logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Wyższość techniki piezo nad bubble-jet

   03.02.2001, przeczytano 10012 razy

W chwili obecnej do drukowania dokumentacji technicznej w takich dziedzinach jak mechanika, budownictwo, architektura, geodezja - wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba wykreślenia precyzyjnych rysunków technicznych - stosuje się plotery atramentowe. Popularna technika druku atramentowego, znana każdemu użytkownikowi komputera z powszechnie stosowanych drukarek biurowych, została na tyle ulepszona, że w zasadzie wyparła inne technologie z ploterów CAD.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wyzszosc-techniki-piezo-nad-bubble-jet,15,artykul.html

Oczywiście pozostają prace, gdzie stosuje się inne technologie, np. przy druku monochromatycznej dokumentacji technicznej w dużych nakładach (LED). Jednakże małe i średnie biura projektowe spotkają się niemal wyłącznie z technologią atramentową.

Plotery dostępne na rynku działają w oparciu o dwie odmiany druku atramentowego - technologię piezo i technologię termiczną. Wydruk jest otrzymywany poprzez nanoszenie pojedynczych kropel atramentu na papier. Dla odpowiednio dużej rozdzielczości wydruku krople atramentu mają mikroskopijną wielkość. Ich wyrzucanie w kierunku papieru odbywa się w dyszach głowic drukujących. Zasada działania głowicy określa z jaką technologią mamy do czynienia.

W przypadku głowicy termicznej wypchnięcie pojedynczej kropli następuje po podgrzaniu atramentu. Powstaje pęcherzyk pary, który swoją zwiększoną objętością wyrzuca kroplę atramentu z dyszy.

Zupełnie inaczej działa technologia piezo. Tam czynnikiem sprawczym wyrzucenia atramentu jest kryształ piezoelektryczny, który pod wpływem impulsu elektrycznego zmienia swoją objętość.

Za technologię doskonalszą i nowocześniejszą uważany jest druk piezoelektryczny. Decydują tu następujące zalety.

Po pierwsze duża trwałość głowicy. Prostsza budowa oraz praca z zimnym czynnikiem roboczym powoduje, że trwałość głowicy dorównuje trwałości całego plotera. Bardzo duża trwałość dysz polepsza także jakość wydruku. Nie występuje tu, znane z drukarek bubble-jet, zjawisko stopniowej zmiany kształtu wyrzucanych kropel atramentu na skutek rozkalibrowania dysz drukujących. Trwałość głowicy jest także korzystna z ekonomicznego punktu widzenia - nie istnieje tu konieczność wymiany głowic drukujących po zużyciu określonej ilości atramentu (najczęściej około 44 ml), co zmniejsza koszty wydruków.

Drugą zaletą jest wysoka rozdzielczość możliwa do osiągnięcia w technologii piezo. Nowoczesne głowice pozwalają na uzyskanie rzeczywistej rozdzielczości 720 x 720 dpi, a nawet ostatnio 1440 dpi. Co więcej, rozdzielczość taka jest możliwa nie tylko w przypadku druku monochromatycznego, ale także podczas drukowania kolorowego. Cecha ta jest decydująca dla uzyskania najwyższej jakości, precyzyjnych wydruków wektorowych, np. wielobarwnych map cyfrowych dużych aglomeracji miejskich.

Ponadto technologia piezo umożliwia stosowanie atramentów o lepszych właściwościach. Możliwe jest np. zastosowanie pigmentów odpornych na promieniowanie UV. Możliwe to jest dzięki pracy atramentu bez udziału podwyższonych temperatur degradujących jego własności fizykochemiczne.

Na rynku dostępne są plotery pracujące w oparciu o obie opisane technologie. Głowice termiczne posiadają plotery firm Hewlett-Packard, Oce, Selex. Technologię piezo zastosowano w japońskich ploterach MUTOH serii Falcon.


avatar użytkownika
+

Tekst opublikował użytkownik: Marek Gasek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Szanowny Panie Marku!

Czytając ten artykuł od razu nasuneła mi się myśl, że ktoś z firmy ATRIUM go pisał. Gdzie piezo - MIMAKI, ROLAND, AGFA, KODAK - których nie sprzedajecie, gdzie termiczne - ENCAD - te "gorsze" który sprzedajecie. Dlaczego większość artykułów ATRIUM jest pisana nie bardzo "obiektywnie"

Daniel Pietura

Najnowsze w tym dziale

Konferencja Online Marketing Day 2020 zakończona sukcesem
Ponad 3 500 osób wzięło udział w pierwszej edycji Online Marketing Day - konferencji poświęconej digital marketingowi. W jej ramach 16 ekspertów i praktyków podzieliło się swoją wiedzą na temat: SEO, content marketingu, reklamy w social media, Google Ads i E-commerce. Wydarzenie, pod honorowym patronatem IAB Polska, zostało zorganizowane przez SEMSTORM. Konferencja była...
Automatyzacja reklam dla Pizzaportal
Czy da się zrealizować kampanię reklamową online dla kilku tysięcy restauracji tak, by była aktualna, w czasie rzeczywistym i nie wprowadzała klientów w błąd? Tak, kluczem do sukcesu jest automatyzacja reklam! Dodatkowo, rozwiązanie może przynieść gigantyczne oszczędności. Dzięki współpracy z Bluerak, PizzaPortal wydała ponad milion złotych mniej na reklamę i zanotowała...
Z dwóch minut na antenie w trzynaście tysięcy publikacji
Christian Paul zyskał sławę 22 czerwca tuż po emisji materiału w głównym serwisie informacyjnym Telewizji Polskiej na temat kreacji Pierwszej Damy Agaty Kornhauser – Dudy. Wówczas udzielając komentarza, poświęcono mu łącznie 2 minuty czasu antenowego, które w wyniku researchu dziennikarzy i osób ze świata mody w kolejnych dniach przerodziło się w...
Besymbio - jak wprowadzić markę kosmetyków w czasie pandemii?
Polska marka innowacyjnych naturalnych produktów, których skład opiera się na certyfikowanych wyciągach roślinnych zamkniętych w szklanych opakowaniach – tym właśnie jest BeSymbio. Launch tego brandu jest potwierdzeniem na to, że nie warto odkładać realizacji biznesowych marzeń na później, pomimo trudnego czasu pandemii. Jakie działania miały miejsce w pierwszych tygodniach...
Od chwili, gdy więcej czasu spędzamy w domach, a mniej w galeriach, handel internetowy jest na fali. Jednocześnie wraz z recesją stajemy się mniej skłonni do beztroskich zakupów. E-sklepy już się na nią przygotowują i zmieniają swoją strategię działania. Eksperci Shoper opisują pięć zjawisk, które będą się umacniać w świecie postpandemicznym.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764