logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Wybieramy przestrzeń RGB

   09.11.2003, przeczytano 19974 razy

W uzupełnieniu naszego artykułu o konwersji RGB-CMYK, odpowiadamy na powtarzające się w redakcyjnej korespondencji pytanie o wybór właściwej przestrzeni RGB. Niestety krótka odpowiedź musi brzmieć tak: nie istnieje jedna, "właściwa" lub "najlepsza" przestrzeń. Każda z nich ma swoje wady i zalety, każdy wybór oznacza zysk i jednoczesną stratę, dlatego przestrzeń RGB należy wybierać pod kątem charakteru prac oraz konkretnego środowiska pracy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wybieramy-przestrzen-rgb,1928,artykul.html

Pomimo, że na listach dostępnych profili znajdziemy całe mnóstwo opcji, proponujemy skupić się na wyborze pomiędzy dwiema przestrzeniami. Najbardziej przystają one do praktycznych sytuacji, z jakimi może spotkać się projektant lub spec od dtp, są jednocześnie najczęściej stosowane. Oto one: sRGB oraz Adobe RGB (1998).

sRGB
Przestrzeń sRGB staje się powszechnym standardem, co może stanowić o jej atrakcyjności. Jej stosowanie promują m.in. HP i Microsoft. Większość monitorów (nawet LCD!) jest już w stanie odwzorować tworzący ją zakres barw, również niektórzy producenci drukarek traktują ją jak zalecany wariant pracy z kolorem RGB, wyposażając swe urządzenia w rozwiązania zapewniające bezproblemową kalibrację prac stworzonych w tej przestrzeni barwnej. W efekcie nawet laik w dziedzinie zarządzania kolorem ma duże szanse na utrzymanie przyzwoitej kontroli nad kolorem na różnych etapach pracy.

Mankamentem przestrzeni sRGB jest jej stosunkowo niewielki zakres barwny, dostosowany do niektórych aplikacji ekranowych (zwłaszcza wąskiej palety stosowanej na www), ale niezbyt satysfakcjonujący w wypadku zastosowań w druku. Wybór przestrzeni sRGB oznacza zatem często wygodę kosztem jakości. Warto się na niego zdecydować pracując na sprzęcie (monitor, drukarki) szczególnie dobrze przystosowanym do obsługi prac w tej przestrzeni, zwłaszcza gdy zajmujemy się głównie projektowaniem www itp.


Adobe RGB (1998)
Ta przestrzeń uchodzi za standard w wypadku dtp i zastosowań poligraficznych. Jest ona znacznie obszerniejsza niż sRGB. Niestety - zakres barwny przestrzeni Adobe RGB okazuje się zbyt duży dla większości monitorów. Aby zobaczyć skalę barwną Adobe RGB w pełnej krasie musielibyśmy zafundować sobie super-profesjonlany (i hiper-drogi) sprzęt. Pamiętajmy jednak, że obszerniejsza przestrzeń barwna ma służyć przede wszystkim jako lepszy "rezerwuar" kolorów, dzięki któremu uzyskamy większą swobodę i możliwości na etapie obróbki kolorystycznej oraz dokładniejsze efekty przy konwersjach na inne przestrzenie - np. do druku. Naszą grę z kolorem prowadzimy po prostu przy użyciu większej ilości klocków i nawet jeśli z powodu ograniczeń monitora nie zobaczymy ich wszystkich jednocześnie, nasze możliwości kombinatoryczne pozostają nadal większe!

A zatem projektantom grafiki wydawniczej, opakowań, specjalistom od pre-press i dtp polecamy przestrzeń Adobe RGB (w Photoshopie 5 dostępna jako SMTPE-240M). Nie należy jej mylić z przestrzenią Apple RGB przeznaczoną do pracy z pewnymi typami monitorów tej firmy.


Aby nie zamienić tej porady w długi wywód teoretyczny nie będziemy zajmowali się innymi przestrzeniami. Wśród nich istnieją jeszcze znacznie szersze przestrzenie niż Adobe RGB, jednak korzystanie z nich uzasadnione jest jedynie w szczególnych wypadkach i wiąże się z wieloma dodatkowymi problemami. Wystarczy uświadomić sobie jak olbrzymia przepaść dzieli je od docelowej przestrzeni urządzenia drukującego CMYK aby dostrzec związane z nimi ryzyko. Jeśli nie znacie wyraźnego powodu, aby z nich skorzystać, najlepiej o nich na razie zapomnieć.

Nasz artykuł o konwersji RGB-CMYK:
http://www.signs.pl/article.php?sid=1885

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Budowanie marki pracodawcy było bardzo ważne dla firm w 2022 roku. Dlaczego? Przedsiębiorstwa w ten sposób walczyły z brakiem zaangażowania pracowników, zjawiskiem quiet quittingu czy zrujnowaną reputacją. Dobrze rozwinięte działania z obszaru employer brandingu umożliwiają zdobycie przewagi konkurencyjnej. 2022 rok był czasem, gdy wielu pracodawców zauważyło...
Masz biznes w internecie? Na to przygotuj się w 2023 roku
- Wprowadzenie Google Analytics 4, korzystanie ze sztucznej inteligencji i oczekiwanie zmian w plikach cookie – to tylko niektóre najważniejsze zmiany jakie czekają na marketingowców i użytkowników w sieci. Jakie są internetowe trendy na 2023 rok? Co się zmieni i na co zwrócić uwagę - wymienia Łukasz Iwanek, CEO Agencji...
Siedziba firmy Bayer po udanej modernizacji
Międzynarodowa firma Bayer, działająca w obszarach ochrony zdrowia i produkcji żywności, zdecydowała się na zmodernizowanie swojej warszawskiej siedziby przy Al. Jerozolimskich. Decyzja podyktowana była potrzebą zwiększenia komfortu obecnych pracowników, jak i atrakcyjności biura dla nowych talentów – a wszystko zgodnie z założeniami zrównoważonego...
4 najcięższe grzechy UX
UX to coś więcej niż dobrze rozmieszczone przyciski i odpowiednio skonstruowana nawigacja. Każdy ambitny projektant będzie dążył nie tylko do stworzenia dobrze wyglądającego UI, ale do produktu, który przy całej swojej atrakcyjności wizualnej, w kilku krokach doprowadzi użytkownika do celu. Dlaczego więc niektóre popularne aplikacje nie do końca dbają o...
PR skrojony na miarę - jak odnieść sukces w branży fashion
Jej wartość w ujęciu globalnym to, bazując na danych z 2022 rok, ponad 1,7 biliona dolarów. W samej zaś Polsce generuje pond 40 miliardów złotych obrotu rocznie. Moda, bo oczywiście o niej mowa, stanowi nieodłączny element życia społecznego i ważną część gospodarki. Praca nad wizerunkiem każdej marki, a szczególnie odzieżowej, wymaga czasu, zaangażowania...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764