Obecnie coraz więcej osób prywatnych i firm decyduje się na zrobienie własnego showreel. Choć film z założenia ma być krótki, diabeł jak zwykle, tkwi w szczegółach. Showreel, inaczej reel czy demoreel to krótki filmik przedstawiający najlepsze realizacje wideo. Tworzą go firmy zajmujące się produkcją obrazów, agencje reklamowe, a nawet osoby prywatne, tzw. montażyści – freelancerzy.
Powód jest jeden – pokazać się z jak najlepszej strony i zainteresować swoimi zdolnościami potencjalnych klientów. Największa trudność w stworzeniu dobrego showreel polega na tym, by wybić się spośród konkurencji i sprzedać swoje sukcesy w ten sposób, że potencjalny klient, który je zobaczy, powie: „Te realizacje są nieziemskie! Mój nowy projekt chcę realizować z tą ekipą!”
Jak stworzyć showreel? – 5 rad
1. Przygotuj dobre prace
Najważniejsza zasada jest prosta: bez dobrych prac nie będziesz miał dobrego showreel. Zazwyczaj na tego typu produkcje decydują się firmy lub osoby, które w swoim dorobku mają co najmniej kilka dobrej jakości wideo.
Jeśli nie jesteś w 100% zadowolony ze swoich realizacji i uważasz, że coś mógłbyś zrobić lepiej, poczekaj na taką, z której będziesz naprawdę dumny. Zawsze możesz zapytać też osoby z branży, co o nich sądzą. Doceń wartość świeżego i obiektywnego spojrzenia.
2. Wybierz to, co najlepsze
Showreel jest Twoją wizytówką, drugą twarzą firmy i pokazem tego, czym się zajmujesz. Dobry trwa od 40 do 90 sekund. Masz sentyment do któregoś z materiałów, ale uważasz, że jest średni? Nie dodawaj go. Nawet jeśli masz 15 letnie doświadczenie w branży i kilkadziesiąt super projektów na koncie, wybierz te najlepsze.
3. Pokaż detale
Rozpocznij pokaz od swojej najlepszej realizacji. Skup się na detalach, które wywołają u odbiorcy emocje. Drętwe prezentacje raczej nikogo nie zainteresują. Chyba, że jest na spotkaniu biznesowym i musi wytrwać do końca ;) >> Zobacz, jak w tym reelu zastosowano motyw kostki lodu: https://www.youtube.com/watch?v=svs500Ykufk
4. Dodaj muzykę
Zasil odbiorcę pozytywną energią. Dobierz taki podkład, który sprawi, że obudzą się u niego pozytywne emocje. Pamiętaj przy tym, że muzyka powinna być uniwersalna dla wszystkich Twoich realizacji.
5. Nie zanudzaj
Widzowie YouTube łącznie w ciągu dnia spędzają setki milionów godzin na oglądaniu filmów i decydują się na wybór takich, które przyciągają ich uwagę. Film poleci im znajomy, zasugerują się ciekawym opisem lub coś ich zainteresuje. To coś musi też mieć showreel! Wybierz najciekawszy fragment filmu i postaw na niego w opisie filmu, a także zbuduj ekscytującą narrację. Już od początku stwórz napięcie, zawiąż akcję i zawrzyj punkt kulminacyjny. Jeśli zachęcisz odbiorcę do kliknięcia w filmik i sprawisz, że wytrwa do końca – zobaczy też kontakt do Ciebie, a wtedy możesz zdobyć pracę.
Źródło: Eura7