logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Razem dla Kultury: Artyści i dziennikarze wspierają „artykuł 13.”

   30.01.2019, przeczytano 733 razy
ilustracjastrzałka

Na stronie razemdlakultury.eu opublikowano manifest podpisany przez grupę twórców wspierających unijną dyrektywę dotyczącą praw autorskich. Inicjatywa jest elementem kampanii Razem Dla Kultury mającej wyjaśnić zapisy i rozwiać obawy wobec słynnego „artykułu 13”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/razem-dla-kultury%3A-artysci-i-dziennikarze-wspieraja-_artykul-13._,381006,artykul.html

W manifeście czytamy:

Stajemy wobec gigantów, najpotężniejszych korporacji świata, dysponujących wielomilionowymi budżetami na działania lobbingowe. Stajemy wobec firm wpływających z ogromną łatwością na polityków, na rządy, wykorzystujących swoje przewagi w sposób bezwzględny.

Coraz częściej w wielu światowych mediach mówi się, że światem rządzą Google, Amazon czy Facebook. Chcą zarabiać coraz więcej – nie licząc się z niczym. Firmy te zbierają o nas informacje, manipulują nami, cenzurują treści w sieci. Decydują o tym, co jest lepiej promowane, a co gorzej. Te największe dziś firmy świata wykorzystują tanią siłę roboczą, żywią się twórczością innych, współpracują z reżimami, robią wszystko, by nie płacić podatków. Układają się z rządami państw i decydują o tym, jak ma wyglądać nasz świat. Uprawiają przy tym wielką demagogię.

Dziś Google, YouTube i Facebook robią wszystko, by zablokować uchwalenie dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Posługują się kłamstwami, manipulacją, wciskaniem ciemnoty młodym ludziom i politykom.

Co da dyrektywa? Dyrektywa wspiera polską twórczość, naszą narodową kulturę, polskich artystów, polskich pisarzy i dziennikarzy. Dyrektywa daje szanse na to, by niewielka część środków, które dziś trafiają w ręce wielkich globalnych korporacji, trafiła do polskich twórców, wzmocniła ich pozycję, wolność wypowiedzi i wolność tworzenia.

Dziś polscy twórcy, artyści, dziennikarze, niezależni publicyści są uzależnieni od tego, jak zostaną pozycjonowani w wyszukiwarce Google lub od tego czy administratorzy Facebooka nie zablokują ich stron. Polscy artyści – i ci tradycyjni, i youtuberzy – są uzależnieni od tego, czy YouTube nie zablokuje ich nagrania lub nie obniży ich pozycjonowania. Wszyscy oni zarabiają dziś znacznie mniej, niż gdyby weszła w życie dyrektywa o prawie autorskim.

Polska kultura traci każdego dnia miliony złotych na rzecz wielkich ponadnarodowych korporacji. Facebook, Google i YouTube robią wszystko, by nie tylko nie płacić jak trzeba twórcom, ale też, by nie płacić podatków w naszym kraju. Chcemy dalej korzystać i współpracować z tymi platformami, ale na uczciwych zasadach.

Mamy różne poglądy, tworzymy różne treści, jesteśmy twórcami z różnych stron. Ale łączy nas jedno: miłość do polskiej kultury i silna potrzeba sprawiedliwości.

Apelujemy do polskich polityków: uczyńcie Polskę krajem prawdziwie suwerennym. Współpracujmy z Ameryką, ale nie dajmy się uzależnić od cynicznych wielkich graczy. Pokażmy, że mamy własne zdanie i dbamy o własną kulturę oraz o tożsamość polskich twórców.

Pod dokumentem podpisali się:

  • Urszula Dudziak
  • Tomasz Organek
  • Jan Pospieszalski
  • Jan A.P. Kaczmarek
  • Piotr Metz
  • Marek Kościkiewicz
  • Piotr Rubik

Na stronie razemdlakultury.eu można także znaleźć podstawowe informacje na temat celów nowych regulacji i sytuacji związanej z unikaniem dzielenia się z twórcami zyskiem przez wielkie platformy internetowe, udostępniające ich pracę i zarabiające dzięki temu na reklamie. Jest to kolejna w ostatnim czasie inicjatywa tego typu, wcześniej uruchomiono serwis razemdlaprawautorskich.pl stanowiący formę kontr-reklamy dla kampanii prowadzonej przez Google, wymierzonej w nowe zapisy.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Adam Małysz na wydarzeniu w krakowskim Tesco w ramach kampanii „Milka. Sercem z Naszymi”
W krakowskim Tesco odbędzie się niezwykłe wydarzenie, będące elementem kampanii „Milka. Sercem z Naszymi”, z atrakcjami dla całej rodziny. W roli gościa specjalnego pojawi się na nim jeden z ulubionych sportowców Polaków – Adam Małysz. Konsumentów czeka moc słodkich upominków oraz niezwykła strefa z grą VR pozwalająca na oddawanie...
Canal+ z kampanią promującą „Mały Zgon”
W drugiej połowie lutego startuje kampania wspierająca promocję nowego serialu CANAL+ „Mały Zgon”. Media w kampanii zaplanowała i zakupiła agencja mediowa Havas Media.
„Rozmawiaj jak zawsze. Pomagaj jak nigdy” - nowa kampania reklamowa Viva!mobile
„Rozmawiaj jak zawsze. Pomagaj jak nigdy” – to hasło nowej kampanii reklamowej sieci VivaMobile. Nowi klienci pierwszej charytatywnej telefonii komórkowej w Polsce opłacając abonament wspierają podopiecznych Fundacji Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt! Kampania została stworzona oraz jest realizowana przez agencję Olmeka Creation House.
LFP Industrial Solutions: debiut na Remadays 2020
Na odbywających się w dniach 12-14 lutego 2020 targach RemaDays zebrała się cała branża reklamowa. Po raz pierwszy pojawiła się tam firma LFP Industrial Solutions, która udowodniła, że już wkrótce reklama nie będzie mogła obyć się bez druku 3D. Stoisko firmy odwiedziły rzesze przedstawicieli branży, przyglądające się z zaciekawieniem przygotowanym prezentacjom...
„Herbapol-Lublin” S.A., lider w segmencie syropów owocowych wystartował właśnie z kampanią telewizyjną promującą syropy wzbogacone o  witaminę D.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764