logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Komunikacja B2C a B2B: podstawowe różnice

  PR 05.08.2020, przeczytano 1765 razy
ilustracja

Rzadko w Polsce możemy zaobserwować stanowiska dedykowane komunikacji B2B. Rolę specjalistów w tym zakresie pełnią działy sprzedaży i w wybranych organizacjach komórki korporacyjne. Wzrost konkurencyjności na rynku zaowocuje jednak wyodrębnieniem w większym stopniu niż obecnie specjalizacji w kontekście komunikacji biznesowej, których rolą będzie budowa świadomości produktów, usług lub możliwości wśród profesjonalnych społeczności. Czym różni się komunikacja B2B od B2C i dlaczego wymaga osobnej specjalizacji?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/komunikacja-b2c-a-b2b%3A-podstawowe-roznice,388006,artykul.html

Nieustająca decyzja zakupowa

W B2B, aby osiągnąć sukces nie mówimy o jednorazowej, podyktowanej względami na przykład emocjonalnymi decyzji zakupowej kontrahenta. Proces sprzedaży trwa długo i jest wynikiem wielu zabiegów zarówno przed podjęciem decyzji zakupowej, jak i po jej podjęciu, gdyż gros wynagrodzenia dla strony sprzedającej często pochodzi z obsługi posprzedażowej. Sprawna komunikacja z dotychczasowymi klientami i stopień ich zadowolenia jest kluczowy. Dla specjalistów ds. sprzedaży B2B świętym graalem pozostaje generowanie leadów, a dla komunikatorów maksymalizacja procesu "lead generation".

Decyzja podejmowana przez wieloosobowe gremia

W przypadku B2B decyzja o zakupie nie jest podejmowana przez jedną osobę, a przez zespół wyspecjalizowanych ekspertów według ustalonych w danej organizacji procedur, co z jednej strony rodzi konieczność dopełnienia wszelkich formalności obowiązujących kontrahentów, a z drugiej znajomość poszczególnych działów i specyfiki ich pracy, aby przygotować przemawiające do nich argumenty, które trafiają w ich potrzeby.

Nieodzowna znajomość rynków

- Brak znajomości rynku zaowocuje szybką identyfikacją i wykluczeniem z grona potencjalnych usługodawców dla biznesu. Wielokrotnie w procesach wyboru danych usług komunikacyjnych mamy do czynienia z podmiotami, które swoje bogate doświadczenie w sektorze B2C chcą przełożyć na sektor B2B i nie znając specyfiki grup docelowych, a często nigdy nie mając z nimi do czynienia, bazują na znajomości natury ludzkiej wynikającej z empirycznych badań, co jest bez wątpienia wiedzą przydatną, jednak zupełnie niewystarczającą do skutecznego działania w obszarze B2B – mówi Robert Borowicz, Partner w agencji Advanced Communication & Research.

Znajomość szans i zagrożeń

jest kluczem do sukcesu. Znajomość specyfiki działań i bolączek danego biznesu jest jedyną szansą na znalezienie skutecznych recept, by pomóc danemu biznesowi. Trudno jest marketerowi od FMCG bez doświadczenia w obszarze korporacyjnym prowadzić skuteczne działania na tym polu w obszarach takich jak komunikacja korporacyjna, wewnętrzna, komunikacja z partnerami, instytucjami finansowymi i innymi kluczowymi dla funkcjonowania wielu przedsiębiorstw grup. Podobnie jak ekspert specjalizujący się w relacjach inwestorskich nie zostanie z miejsca specjalistą od trade marketingu. Zakres działań jest tak różny, a pola tak ogromne, że często dziwi brak należytej wagi przykładanej do poszczególnych sektorów komunikacji i umieszczanie odpowiedzialności za ich prowadzenie pod dachem jednego specjalisty, co często równa się oddaniem większego pola konkurencji.

Źródło: Advanced Communication Sp. z o.o.

www.advanced.com.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764