logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Pieniądze za kryptoreklamę polskim blogerom nie śmierdzą?

   14.10.2014, przeczytano 4373 razy
ilustracja

Awantura jaka rozpętała się po opublikowaniu przez yotuberów spod znaku AbstrachujeTV filmiku zawierającego nieoznaczone lokowanie produktu daje smutny obraz standardów obowiązujących w polskiej "blogosferze". Argumenty za oczywistym w tradycyjnych mediach wymogiem oznaczania materiałów promocyjnych zdają się być dla części blogerów zupełnie niezrozumiałe.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/pieniadze-za-kryptoreklame-polskim-blogerom-nie-smierdza,22914,artykul.html

Przedmiotem ukrytej w filmiku reklamy jest Citroen Cactus. "Dowiedziałem się z tego odcinka, że samochód ma wzmocnione drzwi, duży komputer pokładowy, duże kanapy i schowki, szyberdach itp." - pisze na stronie antyweb.pl Grzegorz Marczak, postulując oznaczanie reklamy tego typu.

Problemu nie widzi natomiast Sylwester Adam Wardęga: "Jeśli dla Citroen'a jest to ok i jesli dla Robert Pasut, Masny Rafał i Czarek Jóźwik jest to okej to nic wam do tego" stwierdza autor głośnych ostatnio filmików z psem-pająkiem w roli głównej (pisownia oryginalna). O argumenty za oznaczaniem materiału reklamowego prosi także jeden z twórców kanału AntywebTV, Rafał Masny, który nie rozumie dlaczego miałoby to być "bardziej fair".


Postawę Masnego i jego kolegów próbuje tłumaczyć pod wpisem na antyweb.pl użytkownik mrAnderson: "Panowie z Abstrachuje nie robią filmów charytatywnie, ani ze względów tylko i wyłącznie hobbistycznych. To jest po prostu biznes jak każdy inny. Nie chwalą się tym, bo w naszym kraju większość ludzi dostaje piany z ust na wieść ile zarabia ktoś inny."

W całym tym zamieszaniu najbardziej symptomatyczny wydaje się zacytowany tu głos Sylwestra Adama Wardęgi, który nie dostrzegł chyba, że w procesie komunikacji prowadzonej przez blogerów, oprócz nich samych i utrzymujących ich sponsorów jest jeszcze ktoś trzeci - odbiorcy. Kryptoreklama narusza właśnie ich interesy - ktoś usiłuje odnieść swoje korzyści ich kosztem, bez ich zgody i wiedzy. Będący podstawą kodeksów etycznych obowiązujących dotychczas w branży reklamowej wymóg, aby reklama była serwowana w sposób pozwalający na jej odbiór z zachowaniem świadomego, kontrolowanego przez odbiorcę dystansu, traci sens, jeśli z oczu traci się odbiorcę.

"Chcemy mieć darmowy internet, darmowy YT, darmowego Facebooka? To może właśnie to będą konsekwencje tej pozornej darmowości internetu." - zastanawia się w swoim wpisie Grzegorz Marczak z antyweb.pl. Oby się mylił. Być może tak entuzjastycznie nastawieni do współpracy z blogerami marketingowcy zorientują się z czasem, że media ignorujące własnego odbiorcę są na dłuższą metę wątpliwym miejscem do lokowania czegokolwiek, w szczególności czegoś wyposażonego w tak wielki komputer pokładowy i duże kanapy...

Łukasz Łukasiewicz

redakcja Signs.pl

Źródło: Signs.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Tekst dotyka sedna, które umyka większości wydawców i właścicieli serwisów internetowych. W pogoni za kasą zapominają o tym by treści reklamowe właściwie oznaczyć. W pogoni za reklamodawcami, godzą się na formaty, które nie tylko utrudniają korzystanie z mediów, ale przede wszystkim zniechęcają do korzystania z nich.

,

Kolejny przykład kryptoreklamy to akcja Orange pt Skradziony smartfon.

avatar użytkownika
,

Tutaj coś na ten temat, niektórzy uważają że tak powinna wyglądać "reklama natywna:: http://www.spidersweb.pl/2014/10/skradziony-telefon-maffashion-akcja-orange.html  

Najnowsze w tym dziale

Jak sprawić, by muzyka U2 znalazła się w filmie lub reklamie?
To ich konsultantom zawdzięczamy, że muzyka w filmie, serialu czy reklamie bawi, wzrusza, buduje napięcie. Pracownicy Sirens od ponad 15 lat synchronizują muzykę z obrazem, pozyskują prawa autorskie, negocjują podpisanie umów. To oni są odpowiedzialni za to, że muzykę Lany del Rey, U2, Queen, Davida Bowiego, Run the Jewels, Harrego Stylesa i innych gwiazd światowego formatu...
Peris+Toral Arquitects - finaliści Mies van der Rohe Award z wizytą w Polsce
Jose Toral wraz z Martą Peris, architekci z obsypanej nagrodami pracowni PERIS+TORAL ARQUITECTES, byli gośćmi specjalnymi Cosentino podczas targów Warsaw Home 2022. Hiszpańska firma, producent powierzchni Dekton, Silestone i Sensa by Cosentino, od lat współpracuje z gwiazdami świata architektury, a Jose Toral i Marta Peris to finaliści jednego z najbardziej...
Black Friday - czy warto organizować promocje?
Koszty prowadzenia działalności i firmy rosną obecnie z każdym miesiącem. Firmy płacą więcej za utrzymanie biura, produkcji, logistykę, surowce i wynagrodzenia pracowników. Czy w takim momencie opłaca się im obniżać ceny na Black Friday za towary lub usługi, obniżać swoją marżę, a tym samym zyski? I jeszcze dodatkowo zwiększać wydatki na kreację i promocję?
Marketing jest obecnie kluczowym elementem większości strategii sprzedażowych. Korzystając z dostępnych narzędzi, marketerzy budują świadomość marki, docierają do grup docelowych czy zwiększają wartość produktu. Co jeśli dostępne narzędzia ulegną gwałtownej (r)ewolucji? Jaki kształt przybierze marketing w erze Web3? Wspólnie z ekspertką Binance postaramy się...
Siła i wartość kreacji
O pracy w FCB&theMilkman i o tym, jak kreatywne myślenie zmienia zachowania i nawyki konsumentów na całym świecie, opowiadają Małgorzata Drozdowska i Agnieszka Klimczak, Creative Partners agencji.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764