logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zapach zwiększonych obrotów restauracji

  PR 20.04.2017, przeczytano 897 razy

Około 75 proc. decyzji zakupowych podejmowanych jest pod wpływem emocji. Goście restauracji również dokonują wyboru menu zazwyczaj spontanicznie - dopiero w lokalu pod wpływem chwilowych doznań. Narzędziem które doskonale wpływa na ludzkie emocje i kreuje doznania, jest natomiast marketing sensoryczny. Za 80 proc. naszych wrażeń smakowych odpowiada z kolei zapach. Łącząc ze sobą te informacje można wywnioskować, że odpowiednio zaprojektowane doświadczenia aromamarketingu, mogą przynieść znaczący wzrost obrotów lokalu gastronomicznego. Jak zatem zwiększyć sprzedaż za pomocą zapachu?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zapach-zwiekszonych-obrotow-restauracji,32221,artykul.html

Podobnie przygotowane danie może smakować wyśmienicie i wykwintnie, gdy jest podane w miejscu o eleganckim i gustownym wnętrzu, a inny smak tego samego posiłku zarejestrują np. klienci przydrożnego baru. Z czego to wynika? Otóż z tego, iż człowiek w dużej mierze podejmuje decyzje oraz wydaje subiektywne oceny pod wpływem emocji i percepcji zmysłowej otoczenia. Aspekty te, można umiejętnie kształtować i wpływać na nie za pomocą działań marketingu sensorycznego. W przypadku restauracji, obok oczywistych doznań smakowych warto zadbać o ich wsparcie za pomocą aspektów zapachowych.

Marketing zapachowy działa bezpośrednio na podświadomość człowieka. Odpowiednie dawkowanie aromatów to kierowanie emocjami i skojarzeniami. Goście lubią wracać do restauracji, gdzie zapach był przyjemny, przywoływał pozytywne wspomnienia i zabierał ich zmysły w ekscytującą podróż. Skutecznie dobrana kompozycja zapachowa pozytywnie wpływa na samopoczucie i kształtuje wybory podczas zamawiania jedzenia. W lokalu gastronomicznym powinna pomagać w tworzeniu atmosfery sprzyjającej relaksowi i odpoczynkowi, ale przede wszystkim musi podkreślać jakość i świeżość serwowanych dań i produktów zachęcając tym samym do ich smakowania.

Dobry projekt zapachowy w restauracji, może wpłynąć na kilka istotnych kwestii. Z jednej strony, może utrwalić wizerunek marki restauracji i umilić pobyt klientowi, z drugiej zaś strony będzie maskował zapachy niepożądane, które często nie są zbyt przyjemne. Zapach zwiększa komfort psychofizyczny zarówno pracowników jak i gości restauracji. Okazuje się, że umiejętnie dobrana mieszanka zapachowa może zniwelować stres oczekujących na zamówienie, zrelaksować ich i choć na moment pozwolić gościom zapomnieć o problemach związanych z codziennością.

Zapachy to kluczowy czynnik, który wpływa na ocenę wrażeń wyniesionych z danego miejsca. Aromat przywołuje przyjemne wspomnienia, kreuje miłe wyobrażenia. To dlatego klienci chętniej odwiedzają lokal, z którym kojarzą przyjemne doznania postrzegane za pomocą węchu.  Badania amerykańskiego Instytutu Zmysłu Węchu (Sense of Smell Institute) pokazują, że ludzie lepiej zapamiętują zapach niż obraz. Według przeprowadzonych badań, po roku aromat pamiętało 65 proc. badanych, podczas gdy zdjęcie zapomniane zostało przez 50 proc. ankietowanych zaledwie po sześciu miesiącach. Wybór zapachu zależy od efektu, jaki chce się osiągnąć - istnieje bowiem kilka typów aromatów. Do najpopularniejszych w gastronomii, należą zapachy wspierające sprzedaż, harmonizujące, przedłużające pobyt w lokalu oraz poprawiające samopoczucie gości i pracowników. Oczywiście wszelkie aromaty muszą być rozpylane w umiarkowanym stężeniu i w profesjonalny oraz przemyślany sposób.

Trudno jest się oprzeć zapachowi smacznego jedzenia, zwłaszcza kiedy jest się głodnym. To ten sam mechanizm, który powoduje ze głodny w sklepie wydaje więcej. Wracając jednak do restauracji… Dobra kuchnia to taka, z której zapachy przedostają się na salę, ale tylko te „pozytywne”. Zdecydowanie nie powinien być to zapach przypalonego oleju, bądź niekorzystnie pachnących półproduktów. Dlatego też przed zastosowaniem aromamarketingu ważną kwestią jest, aby zadbać o odpowiednią wentylację i umiejscowienie kuchni.

Czym powinna zatem pachnieć restauracja?

Pieczonym na miejscu chlebem, focaccią z rozmarynem dopiero wyjętą z pieca, świeżo zmieloną kawą, soczystym arbuzem z miętą, robioną na miejscu lemoniadą. Tego typu zapachy sygnalizują gościom, że posiłki są świeże, naturalne i bliskie zmysłom, a co za tym idzie – smaczne. Jeśli w restauracji piecze się własne pieczywo, trzeba dać gościom to poczuć. Najważniejszą kwestią jest bazowanie na naturalnych zapachach – w sali dla gości, aromamarketing powinien być jedynie wzmocnieniem aromatów serwowanego jedzenia. Dlatego też, decydując się na działania zapachowe, należy skorzystać z usług profesjonalistów.

Te restauracje które z jakiegoś powodu nie mogą się pochwalić zapachem jedzenia, który wydobywa się z kuchni, mogą postawić na urządzenia zapachowe wykorzystujące technologie zimnej dyfuzji, które równomiernie i delikatnie rozprzestrzeniają zapachy. Do najczęściej wybieranych zapachów należą tu: aromat świeżego słodkiego pieczywa, szarlotki, kawy z przyprawami, a w okresie świąt pierników, cynamonu i imbiru. Dlaczego prym wiodą zapachy słodkie? Ponieważ słodki zapach jeszcze bardziej pobudza uczucie głodu i nastraja pozytywnie zarówno do menu jak i samego lokalu oraz personelu.

Zapach kwiatów

Z jedzeniem pięknie komponują się kwiaty, zwłaszcza lilie, oczywiście pod warunkiem, że są świeże. Trzeba jednak pamiętać, że innego zapachu spodziewają się goście we francuskiej kawiarence, innego w irlandzkim whisky barze, jeszcze innego tam, gdzie podaje się argentyńskie steki. Kwiaty owszem, są dość uniwersalne, ale na pewno ich zapach nie sprawdzi się w każdym rodzaju lokalu czy też w danym pomieszczeniu.

Pomieszczenia

Zdecydowanie polecamy stosowanie profesjonalnych urządzeń do aromatyzowania oraz neutralizacji zapachów z podziałem na charakter danego pomieszczenia.

W sali restauracyjnej gdzie goście spożywają posiłki, powinniśmy kusić zapachem i zachęcać do delektowania się przygotowanymi dla gości potrawami, a po nich wprowadzać ich w stan relaksu i odprężenia. W tym pomieszczeniu sprawdzą się zatem delikatnie wyważone i nie dominujące nad aromatem potraw zapachy: czekolady, kakao, bazylii czy też landrynek.

Hol restauracyjny – to miejsce gdzie goście odnoszą swoje pierwsze wrażenia na temat lokalu. Zadbajmy zatem o odpowiedni klimat, przedsmak tego, czego można spodziewać się we wnętrzu i zastosujmy np. zapach ciasta jabłkowego lub migdałowego.

Toalety to niezwykle ważna wizytówka każdego lokalu. Przede wszystkim zadbajmy o ich czystość i dołóżmy do tego przyjemny zapach, np. świeżych kwiatów lub morskiej bryzy. Warto pokusić się także o neutralizatory nieprzyjemnych zapachów.

Dobrze wykreowana marka zapachowa restauracji pozwoli klientom kojarzyć lokal, jako miejsce szczególnych doznań dla ciała i ducha. Warto zatem zainwestować w jej profesjonalne stworzenie, aby później czerpać korzyści związane wizerunku lokalu i jego obrotów.

Źródło: MOOD

www.moodmedia.com

Dodatkowe informacje:

Autor: Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Mood Poland & Baltics

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764