logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Sytuacje kryzysowe w branży high fashion

  PR 21.05.2018, przeczytano 1106 razy
ilustracjastrzałka
Claudia Schiffer w sukience projektu Karla Lagerfelda

Bojkot w social mediach, publiczne oskarżenia o zniesławienie, obrazę uczuć i kradzież kultury, a do tego straty finansowe opiewające na setki tysięcy dolarów. Co takiego zrobili i jakie konsekwencje musieli ponieśli zbyt odważni projektanci mody, wypuszczając na rynek swoje kontrowersyjne kolekcje?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sytuacje-kryzysowe-w-branzy-high-fashion,36583,artykul.html

Niekiedy z pozoru niewinne inspiracje potrafią przerodzić się w prawdziwy kryzys. I choć mogłoby się wydawać, że modowych artystów ogranicza jedynie ich własna wyobraźnia, to w twórczym szale gubią oni często głębszy przekaz swoich projektów.

Nieświadomość kontekstu, niewiedza czy zamierzona ignorancja? Dlaczego światowi designerzy decydują się na wykorzystywanie kontrowersyjnych haseł i symboli zapożyczonych z innych kultur lub religii, które w konsekwencji negatywnie odbijają się wizerunku całej marki?

Oto przykłady największych modowych kryzysów wizerunkowych wszechczasów.

Francja, nie taka elegancja?

Chanel to od lat podziwiany i szanowany dom mody, jednak błędy zdarzają się nawet najlepszym. Właśnie tak stało się w 1994 roku, gdy podczas pokazu wiosennej kolekcji Claudia Schiffer zaprezentowała na sobie eksponującą biust sukienkę projektu Karla Lagerfelda. Jak się później okazało, wyhaftowane na niej zdobienia były fragmentami Koranu… Po głośnym oburzeniu muzułmańskiej społeczności, Chanel zdecydowało się na spalenie wszystkich sukienek.

Cienka linia między inspiracją, a zawłaszczeniem

ilustracjastrzałka

Z zarzutami o przywłaszczenie kulturowe musiała z kolei zmierzyć się włoska marka Valentino. Inspirowane Afryką projekty z 2016 roku miały być hołdem w stronę uchodźców z tamtych stron. Niestety, piękna idea przepadła gdzieś po drodze. Oprócz niestosownego użycia symboli tej kultury, skrytykowane zostały również fotografie promujące całą kolekcję. Uznano, że rdzenni Kenijczycy zostali na nich wykorzystani jedynie jako tło dla ubranych w afrykanizujące ubrania białych modelek.

W kulcie szczupłości

ilustracjastrzałka

Kontrowersji nie uniknął też projekt butów sportowych od duetu Dolce&Gabbana. Spomiędzy wielu świecących ozdób, na obuwiu znalazł się napis “Jestem chudy i wspaniały”. W sieci zawrzało. Marka została oskarżona o umniejszanie wartości człowieka i promowanie anoreksji. Sam Stefano Gabbana nieszczególnie przejął się stawianymi mu zarzutami, a nawet żartobliwie zapowiedział, że kolejny jego projekt powstanie w myśl hasła “Love to be fat and full of cholesterol”.

Źródło: Domodi.pl

www.domodi.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764