logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Dobry brief czyli znam cię i wiem czego potrzebujesz

  PR 18.03.2014, przeczytano 1751 razy
ilustracja

Dobry brief to szansa, zarówno dla zleceniodawcy, jak i dla agencji. Dlaczego? Jak powinien wyglądać dobry, albo raczej idealny brief? Oto jest pytanie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dobry-brief-czyli-znam-cie-i-wiem-czego-potrzebujesz,21137,artykul.html

Brief to w najprostszym ujęciu po prostu zestaw informacji o kliencie, potrzebnych agencji do stworzenia kampanii. Patrząc z drugiej strony to zatem sprecyzowane oczekiwania zleceniodawcy stawiane zleceniobiorcy. To więc podstawa znajomości i zrozumienia czego jedna strona chce od drugiej, jakiego zakresu i efektów działań się spodziewa. Wydaje się zatem, że wiadomości i szczegółów nigdy za wiele. Nie bez powodu jednak dokument ten określa się właśnie angielskim „brief”, czyli zwięzły, treściwy, krótki. Chodzi bowiem o to, by informacje były możliwie jak najbardziej konkretne, związane bezpośrednio z kwestiami kluczowymi dla stworzenia najlepiej dopasowanej, trafnej oferty. Co zatem powinien zawierać dobry brief?

Punkt pierwszy to oczywiście prezentacja firmy. Profil działalności, historia przedsiębiorstwa, jego struktura... Wszystko to może się przydać, może stać się dla agencji inspiracją po warunkiem, że zostało poddane selekcji, ujęte zwięźle, w kilku zdaniach.

Kolejne elementy to tło sytuacyjne, przedstawienie marki i produktu, opis konkurencji i grupy docelowej oraz cele marketingowe. Wszystkie te elementy ujęte jasno i jednoznacznie stawiają doświadczonego eksperta z agencji interaktywnej wobec wyzwania, któremu wie jak sprostać.

Elementem istotnym jest też tak zwana obietnica marki. Producent musi bowiem mieć świadomość co obiecuje swojemu klientowi, czego klient spodziewa się w momencie zakupu danej rzeczy. Warto też zaznajomić agencję z dotychczas przeprowadzonymi działaniami reklamowymi wobec danego produktu. Stosunek zleceniodawcy do tych działań, wnioski z ich przeprowadzenia pozwalają w sposób bezpośredni określić jaką ścieżką firma chce, bądź nie chce dalej podążać.

Oczywiście w briefie muszą znaleźć się też inne, bardzo konkretne elementy, a mianowicie budżet i timing. Znajomość tych wytycznych decyduje o możliwości stworzenia najbardziej dopasowanej kampanii, użyciu trafnych narzędzi i ścieżek w odpowiednim czasie i przy danych nakładach.

Powyższe elementy to podstawa. Nie można jednak zapominać, że każda sytuacja jest inna. Brief idealny to taki, który jest skondensowany, dopasowany do firmy, marki, oczekiwań. Stanowi on inspirację, a nie ciąg niespójnych informacji. Praktyka pozostawia agencjom jednak jeszcze możliwość tak zwanego debriefingu, a więc spotkania precyzującego, uszczegóławiającego ewentualne kwestie. Profesjonaliści wiedzą bowiem jakich informacji potrzebują i będą o nie zabiegać w celu osiągnięcia tego na czym obu stronom najbardziej zależy - efektywnej, skutecznej akcji, reakcji konsumentów i ostatecznym sukcesie.

Przy tworzeniu briefu należy oprzeć się ewentualnej pokusie chociażby lekkiego podkoloryzowania własnej firmy, marki. Należy pamiętać, że brief to nie reklama. To konkret, autentyk, który pozwala agencji poznać firmę i stworzyć dla niej coś, co naprawdę okaże się marketingowym sukcesem – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365NET – Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że dobry brief się po prostu opłaca. To oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy.

Źródło: GRUPA 365NET

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764