Po ponad miesiącu otrzymaliśmy odpowiedź przygotowaną przez panią Jessicę Gould z działu PR Corela wspólnie z panem Gerardem Metraillerem (Executive Vice President of Global Products). Zawiera ona znane nam już stanowisko i informacje - firma ma świadomość, że ludzie są zaskoczeni odkrywając nielegalność produktów kupionych często online, po bardzo niskich cenach. Podkreśla się, że klienci "powinni zawsze" (ważne w kontekście wyroku TSUE stwierdzającego legalność handlu używanymi kopiami oprogramowania na terenie UE) kupować produkty Corela u autoryzowanych dostawców. Zwraca się też uwagę, że w razie wątpliwości co do zasadności oskarżeń można zwrócić się o rozpatrzenie indywidualnych przypadków (www.corel.com/pl/support/), a klientom, którzy kupili nielegalne oprogramowanie, firma oferuje "amnestię" pozwalająca na zakup legalnej wersji w specjalnej cenie.
Poprosiliśmy w związku z tym o dodatkowe wyjaśnienia zwracając uwagę na to, że:
- wiadomość od Corela jest zredagowana tak, że nie przesądza jednoznacznie czy użytkownik posiada nielegalną kopię - stwierdza tylko taką możliwość
- w takiej sytuacji wielu użytkowników pyta czy Corel ma mocne podstawy do takich oskarżeń podejrzewając, że może to być tylko akcja marketingowa mająca zniechęcić do zakupu oprogramowania z drugiej ręki
- zakup takiego oprogramowania jest legalny na terenie UE.
Zaznaczyliśmy też, że ludzie pytają dlaczego Corel pozwolił przejść procedurę rejestracji wiedząc, że produkt jest nielegalny oraz że stawia się w związku z tym zarzut iż Corel wsparł w ten sposób rynek nielegalnego oprogramowania wystawiając ludzi na ryzyko zakupu u nieuczciwego dostawcy. Zapytaliśmy czy firma zechce skomentować te zarzuty.
Czekamy na kolejną odpowiedź - a poniżej fragmenty oryginału dotyczące kwestii merytorycznych:
Our anti-piracy measures are designed specifically to protect our IP. And as part of this process, we offer an amnesty program on many of our products like CorelDRAW Graphics Suite that gives users an easy way to purchase a legitimate version of our software at an affordable price.
Unfortunately, some users who believe they are running legitimate versions of our software are surprised to receive a notification that their license is invalid. In many of these cases, the products were purchased from online marketplaces, often at very low prices, and the users were not aware they were buying illegitimate software. It's critical to note that customers should always purchase our software from authorized resellers or Corel directly.
But of course, if a customer believes they have received this message in error, we hope they will contact our team right away at www.corel.com/pl/support/ so we can look into their case. And in the very rare event of a mis-identification, I can assure you that we will work quickly to get the issue corrected. We agree that even one customer affected by a mistake like this is one customer too many.