logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kryteria wyboru laminatu na przykładzie produktów Drytac

  PR 30.04.2014, przeczytano 4003 razy
ilustracjastrzałka

Laminacja to uszlachetnianie i utrwalanie wydruków przez nałożenie laminatu w postaci płynu lub folii. Dzięki temu, wydruki zyskują odporność między innymi na działanie wilgoci, promieni słonecznych czy uszkodzeń mechanicznych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kryteria-wyboru-laminatu-na-przykladzie-produktow-drytac,21521,artykul.html

Wiele drukarń wykorzystuje tylko uniwersalne i najtańsze laminaty, dzięki którym wydruk ma podstawową ochronę przed  zadrapaniami i promieniowaniem UV. Ceny produktów z tzw. niskiej półki zaczynają się od 2 zł/m2 (laminaty płynne) i 4 zł/m2 (laminaty w rolkach). Natomiast ceny najbardziej zaawansowanych laminatów sięgają nawet powyżej 30 zł/m2. Czy warto wydać kilka złotych więcej na bardziej zaawansowany laminat?

Znajomość specjalistycznych zastosowań laminatów zwiększa spektrum usług drukarni. Wasze wydruki uzbrojone w doskonale dobrany laminat sprawdzą się w każdych warunkach: na ścianach, na podłogach i szybach, w rażącym oświetleniu, słońcu, deszczu i w myjni samochodowej. W dłuższej perspektywie wpłynie to na zwiększenie satysfakcji klientów z usług firmy. Chcielibyśmy przedstawić, jakie są rodzaje laminatów oraz pokazać ich zaawansowane zastosowania na przykładzie produktów angielskiej firmy Drytac.

Pierwszym z kryteriów (oprócz ceny), jakim kierujemy się przy wyborze laminatu jest sposób ekspozycji przygotowanej grafiki:

I. Laminaty ekonomiczne – krótki czas ekspozycji

Przykładem są tu specjalistyczne laminaty na zimno/ciepło Dynamic/Interlam Eco (UV). Stanowią idealne rozwiązanie przy zabezpieczaniu krótkotrwałych aplikacji. Zapewnią ochronę nawet w najtrudniejszych warunkach. Zabezpieczą Twój wydruk przed zniszczeniem, wpływem wilgoci, odciskami palców oraz kurzem. Ożywiają kolory i zapobiegają blaknięciu (tzw.fading).

Laminaty tej serii gwarantują od 3 do 24 miesięcy skutecznej ochrony przed działaniem promieni UVA i UVB.  Ich konkurencyjna cena sprawia, że są grupą produktów najczęściej używaną.

Produkty: Dynamic Gloss, Dynamic Matt, Dynamic Sand Texture, Interlam Eco Gloss, Interlam Eco Matt, Interlam Eco Lustre

II. Laminaty ekonomiczne - średni czas ekspozycji

Grupą laminatów, która świetnie sprawdza się w średniookresowej aplikacji na zewnątrz, czyli do 3 lat odporności, jest Interlam Pro. Produkty Interlam Pro stosuje się do laminowania m.in. standów POS, roll-upów, plakatów. Nadają wydrukom błyszczące, satynowe lub matowe wykończenie. Są odporne na działanie promieni UV, wilgoci i zadrapań. W grupie Interlam Pro mamy również laminat do zabezpieczania grafiki podłogowej z atestem antypoślizgowym. Każdy produkt z tej serii ma szczególne cechy, o które warto zapytać specjalistę.

Produkty: Interlam Pro Gloss, Interlam Pro Lustre, Interlam Pro Matte, Interlam Pro Emerytex

III. Laminaty długookresowe

Serią laminatów, które zapewniają długookresową ochronę wydruku powyżej 3 lat w najtrudniejszych warunkach na zewnątrz jest Protac. Zabezpieczy twój wydruk przed zniszczeniem, wpływem wilgoci, odciskami palców i kurzem, promieniowaniem UVA i UVB.  Poszczególne produkty z tej grupy posiadają następujące właściwości:

Protac Canvastex/Linnentex/Leather
Nadaje wydrukom wygląd malarskiego płótna, szlachetnego płótna lnianego lub skóry. Z uwagi na  „chropowatą” strukturę przy nakładaniu trzeba zwrócić uwagę, że ciemne odcienie mogą ulec osłabieniu. Aby uniknąć trudności rekomendujemy wykonanie testu laminacji.

Protac Sheentex UV

Nadaje wydrukowi satynowy wygląd i jest szczególnie przydatny do laminowania blatów, podkładek pod myszy czyli materiałów narażonych na ścieranie

Protac Matt UV
Sprawi, że twój wydruk nie będzie odbijał światła i stanie się dobrze widoczny pod każdym kątem. Jego dodatkowym atutem jest spełnianie norm niepalności obowiązujących w budynkach użyteczności publicznej.

Protac Scribe

Wyjątkowy produkt do laminowania tablic, harmonogramów i dekoracji wnętrz. Nadaje powierzchni właściwości tablicy suchościeralnej. Polecany także do laminowania fotografii o dużym nafarbieniu wydrukowanych na błyszczącym papierze.

Protac Antigraffiti UV

Sprawi, że każde graffiti bez problemów zostanie zmyte z wydruku.

IV. Laminaty dające najwyższą ochronę

Jeśli jednak zależy Ci na jeszcze dłuższej ochronie czyli 5-7 lat, sięgnij po laminaty rolowe WheatherShield . Są wykonane z użyciem super mocnego kleju na bazie rozpuszczalników. Polecamy go na pojazdy i w miejsca o ekstremalnych warunkach atmosferycznych. Posiadają filtr UV oraz są elastyczne, co ma duże znaczenie przy przyklejaniu folii na przykład na samochody.

Produkty: Weathershield Glossy, Matt, Lustre oraz Emerytex


Kolejnym kryterium podziału laminatów jest sposób ich aplikacji. Mamy dwie główne grupy laminatów: płynne i foliowe w rolkach.

I. Laminaty płynne

Laminaty płynne są najchętniej używane do aplikacji samochodowych, plandek, banerów, wyrobów „dmuchanych” drukowanych tuszami ekosolwentowymi. Z ich pomocą można również zabezpieczyć wydruki na canvasach, folie na tablicach reklamowych. Dodatkowo płyny podnoszą wysycenie kolorów na wydruku. Koszt laminacji płynem zaczyna się od 2 zł/m2. Można go nanosić ręcznie za pomocą wałka, pędzla, a nawet mopa albo mechanicznie z użyciem laminatora. Korzyścią wynikającą z nakładania ręcznego jest możliwość zalaminowania powierzchni o dowolnym kształcie i wielkości. Atutem laminatora jest kontrola nad grubością warstwy i szybkie utrwalanie lampami na podczerwień, dzięki czemu wydruk można praktycznie natychmiast użyć.

II. Laminaty w roli - foliowe

Nakładanie laminatów foliowych polega na aktywowaniu kleju, którym są pokryte poprzez nacisk lub wysoką temperaturę. Czynność jest wykonywana za pomocą laminatora. Są trzy metody aplikacji:

  • na zimno - klej z laminatu aktywowany jest tylko pod wpływem docisku. Metoda ta, pozwala na zabezpieczanie większości materiałów do druku, dostępnych na rynku np. folie, papiery, media wystawiennicze, grafiki podłogowe
  • na ciepło - polega na aktywowaniu kleju z laminatu, za  pomocą wałków laminatora podgrzanych do temperatury ok. 600C.
  • na gorąco  - polega na aktywowaniu kleju z laminatu, za  pomocą wałków laminatora w temperaturze od 800C. Jest to technologia, która może być stosowana jedynie w odniesieniu do wydruków wykonanych atramentami termicznie trwałymi. Przydatna szczególnie do wydruków wykonanych na papierze. Zabezpieczone w ten sposób dokumenty i wydruki są niezwykle trwałe.


Jakie problemy stwarza drukarzom laminacja?

Często spotykanym problemem podczas laminowania jest przyczyna mechaniczna tj. nieodpowiedni „naciąg” i „spasowanie” folii, co może być wyeliminowane przez użycie dobrej jakości urządzenia do laminacji. Nierzadkim błędem jest próba laminacji wydruku z niedostatecznie wyschniętym atramentem. Efektem takiej laminacji jest rozmycie się konturów wydruku, zacieki, rozwarstwienia, a nawet zniszczenie całej pracy. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, szczególną uwagę należy zachować przy laminacji materiałów strukturalnych i „chropowatych”, gdzie kolory wydruku, zwłaszcza ciemne odcienie, mogą ulec osłabieniu. Żeby uniknąć jakichkolwiek trudności i problemów, zawsze należy zrobić test laminacji co pozwoli zaoszczędzić czasu oraz kosztów.

Źródło: API.PL

www.api.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764