Wszyscy wiemy, że laminowanie może uodpornić wydruki wielkoformatowe na działanie wody oraz utratę koloru i otarcia mechaniczne. Czy laminowanie jest jednak dostatecznie wytrzymałe, aby sprostać konkurencji ze strony nowych rodzajów mediów, które podobno nie wymagają laminowania?
Przedstawimy ostatnią część cyklu prezentującego zalety tej techniki.
Koszty materiałowe
Ludzie zaczynają dostrzegać, że laminowanie nie koniecznie oznacza dodatkowy koszt. W rzeczywistości w wielu wypadkach może ono pomóc w obniżeniu kosztów. Weźmy na przykład pracę, która ma wytrzymać miesiąc lub dwa na zewnątrz, albo kilka lat w warunkach wewnętrznych. Można tu użyć folii lub papieru syntetycznego w połączeniu z atramentem pigmentowym. Inna metoda - użyć zwykłego atramentu i specjalistycznego, drogiego papieru. Tymczasem koszty laminowania zwrócą się z nawiązką w porównaniu z wydatkami na te specjalne atramenty i media, zaś sama praca będzie prawdopodobnie wyglądała lepiej w oczach klienta.
Niektórzy uczestnicy seminarium DPI byli zaskoczeni, że nie można było wskazać wyraźnej różnicy między zalaminowanymi wydrukami wykonanymi na niedrogim, standardowym papierze, a pracami drukowanymi na wysokiej klasy powlekanych papierach typu fotograficznego.
Mechanika
Piąty czynnik świadczący na korzyść laminowania to względy mechaniczne. Jest jasne, że wiele prac wymaga sztywności, którą może zapewnić naniesienie na odpowiednie podłoże. Dzięki laminowaniu praca może być nie tylko sztywniejsza, ale również elastyczna. W wypadku mniejszych rozmiarów laminowanie może wręcz zastąpić sztywny podkład. Laminowanie grubszymi foliami pozwala przystosować przejrzyste media do użycia w kasetonach świetlnych. Dotyczy to również innych przypadków, kiedy praca musi mieć pewną sztywność, aby dawała się eksponować w określonej ramie. Zastanawiając się jak sprawdzi się nasz wydruk umieszczony w ramie ekspozycyjnej na targach od razu poczujemy się pewniej stosując wersję laminowaną.
Jak wspomnieliśmy, laminowanie może nadać zwykłym materiałom cechy typowe dla znacznie droższych mediów i pozwala je niekiedy zastąpić. Jednym z czynników zawężających pole zastosowania produktów czy technologii jest zwykły brak wiedzy i informacji. Dotyczy to szczególnie rynku takiego, jak druk wielkoformatowy.
Wiedza o technikach wykończeniowych jest coraz powszechniejsza. Coraz więcej firm uczy się wykonywania kilku czynności wykończeniowych za jednym zamachem. Oto jedna z najważniejszych zalet laminatora wielkoformatowego - nie służy jedynie laminowaniu, ale jest pozwala zorganizować punkt zajmujący się kompleksowo pracami wykończeniowymi.
Na prawdę dobry laminator pozwoli na laminowanie na zimno i gorąco, laminowanie i naniesienie na podłoże za jednym razem, będzie w stanie wykonać termotransfer i pełnić inne specjalistyczne funkcje.
Dobra maszyna powinna np. pozwalać na jednoczesne laminowanie i nanoszenie wydruku na podkład. Niektóre maszyny pozwalają na jednoczesne nanoszenie i laminację produktów samoprzylepnych lub też nanoszenie mediów termicznych z jednej, a płyty z drugiej strony. Wraz ze wzrostem dojrzałości przemysłu reklamy wizualnej będzie upowszechniać się wiedza o tym jak wykańczać prace lepiej, taniej i szybciej, a dzięki temu stopień wykorzystania technik laminowania będzie stale wzrastać.
Na koniec podsumujmy główne zalety laminowania:
- Odporność na wilgoć i zabrudzenia
- Przedłużenie okresu użytkowania reklamy
- Możliwość usuwania kurzu i odcisków palców
- Odporność na zadrapania i uszkodzenia przy transporcie
- Koszt zabezpieczenia przed reklamacją klienta jest niski w porównaniu z kosztami druku
- Podoba się klientom
- Nadaje wydrukom bardziej nasycony i kontrastowy wygląd
- Możliwość uzyskania połysku na dowolnych mediach
- Daje szeroki wybór możliwych sposobów wykończenia
- Stanowi atrakcyjne "opakowanie" dla twojej pracy i dodaje jej znaczenia
- Pozwala na użycie tańszych mediów
- Możliwość użycia tych samych atramentów i mediów dla prac o różnym przeznaczeniu
- Dodaje sztywności wydrukom i ułatwia ich montaż nawet bez dodatkowych podkładów
- Możliwość zabezpieczenia przed graffiti
- Usuwalna warstwa niektórych laminatów pozwala zdjąć zabezpieczenia po zamontowaniu wydruku
Autor: Dan Evans
Tłumaczenie: Łukasz Łukasiewicz, redakcja signs.pl
źródło: Sign Business magazine
Dan Evans jets konsultantem pracującym dla branży komputerowej oraz przemysłu graficznego od 1979 roku.
Opublikowano za uprzejmą zgodą wydawcy Sign Business Magazine
Published with kind permission of Sign Business Magazine