logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wszystko o rynku wydawniczym w raporcie Canon Think Books

  PR 02.11.2018, przeczytano 602 razy
ilustracjastrzałka

W 2011 r. „Financial Times” wieszczył śmierć drukowanych przewodników podróżniczych. Tymczasem w 2016 r. sprzedaż książkowych przewodników turystycznych w Wielkiej Brytanii była wyższa o 4,45 proc. w stosunku do 2015 r. To tylko jeden z dowodów na to, że pogłoski o śmierci drukowanych książek były mocno przesadzone. Jak zatem wygląda dziś rynek druku książek?

Można się tego dowiedzieć z raportu „Think Books” przygotowanego przez Canon.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wszystko-o-rynku-wydawniczym-w-raporcie-canon-think-books,380002,artykul.html

Bieżąca diagnoza

Mówiąc najkrócej, jak się da – rynek książki ma się dobrze. Globalnie jest on wart 151 mld USD, co czyni go trzy razy większym od branży muzycznej oraz o 15% bardziej dochodowym od przemysłu filmowego.

Tylko europejscy wydawcy w samym 2015 r. odnotowali łączną sprzedaż na poziomie 22,3 mld euro. Zaobserwować można pewien renesans książki drukowanej przy spadku sprzedaży e-booków. Szacuje się, że obecnie udział w rynku książek elektronicznych to zaledwie ok. 6-7 proc.

Wynika to z przesytu nowoczesnymi technologiami, jaki odczuwają konsumenci. Otaczające wkoło ekrany i urządzenia cyfrowe sprawiają, że czytelnicy zatęsknili za fizyczną formą książki. Dlatego 72 proc. badanych deklaruje, że preferuje czytanie drukowanych książek i gazet, a 69 proc. czytelników powróciło do ich „papierowych” wersji.

Trendy niezbyt trendy

Nie oznacza to jednak, że dostawcy usług druku mogą spocząć na laurach. Skończył się bowiem czas wydawania jednego tytułu w wielotysięcznym nakładzie. Dziś rynek się rozdrabnia, rośnie liczba wydawanych tytułów, maleją zaś nakłady. W samym 2015 r. europejski rynek księgarski wzbogacił się o 575 tys. nowych tytułów, podczas gdy w magazynach wciąż były dostępne 22 mln tytułów z poprzednich lat. Co ciekawe, żadna nowość książkowa na świecie – w ostatnich pięciu latach – nie przekroczyła sprzedaży w nakładzie wyższym niż 20 mln egz. (dla porównania – „Kod Leonarda da Vinci” z 2003 r. rozszedł się w liczbie 80 mln egz.). Co to oznacza?

- Dziś czytelnicy oczekują znacznie bogatszej oferty niż kiedyś, lepiej dostosowanej do ich indywidualnych preferencji, gustów i zainteresowań. Te zaś często określić można wręcz jako niszowe – mówi Michał Młynarczyk, Product & Applications Business Developer IPS, Canon Polska. - Wydawcy dostrzegają te zmiany i starają się dostosować swój biznes do nowego porządku. Dlatego też szukają technologii, które z jednej strony podniosą poziom automatyzacji procesów druku, produkcji i dystrybucji książek z naciskiem na minimalizowanie stanów magazynowych, z drugiej zaś – pozwolą im rozwinąć model druku na żądanie, czyli natychmiastowego dodruku żądanej pozycji.

Cyfrowo drukowana książka tradycyjna

Technologia cyfrowego druku książek coraz śmielej wkracza dziś do europejskich wydawnictw i drukarni dziełowych. Już dziś książki produkowane w tej technologii stanowią ok. 10 proc. całego rynku, a prognozy wskazują, że odsetek ten będzie rosnąć. Jak pokazują badania, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w druku monochromatycznym i kolorowym ma wynieść około 15% w ujęciu rok do roku, by osiągnąć poziom 100 mld stron. O wzroście tym decydują niewątpliwe zalety tej technologii.

Po pierwsze pozwala ona na znaczne obniżenie zapasów magazynowych, które zawsze były blokadą kapitału – tak niezbędnego w każdej firmie, niezależnie, czy jest to drukarnia, czy wydawnictwo. W dalszej perspektywie technologia ta pozwala obniżyć liczbę zwrotów od sprzedawców oraz lepiej kontrolować koszty działalności firmy.

Wyłaniający się z tych informacji obraz rynku jest optymistyczny i pokazuje, że książka w tradycyjnej, drukowanej postaci „jeszcze nie zginęła”, podobnie jak telewizja nie uśmierciła radia – zmuszając jedynie nadawców do przedefiniowania filozofii swojej działalności. Obraz ten jednak nie pozostawia wątpliwości, że przed dostawcami usług druku wiele wyzwań.

Jak ten rynek prezentuje się w szczegółach i jak sprostać jego wymaganiom? Gdzie szukać swojej niszy i pomysłu na dalszy rozwój? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedź można znaleźć w specjalnym raporcie Canon „Think Books” w całości poświęconym rynkowi wydawniczemu.

  • Pełna treść raportu dostępna jest TUTAJ

Źródło: Canon Polska

www.canon.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764