logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: 5 najczęstszych błędów przy projektowaniu plakatu

  PR 26.10.2016, przeczytano 7913 razy
ilustracjastrzałka

Projektowanie plakatów outdoorowych to sztuka trudniejsza niż mogłoby się wydawać. Odbiorca patrzy na plakat średnio do 3 do 7 sekund, nie bez znaczenia jest więc fakt, gdzie znajduje się logo, czy na jakim tle ulokowany jest produkt. Oto 5 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu plakatów OOH.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/5-najczestszych-bledow-przy-projektowaniu-plakatu,30358,artykul.html

Po pierwsze: przesyt

Przesyt to jeden z podstawowych grzechów projektantów. – Tutaj sprawdza się zasada, która mówi, że mniej robi więcej. Najlepiej jeśli na plakacie nie będzie więcej niż 7 elementów (tło, adres, logo itd.) w tym 4 słowa hasła reklamowego – mówi Michał Strzelczyk, grafik projektujący plakaty dla Cityboard Media. Na plakat odbiorca patrzy raptem od 3 do 7 sekund, dlatego wielość elementów wprowadza chaos i zakłóca odbiór komunikatu. Plakat powinien przekazywać informacje w zrozumiały, jasny sposób. Im mniej treści, tym łatwiej odbiorcy zapamiętają przekaz, dlatego tak ważna jest selekcja wiadomości i precyzyjnie określony cel reklamy.

Po drugie: rażąca kolorystyka

Pastelowe tło i jasny kolor fontu lub ciemne tło i ciemny kolor fontu – takie warianty  zestawień kolorystycznych sprawiają, że plakat jest nieczytelny. Najlepiej jeśli tło i font mocno ze sobą kontrastują. Idealny dobór kolorów ilustruje poniższe zestawienie.

Po trzecie: nieczytelny font

Font mały, ozdobny, wymyślny, pełen zawijasów, czy z małymi odstępami pomiędzy literami – to zdecydowanie nie sprawdza się w plakatach OOH. Rozmiar pisma musi być taki, aby był czytelny z dużej odległości. Krój powinien być wyraźny, dopasowany do treści i odbiorców. Walory estetyczne powinny ustąpić praktyczności i komunikatywności. 

Po czwarte: nuda

Plakaty reklamy wielkoformatowej, które nie mają w sobie wyrazu, pomysłu, są powieleniem schematów nie budzą ciekawości, a co za tym idzie nie są zapamiętywane. Aby tego uniknąć można pokusić się o trzy rozwiązania. Po pierwsze: zdecydować się na elementy 2D lub 3D – zapamiętywalność takiego plakatu wzrasta o 100 proc. Po drugie: postawić na humor w przekazie. Po trzecie: wybrać działania teaserowe, czyli przygotować dwa projekty graficzne, w jednym umieścić np. hasło, zdjęcie, element przyciągający uwagę i spójny z kampanią reklamową, w drugim natomiast pełną informację o produkcie, usłudze czy idei. Jeśli kreacja graficzna będzie dobrze skonstruowana, odbiorcy z niecierpliwością będą oczekiwali na drugą część kampanii.

Po piąte: rozmieszczenie elementów

Umieszczenie ważnych (np. cena) elementów w prawym dolnym rogu plakatu to największy błąd. Wzrok odbiorcy dociera tam w ostatniej kolejności. Jak pokazują badania, na plakaty outdoorowe patrzymy podążając za kształtem zbliżonym do znaku zapytania. – Najważniejszy element powinien być na środku, bo tam w pierwszej kolejności kierowany jest wzrok. Następnie odbiorca patrzy w lewy góry róg, prawy górny, lewy dolny i na końcu w prawy dolny – mówi Marcin Wojda, Dyrektor Sprzedaży Cityboard Media, który od kilkunastu lat realizuje kampanie reklamowe. Jeśli plakat ma być dobry, to ważne informacje/elementy musi mieć na środku.    

Na koniec porada: zaprojektowany plakat dobrze poddać prostemu testowi, który pokaże, czy plakat jest czytelny i czy jego przekaz dociera do odbiorców. Najpierw trzeba wydrukować projekt swojego plakatu (niech to będzie zwykła kartka A4), a  następnie zamocować go na ścianie. W dalszej kolejności szybko przejść obok plakatu w odległości 2-3 metrów. Teraz można ocenić, czy projekt jest wystarczająco czytelny. Lepsze efekty uzyska się, gdy do podobnego testu zostaną wykorzystani odbiorcy, którzy nie widzieli wcześniej projektu. Więcej na temat projektowania plakatu na stronie www.icbm.info

Źródło: Cityboard Media

www.cityboard.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764