Konkurs na Pamiątkę z Polski, zorganizowany z okazji jubileuszu 60-lecia Fundacji CEPELIA został rozstrzygnięty. Jury przyznało w sumie 20 nagród w kategoriach „tradycja” i „inspiracja”. Nagrodzone prace można oglądać od 18 listopada na wystawie pokonkursowej w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
Celem trwającego dwa miesiące konkursu było pozyskanie nowych, niesztampowych wzorów pamiątkarskich promujących Polskę. Jury oceniało nadesłane pamiątki pod kątem oryginalności, walorów estetycznych, a także marketingowych dla promocji Polski i kultury polskiej.
Do konkursu przystąpiło 477 osób, zgłaszając 894 prace. Komisja konkursowa nie przyznała pierwszej nagrody, przyznając w kategoriach „tradycja” i „inspiracja” nagrody drugie i trzecie oraz wyróżnienia. Nagrodzone prace charakteryzują się różnorodnością tematyki i technik wykonania oraz szerokim wachlarzem pomysłów i ich niekonwencjonalnością w kategorii INSPIRACJA oraz wysokim poziomem artystycznym i umiejętnością stosowania tradycyjnych technik rękodzielniczych w kategorii TRADYCJA. Konkurs potwierdził, że krajowi twórcy, zarówno artyści zawodowi jak i nieprofesjonalni, potrafią stworzyć interesującą ofertę odwołując się do estetycznych kanonów i wzornictwa zaczerpniętego z tradycji ludowej. Nagrody pieniężne dla twórców zwycięskich prac zostały ufundowane przez Fundację CEPELIA, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Polską Organizację Turystyczną. Zdobywcy drugich nagród otrzymali 9 000 zł, wyróżnień 5 000 zł, a wyróżnień 1 400 zł (w sumie 75 600 zł)
Konkurs przyniósł bardzo wiele ciekawych propozycji – powiedziała Anna Filipowicz-Mróz, Sekretarz Konkursu i jeden z jurorów – Wierzymy, że wybrane pamiątki mają duży potencjał popularyzatorski dla polskiej kultury w kraju i za granicą.
Uczestnicy zgłosili na konkurs zarówno przedmioty ozdobne jak i użytkowe, w tym związane z nowoczesnymi technologiami. Wśród nagrodzonych prac znalazły się między innymi torba laptopa, zestaw pendrive’ów, etui na telefon komórkowy, haftowane podkładki prezentujące polskie wynalazki, klapki „japolki” i t-shirty z językowymi łamańcami. W konkursie wzięli udział profesjonalni projektanci (w tym grupy projektowe), artyści, twórcy ludowi, a także hobbyści.
Jesteśmy niezwykle zadowoleni z szerokiego odzewu społecznego, z którym spotkał się konkurs, a także z wysokiego poziomu przysłanych prac – powiedział, podsumowując konkurs, Prezes Fundacji Cepelia Jan Włostowski – Jest to bardzo duży sukces Cepelii i wyznacza on kierunek jej dalszej działalności.
Otwarcie wystawy pokonkursowej, połączone z wręczeniem nagród finalistom, nastąpiło 18 listopada.Na wystawie zostaną zaprezentowane nagrodzone prace oraz najciekawsze pamiątki, które nie otrzymały nagród, ale są warte zaprezentowania szerokiej publiczności. Wystawę można oglądać do 10 grudnia 2009 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie przy ulicy Kredytowej 1, a także na www.cepelia.pl.
Honorowy patronat nad Konkursem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski. Partnerami konkursu były Polska Organizacja Turystyczna, Związek Polskich Artystów Plastyków, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Stowarzyszenie Twórców Ludowych oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Źródło: Cepelia