logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Razem dla Kultury: Artyści i dziennikarze wspierają „artykuł 13.”

   30.01.2019, przeczytano 688 razy
ilustracjastrzałka

Na stronie razemdlakultury.eu opublikowano manifest podpisany przez grupę twórców wspierających unijną dyrektywę dotyczącą praw autorskich. Inicjatywa jest elementem kampanii Razem Dla Kultury mającej wyjaśnić zapisy i rozwiać obawy wobec słynnego „artykułu 13”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/razem-dla-kultury%3A-artysci-i-dziennikarze-wspieraja-_artykul-13._,381006,artykul.html

W manifeście czytamy:

Stajemy wobec gigantów, najpotężniejszych korporacji świata, dysponujących wielomilionowymi budżetami na działania lobbingowe. Stajemy wobec firm wpływających z ogromną łatwością na polityków, na rządy, wykorzystujących swoje przewagi w sposób bezwzględny.

Coraz częściej w wielu światowych mediach mówi się, że światem rządzą Google, Amazon czy Facebook. Chcą zarabiać coraz więcej – nie licząc się z niczym. Firmy te zbierają o nas informacje, manipulują nami, cenzurują treści w sieci. Decydują o tym, co jest lepiej promowane, a co gorzej. Te największe dziś firmy świata wykorzystują tanią siłę roboczą, żywią się twórczością innych, współpracują z reżimami, robią wszystko, by nie płacić podatków. Układają się z rządami państw i decydują o tym, jak ma wyglądać nasz świat. Uprawiają przy tym wielką demagogię.

Dziś Google, YouTube i Facebook robią wszystko, by zablokować uchwalenie dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Posługują się kłamstwami, manipulacją, wciskaniem ciemnoty młodym ludziom i politykom.

Co da dyrektywa? Dyrektywa wspiera polską twórczość, naszą narodową kulturę, polskich artystów, polskich pisarzy i dziennikarzy. Dyrektywa daje szanse na to, by niewielka część środków, które dziś trafiają w ręce wielkich globalnych korporacji, trafiła do polskich twórców, wzmocniła ich pozycję, wolność wypowiedzi i wolność tworzenia.

Dziś polscy twórcy, artyści, dziennikarze, niezależni publicyści są uzależnieni od tego, jak zostaną pozycjonowani w wyszukiwarce Google lub od tego czy administratorzy Facebooka nie zablokują ich stron. Polscy artyści – i ci tradycyjni, i youtuberzy – są uzależnieni od tego, czy YouTube nie zablokuje ich nagrania lub nie obniży ich pozycjonowania. Wszyscy oni zarabiają dziś znacznie mniej, niż gdyby weszła w życie dyrektywa o prawie autorskim.

Polska kultura traci każdego dnia miliony złotych na rzecz wielkich ponadnarodowych korporacji. Facebook, Google i YouTube robią wszystko, by nie tylko nie płacić jak trzeba twórcom, ale też, by nie płacić podatków w naszym kraju. Chcemy dalej korzystać i współpracować z tymi platformami, ale na uczciwych zasadach.

Mamy różne poglądy, tworzymy różne treści, jesteśmy twórcami z różnych stron. Ale łączy nas jedno: miłość do polskiej kultury i silna potrzeba sprawiedliwości.

Apelujemy do polskich polityków: uczyńcie Polskę krajem prawdziwie suwerennym. Współpracujmy z Ameryką, ale nie dajmy się uzależnić od cynicznych wielkich graczy. Pokażmy, że mamy własne zdanie i dbamy o własną kulturę oraz o tożsamość polskich twórców.

Pod dokumentem podpisali się:

  • Urszula Dudziak
  • Tomasz Organek
  • Jan Pospieszalski
  • Jan A.P. Kaczmarek
  • Piotr Metz
  • Marek Kościkiewicz
  • Piotr Rubik

Na stronie razemdlakultury.eu można także znaleźć podstawowe informacje na temat celów nowych regulacji i sytuacji związanej z unikaniem dzielenia się z twórcami zyskiem przez wielkie platformy internetowe, udostępniające ich pracę i zarabiające dzięki temu na reklamie. Jest to kolejna w ostatnim czasie inicjatywa tego typu, wcześniej uruchomiono serwis razemdlaprawautorskich.pl stanowiący formę kontr-reklamy dla kampanii prowadzonej przez Google, wymierzonej w nowe zapisy.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Laureaci konkursu Złoty Medal targów Festiwaldruku.pl
Znamy już zwycięzców konkursu o Złoty Medal, odbywającego się podczas targów FestiwalDruku.pl. Nagrodzone prace zostaną zaprezentowane właśnie podczas wrześniowej imprezy.
30. urodziny marki DKNY: kampania i film z udziałem artystki Halsey i The Martinez Brothers
Jesień 2019 r. to pora 30. urodzin marki DKNY i jej innowacyjnego, definiującego gatunek podejścia do stylu – rewolucji towarzyszącej narodzinom marki i dającej jej siłę trzy dekady później. Zamiast spoglądać w przeszłość nowa kampania marki skupia się na tu i teraz, wykorzystując intensywne, wyraźne portrety rodzimych nowojorczyków Halsey i The Martinez...
„Historie, które uskrzydlają” – Każdy z nas może poczuć to #niesamowiteuczucie
Po sukcesie kampanii edukacyjnej „Vs Życie” portal NOIZZ i Fundacja DKMS kontynuują współpracę, której celem jest popularyzowanie idei dawstwa szpiku. Nowa odsłona kampanii #niesamowiteuczucie oparta jest na historiach Dawców szpiku, którzy dali szansę na życie chorym, potrzebującym przeszczepienia krwiotwórczych komórek...
Nowa rola CMO wymaga wsparcia technologicznego z obszaru zbierania i analizowania danych o kliencie końcowym.
Odrobina koloru i nie tylko: aktualizacja Androida
W ciągu ostatniej dekady otwarta platforma Android umożliwiła rozwijającej się społeczności producentów i deweloperów, dotarcie ze swoimi urządzeniami i aplikacjami do użytkowników na całym świecie. Nasz system dostępny jest między innymi na telefonach, tabletach, zegarkach, telewizorach i w samochodach - łącznie na ponad 2,5 miliarda różnych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764