logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Przygotowanie kliszy do sitodruku

   06.04.2002, przeczytano 23410 razy

Znam większość programów graficznych, pracuję na nich od dłuższego czasu. Potrzebuję dowiedzieć się jak przygotować kliszę. Czy istnieją jakieś książki, źródła internetowe, z których mogę czerpać takie informacje?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przygotowanie-kliszy-do-sitodruku,953,artykul.html

ODPOWIEDŹ:
Dzień dobry,
Będę pisał w skrócie:
Książki: Skanowanie i półtony, DTP - the bible of, w wydawnictwie Helion ukazują się tłumaczenia i poradniki o DTP. Polecam również dokumentację firmy Adobe dla PageMakera, Photoshopa i Illustratora.

Klisza na sito w skrócie:

  • Projekt dla małego zakładu sitodrukowego należy przygotować w oparciu o aplę, bez półtonów. Jeżeli będzie używany automat, lub jeżeli drukarz jest w stanie precyzyjnie drukować rastry, to półtony należy naświetlać z maksymalną liniaturą 75 lpi. Kąty rastra standardowe (i tak rastruje sito).
  • Rozdzielczość kliszy;
    a. dla małego zakładu siciarskiego (ręczne sito) - 1200 dpi i klisza lub kalka z drukarki laserowej 600 dpi.
    b. Dla automatu siciarskiego - 1200 dpi (liniatura do 75lpi).
  • Klisze (oczywiście separacje!) naświetlamy bez opcji odwracania (mirror), która jest stosowana w wypadku offsetu.
  • Projektując kolory oraz ustalając parametry takie jak overprint trzeba wziąć pod uwagę, że farby sitowe są zazwyczaj kryjące i nie ma możliwości mieszania kolorów poprzez nakładanie apli tak jak w offsecie.

Według tych zasad będzie działało ;-)).

Kromalin wskazany, ale nie do końca - może być cyfrowy proof lub wydruk z drukarki. Kromalin przeznaczony jest dla techniki offsetowej, a chodzi przecież o próbę koloru.

Powodzenia,
Artur


avatar użytkownika
+ + +

Tekst opublikował użytkownik: Artur Klamut

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

A ja proponuje jeszcze wizytę w studio sitodruku i zobaczenie tego na żywo, a także rozmowe z osobą która jest guru w tym studiu, sito to nie poligrafia, nie ma tu jednoznacznych reguł i zasad, często ludzie z dużym doświadczeniem robią takie cuda, że inni tylko stukają się w głowę, bo uważają to za niewykonalne.
Jeśli jest to nadruk z wieloma kolorami to trzeba uwzględnić takie rzeczy jak: poddruki, kolor podłoża, rodzaj podłoża, rodzaj farb i sam nie wiem co jescze.
Oczywiście nie jest to warunek konieczny w każdym przypadku, ale trzeba być tu czujnym.
W tej branży liczy się przede wszystkim doświadczenie, z książek tego się nie dowiesz...
(przeżyłem to sam :)

pozdrawiam

avatar użytkownika
,

Witam, przygotowanie klisz do sitodruku moim zdaniem i doswiadczeniem odbywa sie metoda prob i bledow, w zaleznosci od jakosc, obecnie drukuje w liniaturze okolo 120 lpi, drukuje prace cmykowe, liniatury dobieralem metoda prob i bledow, z uwagi na to iz siatka moze tworzyc more odpowiednimi obliczeniami mozna tego uniknac, tak sama przy drukowaniu poltonow warto zrobic test rastrow, najlepszy jest eliptyczny i romboidalny
na poczatek moge wskazac liniature 18 l x cm x 2,5 24 l cm x 2,5 reszty narazie nie podam
  

brak ikonki
,

Witam,
Nie mam zbyt dużego doświadczenia w przygotowywaniu na sito, ale z tego co ja wiem to z klasycznych siatek da sie wycisnąć ok. 45 lpi, powyżej już krzyczą że zasycha - jak to możliwe że drukujesz 120 lpi - jeśli możesz zdradzić oczywiście, w czym tkwi problem...
Czy do separacji złożonych grafik używasz jakiegoś programu, czy też normalnego softu (corel, photoshop)?
pozdrawiam
Heniek
  

avatar użytkownika
,

Witam
Sądząc po dacie wątek nieaktualny, rastry najlepiej drukować na automacie farbami UV(bez zasychania).
  

Najnowsze w tym dziale

Wykorzystanie prac stworzonych dla agencji we własnym portfolio
Dostałam propozycję pracy dla agencji reklamowej. Będę jednak też nadal tworzyła jako freelancer. Czy mogę wykorzystywać przygotowane dla agencji materiały w moim portfolio?
„Dama z Łasiczką” w reklamie piwa: Jak zdobyć zgodę?
Chcę wykorzystać „Damę z łasiczką” do plakatu reklamującego piwo. Od kogo mogę uzyskać na to zgodę?
Odszkodowanie za zmiany w projekcie plakatu
Zaprojektowałam serię plakatów na festiwal filmowy. Zaakceptowali mój projekt i zapłacili mi wynagrodzenie. Niedawno zostały opublikowane, wiszą też na słupach ogłoszeniowych. Proporcje oraz kolorystyka zostały zmienione i w konsekwencji dalece odbiegają od przygotowanych przez mnie projektów. Nie pytali mnie o zgodę, czy w związku z tym mogę żądać odszkodowania?
Czy do oklejenia auta lepiej można zastosować folię odblaskową wylewaną Oralite 5400? Czy jest trwalsza niż Reflekton? Na samochodzie jest małe przetłoczenie ale to nie przeszkadzało przy klejeniu. Chodzi mi o trwałość i odporność na warunki pogodowe.
Mam do oklejenia kaseton podświetlany z pleksi przezroczystej. Logo klienta jest dosyć proste: czarne tło i biały napis. Jak przykleić od środka czarne tło z wyciętym napisem przy pomocy folii transportowej? Na mokro czy na sucho? Jeśli na mokro to jaki środek do tego użyć?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764