logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Wyższość techniki piezo nad bubble-jet

   03.02.2001, przeczytano 9777 razy

W chwili obecnej do drukowania dokumentacji technicznej w takich dziedzinach jak mechanika, budownictwo, architektura, geodezja - wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba wykreślenia precyzyjnych rysunków technicznych - stosuje się plotery atramentowe. Popularna technika druku atramentowego, znana każdemu użytkownikowi komputera z powszechnie stosowanych drukarek biurowych, została na tyle ulepszona, że w zasadzie wyparła inne technologie z ploterów CAD.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wyzszosc-techniki-piezo-nad-bubble-jet,15,artykul.html

Oczywiście pozostają prace, gdzie stosuje się inne technologie, np. przy druku monochromatycznej dokumentacji technicznej w dużych nakładach (LED). Jednakże małe i średnie biura projektowe spotkają się niemal wyłącznie z technologią atramentową.

Plotery dostępne na rynku działają w oparciu o dwie odmiany druku atramentowego - technologię piezo i technologię termiczną. Wydruk jest otrzymywany poprzez nanoszenie pojedynczych kropel atramentu na papier. Dla odpowiednio dużej rozdzielczości wydruku krople atramentu mają mikroskopijną wielkość. Ich wyrzucanie w kierunku papieru odbywa się w dyszach głowic drukujących. Zasada działania głowicy określa z jaką technologią mamy do czynienia.

W przypadku głowicy termicznej wypchnięcie pojedynczej kropli następuje po podgrzaniu atramentu. Powstaje pęcherzyk pary, który swoją zwiększoną objętością wyrzuca kroplę atramentu z dyszy.

Zupełnie inaczej działa technologia piezo. Tam czynnikiem sprawczym wyrzucenia atramentu jest kryształ piezoelektryczny, który pod wpływem impulsu elektrycznego zmienia swoją objętość.

Za technologię doskonalszą i nowocześniejszą uważany jest druk piezoelektryczny. Decydują tu następujące zalety.

Po pierwsze duża trwałość głowicy. Prostsza budowa oraz praca z zimnym czynnikiem roboczym powoduje, że trwałość głowicy dorównuje trwałości całego plotera. Bardzo duża trwałość dysz polepsza także jakość wydruku. Nie występuje tu, znane z drukarek bubble-jet, zjawisko stopniowej zmiany kształtu wyrzucanych kropel atramentu na skutek rozkalibrowania dysz drukujących. Trwałość głowicy jest także korzystna z ekonomicznego punktu widzenia - nie istnieje tu konieczność wymiany głowic drukujących po zużyciu określonej ilości atramentu (najczęściej około 44 ml), co zmniejsza koszty wydruków.

Drugą zaletą jest wysoka rozdzielczość możliwa do osiągnięcia w technologii piezo. Nowoczesne głowice pozwalają na uzyskanie rzeczywistej rozdzielczości 720 x 720 dpi, a nawet ostatnio 1440 dpi. Co więcej, rozdzielczość taka jest możliwa nie tylko w przypadku druku monochromatycznego, ale także podczas drukowania kolorowego. Cecha ta jest decydująca dla uzyskania najwyższej jakości, precyzyjnych wydruków wektorowych, np. wielobarwnych map cyfrowych dużych aglomeracji miejskich.

Ponadto technologia piezo umożliwia stosowanie atramentów o lepszych właściwościach. Możliwe jest np. zastosowanie pigmentów odpornych na promieniowanie UV. Możliwe to jest dzięki pracy atramentu bez udziału podwyższonych temperatur degradujących jego własności fizykochemiczne.

Na rynku dostępne są plotery pracujące w oparciu o obie opisane technologie. Głowice termiczne posiadają plotery firm Hewlett-Packard, Oce, Selex. Technologię piezo zastosowano w japońskich ploterach MUTOH serii Falcon.


avatar użytkownika
+

Tekst opublikował użytkownik: Marek Gasek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Szanowny Panie Marku!

Czytając ten artykuł od razu nasuneła mi się myśl, że ktoś z firmy ATRIUM go pisał. Gdzie piezo - MIMAKI, ROLAND, AGFA, KODAK - których nie sprzedajecie, gdzie termiczne - ENCAD - te "gorsze" który sprzedajecie. Dlaczego większość artykułów ATRIUM jest pisana nie bardzo "obiektywnie"

Daniel Pietura

Najnowsze w tym dziale

Tak uśmiech, jak i grymas, to niewerbalne sposoby komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność odszyfrowania tego, co oznaczają, to prawie jak czytanie w myślach. Już niedługo taki dar posiądzie biznes. Według firm analitycznych, sektor światowej gospodarki zajmujący się automatycznym rozpoznawaniem emocji już w 2021 osiągnie wartość 40 mld USD, a zaledwie 3 lata później...
Reputacja stanowi 63 proc. wartości rynkowej przedsiębiorstwa
Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Weber Shandwick, globalną sieć działającą w obszarze komunikacji i zaangażowania, reputacja ma coraz większe znaczenie i staje się jednym z najważniejszych czynników wpływających na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Zdaniem ankietowanych przedstawicieli wyższych kadr kierowniczych, reputacja odpowiedzialna jest średnio za...
Zmiany i wyzwania w handlu 4.0 – technologie w służbie maszynowej
Rozważania na temat cyfrowej transformacji w sektorze internetowego handlu zdają się mieć nieco groteskowy charakter, z racji tego, że każda platforma sprzedażowa opiera większość swojego funkcjonowania na nowych technologiach. Mimo wszystko, wchodząc w nowy rok, warto przeanalizować dynamikę rozwoju IT i e-handlu w branżach, z którymi najtrudniej utożsamić nam...
Adidasy, aspiryna czy pampersy to przykłady nazw, dawniej wyłącznie własnych, które dziś znaczą więcej niż kiedyś. Słowem adidasy możemy nazwać każde buty sportowe, aspiryna to po prostu lek na przeziębienie i grypę, a pampers znaczy tyle, co jednorazowa pieluszka. Niektóre z tych słów już zupełnie przestały być kojarzone z nazwą marki lub produktu, a...
Marketing u dewelopera - rozwiązania zwiększające sprzedaż nieruchomości
Branża deweloperska opiera się na ludziach i relacjach. Nowe technologie i rozwiązania, które zdominowały wiele innych gałęzi gospodarki, i w tym przypadku mogą stanowić efektywne narzędzie do zarządzania tymi relacjami. W jaki sposób wykorzystać je, aby prowadzić skuteczny marketing w branży deweloperskiej? Odpowiedź poniżej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764