pro Emerytex

III. Laminaty długookresowe

Serią laminatów, które zapewniają długookresową ochronę wydruku powyżej 3 lat w najtrudniejszych warunkach na zewnątrz jest Protac. Zabezpieczy twój wydruk przed zniszczeniem, wpływem wilgoci, odciskami palców i kurzem, promieniowaniem UVA i UVB.  Poszczególne produkty z tej grupy posiadają następujące właściwości:

Protac Canvastex/Linnentex/Leather
Nadaje wydrukom wygląd malarskiego płótna, szlachetnego płótna lnianego lub skóry. Z uwagi na  „chropowatą” strukturę przy nakładaniu trzeba zwrócić uwagę, że ciemne odcienie mogą ulec osłabieniu. Aby uniknąć trudności rekomendujemy wykonanie testu laminacji.

Protac Sheentex UV

Nadaje wydrukowi satynowy wygląd i jest szczególnie przydatny do laminowania blatów, podkładek pod myszy czyli materiałów narażonych na ścieranie

Protac Matt UV
Sprawi, że twój wydruk nie będzie odbijał światła i stanie się dobrze widoczny pod każdym kątem. Jego dodatkowym atutem jest spełnianie norm niepalności obowiązujących w budynkach użyteczności publicznej.

Protac Scribe

Wyjątkowy produkt do laminowania tablic, harmonogramów i dekoracji wnętrz. Nadaje powierzchni właściwości tablicy suchościeralnej. Polecany także do laminowania fotografii o dużym nafarbieniu wydrukowanych na błyszczącym papierze.

Protac Antigraffiti UV

Sprawi, że każde graffiti bez problemów zostanie zmyte z wydruku.

IV. Laminaty dające najwyższą ochronę

Jeśli jednak zależy Ci na jeszcze dłuższej ochronie czyli 5-7 lat, sięgnij po laminaty rolowe WheatherShield . Są wykonane z użyciem super mocnego kleju na bazie rozpuszczalników. Polecamy go na pojazdy i w miejsca o ekstremalnych warunkach atmosferycznych. Posiadają filtr UV oraz są elastyczne, co ma duże znaczenie przy przyklejaniu folii na przykład na samochody.

Produkty: Weathershield Glossy, Matt, Lustre oraz Emerytex


Kolejnym kryterium podziału laminatów jest sposób ich aplikacji. Mamy dwie główne grupy laminatów: płynne i foliowe w rolkach.

I. Laminaty płynne

Laminaty płynne są najchętniej używane do aplikacji samochodowych, plandek, banerów, wyrobów „dmuchanych” drukowanych tuszami ekosolwentowymi. Z ich pomocą można również zabezpieczyć wydruki na canvasach, folie na tablicach reklamowych. Dodatkowo płyny podnoszą wysycenie kolorów na wydruku. Koszt laminacji płynem zaczyna się od 2 zł/m2. Można go nanosić ręcznie za pomocą wałka, pędzla, a nawet mopa albo mechanicznie z użyciem laminatora. Korzyścią wynikającą z nakładania ręcznego jest możliwość zalaminowania powierzchni o dowolnym kształcie i wielkości. Atutem laminatora jest kontrola nad grubością warstwy i szybkie utrwalanie lampami na podczerwień, dzięki czemu wydruk można praktycznie natychmiast użyć.

II. Laminaty w roli - foliowe

Nakładanie laminatów foliowych polega na aktywowaniu kleju, którym są pokryte poprzez nacisk lub wysoką temperaturę. Czynność jest wykonywana za pomocą laminatora. Są trzy metody aplikacji:

  • na zimno - klej z laminatu aktywowany jest tylko pod wpływem docisku. Metoda ta, pozwala na zabezpieczanie większości materiałów do druku, dostępnych na rynku np. folie, papiery, media wystawiennicze, grafiki podłogowe
  • na ciepło - polega na aktywowaniu kleju z laminatu, za  pomocą wałków laminatora podgrzanych do temperatury ok. 600C.
  • na gorąco  - polega na aktywowaniu kleju z laminatu, za  pomocą wałków laminatora w temperaturze od 800C. Jest to technologia, która może być stosowana jedynie w odniesieniu do wydruków wykonanych atramentami termicznie trwałymi. Przydatna szczególnie do wydruków wykonanych na papierze. Zabezpieczone w ten sposób dokumenty i wydruki są niezwykle trwałe.


Jakie problemy stwarza drukarzom laminacja?

Często spotykanym problemem podczas laminowania jest przyczyna mechaniczna tj. nieodpowiedni „naciąg” i „spasowanie” folii, co może być wyeliminowane przez użycie dobrej jakości urządzenia do laminacji. Nierzadkim błędem jest próba laminacji wydruku z niedostatecznie wyschniętym atramentem. Efektem takiej laminacji jest rozmycie się konturów wydruku, zacieki, rozwarstwienia, a nawet zniszczenie całej pracy. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, szczególną uwagę należy zachować przy laminacji materiałów strukturalnych i „chropowatych”, gdzie kolory wydruku, zwłaszcza ciemne odcienie, mogą ulec osłabieniu. Żeby uniknąć jakichkolwiek trudności i problemów, zawsze należy zrobić test laminacji co pozwoli zaoszczędzić czasu oraz kosztów.

Źródło: API.PL

www.api.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Phygital czyli czołowy trend handlu A.D. 2023?
Phygital, a więc łączenie dwóch „handlowych światów” - wirtualnego i rzeczywistego – będzie jednym z najważniejszych trendów definiujących oblicze branży retail w najbliższej przyszłości. A to m.in. dlatego, że tradycyjna sprzedaż w fizycznych placówkach handlowych nadal ma się świetnie – według analizy Worldwide...
Czy sztuczna inteligencja pozbawi dziennikarzy i copywriterów pracy?
Narzędzia sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej popularne przy pisaniu treści. Platformy zasilane tą techniką dają twórcom narzędzia do kreowania tekstu, czyniąc planowanie contentu prostszym niż kiedykolwiek. Jednym z największych wyzwań w tworzeniu treści jest po prostu nieustanna kreatywność. Zazwyczaj to autor ustala „background” i...
Targetowanie kontekstowe to korzyść zarówno dla konsumenta jak i marki
- Jeśli jednak korzystają tylko z danych behawioralnych lub demograficznych, nie widzą pełnego obrazu. Dlatego rozwiązaniem może być skorzystanie z targetowania kontekstowego. Jest to narzędzie, które funkcjonuje na rynku reklamy online od wielu lat i  jest znane i wykorzystywane przez niemalże każdego marketera. Ale czy oznacza to, że nie można robić tego lepiej i...
Internauci się niecierpliwią, a firmom uciekają spore pieniądze
Internauci nie chcą zbyt długo czekać na załadowanie się stron internetowych, gdy na jedno kliknięcie mają do dyspozycji inne strony WWW - sklepy, blogi czy serwisy informacyjne. Ogromne sumy tracą na tym każdego roku firmy obecne w internecie, które w większości nie są świadome skali problemu. A ta - jak pokazują badania - jest ogromna.
Niepewność sytuacja firmy i jej otoczenia biznesowego stanowi największe wyzwanie dla managerów działów marketingu. Wpływa to na różne elementy zarządzania, w tym na rekrutację – powoduje odwlekanie poszukiwania nowych marketerów, nawet jeśli są oni w firmie niezbędni. A to tylko niektóre problemy, na które zwrócili uwagę...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764