logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Lex Drewinski zwycięzcą 16. konkursu Galerii Plakatu AMS

   15.12.2015, przeczytano 2826 razy
strzałkistrzałka
Lex Drewinski

W konkursie przyznano także pięć wyróżnień, które otrzymali: Sebastian Kubica, Grzegorz Myćka, Nikodem Pręgowski, Szymon Szymankiewicz i Magdalena Tomkowiak. Nagrodzone plakaty w styczniu 2016 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach w całej Polsce.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/lex-drewinski-zwyciezca-16.-konkursu-galerii-plakatu-ams,26865,artykul.html

Zadaniem uczestników tegorocznej edycji konkursu zorganizowanej pod hasłem „Szekspir ∞” było zaprojektowanie plakatu ukazującego uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci – plakatu, odpowiadającego na pytanie co młodzi, współcześni ludzie mogą czerpać z mądrości angielskiego dramaturga, który jak nikt inny poznał naturę człowieka.

To, co szczególnie godne uwagi w tej edycji konkursu, to absolutna zgodność wszystkich członków jury w wyborze zwycięskiej pracy – mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu Galerii Plakatu AMS. – Jeszcze większe było zaskoczenie, gdy przedstawiciel audytora konkursu, firmy KPMG, odczytał nazwisko zwycięzcy. Okazał się nim Lex Drewinski, polski grafik przez lata mieszkający i pracujący w Berlinie, dzisiaj także wykładowca Szczecińskiej Akademii Sztuki. Myślę, że nie będzie przesady w stwierdzeniu, że to najwybitniejszy, żyjący, polski twórca plakatów. Decyzja o wzięciu udziału w konkursie tak renomowanego artysty jest dla nas nobilitacją. Zwycięska praca, świetna pod względem formalnym, jest inteligentnym komentarzem do aktualności dzieła Szekspira. Być może, gdyby dramaturg żył dzisiaj, właśnie taką ironiczno-groteskową maskę wybrałby, by zza niej komentować pychę i małostkowość współczesnego człowieka – dodaje Janusz Górski. 

W roku 2016 przypada 400. rocznica śmierci Williama Szekspira. Z tej okazji Penguin Random House Group zainicjował międzynarodowy projekt, w ramach którego wybitni współcześni pisarze tacy, jak Margaret Atwood czy Jo Nesbø, stworzą powieści inspirowane jego najważniejszymi sztukami. Wydawnictwo Dolnośląskie wchodzące w skład grupy Publicat S.A. jest partnerem tego wydarzenia w Polsce i jednocześnie patronem głównym konkursu AMS poświęconego Szekspirowi.

W konkursie pojawiło się wiele bardzo dobrych prac podkreślających aktualność twórczości Szekspira, zaskakujących pomysłami, wykorzystujących symbole i środki wyrazu rozpowszechnione przez Internet, a zwłaszcza media społecznościowe – mówi Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A. – Zwycięski plakat przedstawiający wizerunek Szekspira skojarzony z maską Guya Fawkesa, wykorzystywaną przez grupy internetowych aktywistów, daje niezwykle mocny, sugestywny efekt – dodaje Marcin Wolny.

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:

  • Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS
  • Jan Bajtlik, grafik
  • Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie
  • Paweł Goźliński, redaktor naczelny magazynu „Książki”
  • Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS
  • Stefan Lechwar, artysta grafik, Instytut Sztuki w Cieszynie
  • Magdalena Pankiewicz, ilustratorka
  • Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A.


Oprócz głosowania jurorów finałowi konkursu towarzyszy głosowanie internautów, które rozpoczyna się 17 grudnia 2015 na stronie www.galeriaplakatu.ams.com.pl. Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 12 stycznia 2016 r.

Lex Drewinski

urodzony w 1951, w Szczecinie. Studiował na ASP w Poznaniu. Od roku 1981 współpracował jako plakacista min. z “Pol-Filmem” w Warszawie. W latach 1983-1985 był zatrudniony jako reżyser i scenarzysta w Studio Filmów Animowanych w Poznaniu, dla którego realizował autorskie filmy animowane. Od 1985 roku mieszka i pracuje w Berlinie, jest także profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie. Zdobywał główne nagrody na całym świecie: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji (2000), na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo, Chiny (2001). Jego autorski plakat Lexicon A-Z został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako przykład obiektu XXI w.

Źródło: AMS S.A.

www.galeriaplakatu.ams.com.pl

Galeria: Galeria Plakatu AMS - 16. Edycja

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Golden Drum ogłasza skład jury
Golden Drum z przyjemnością ogłasza składy jury na kolejną edycję. Z dumą prezentujemy 6 przewodniczących, którzy poprowadzą jury Golden Drum, wraz z ponad 50 członkami jury reprezentującymi 27 krajów z całego świata.
Design by Śliwka Nałęczowska 2025: wyniki konkursu
Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska po raz kolejny zainspirował młodych twórców do artystycznych poszukiwań. Spośród ponad 2000 zgłoszeń jury wybrało 10 projektów, które wyróżniły się najwyższym poziomem i najlepiej odpowiedziały na postawione wyzwanie. Pierwsze miejsce i 20 tysięcy złotych przyznano Oldze Korban.
Voice Impact Award z wydłużonym terminem zgłoszeń
Ważne tematy, które pokazują przełamywanie barier, wymagają szczególnej analizy i refleksji. Dlatego wspólnie z jury i partnerami ogólnopolskiego konkursu grantowego Voice Impact Award, już w pierwszych dniach po jego ogłoszeniu, zdecydowaliśmy się na wydłużenie terminu zgłoszeń. Wszystko po to, by dać uczestnikom więcej przestrzeni na dopracowanie materiałów, które...
Performance Marketing Diamonds EU 2025: nominacje
Już po raz 7. zabłysną diamenty efektywności w konkursie Performance Marketing Diamonds EU 2025 e-Izby. Tegoroczne nominacje objęły najbardziej efektywne agencje performance, kreatywne, kontentowe, wydawców, domy mediowe i marki. Wszyscy realizują kampanie w obszarze performance’u i afiliacji w 27 krajach UE, przez co PMD EU to jedyny tego rodzaju w Polsce konkurs o międzynarodowym...
McCANN Poland wyróżniona w ACT Good Report 2025
McCANN Poland została wyróżniona w międzynarodowym raporcie ACT Good Report 2025, który ocenia najbardziej wpływowe kampanie społeczne i środowiskowe z całego świata. W zestawieniu przygotowanym we współpracy ACT Responsible i WARC Rankings, McCANN Poland uplasowała się na 11. miejscu wśród 25 najlepszych agencji globalnie, docenionych za zaangażowanie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764