logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Komunikacja B2C a B2B: podstawowe różnice

  PR 05.08.2020, przeczytano 446 razy
ilustracja

Rzadko w Polsce możemy zaobserwować stanowiska dedykowane komunikacji B2B. Rolę specjalistów w tym zakresie pełnią działy sprzedaży i w wybranych organizacjach komórki korporacyjne. Wzrost konkurencyjności na rynku zaowocuje jednak wyodrębnieniem w większym stopniu niż obecnie specjalizacji w kontekście komunikacji biznesowej, których rolą będzie budowa świadomości produktów, usług lub możliwości wśród profesjonalnych społeczności. Czym różni się komunikacja B2B od B2C i dlaczego wymaga osobnej specjalizacji?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/komunikacja-b2c-a-b2b%3A-podstawowe-roznice,388006,artykul.html

Nieustająca decyzja zakupowa

W B2B, aby osiągnąć sukces nie mówimy o jednorazowej, podyktowanej względami na przykład emocjonalnymi decyzji zakupowej kontrahenta. Proces sprzedaży trwa długo i jest wynikiem wielu zabiegów zarówno przed podjęciem decyzji zakupowej, jak i po jej podjęciu, gdyż gros wynagrodzenia dla strony sprzedającej często pochodzi z obsługi posprzedażowej. Sprawna komunikacja z dotychczasowymi klientami i stopień ich zadowolenia jest kluczowy. Dla specjalistów ds. sprzedaży B2B świętym graalem pozostaje generowanie leadów, a dla komunikatorów maksymalizacja procesu "lead generation".

Decyzja podejmowana przez wieloosobowe gremia

W przypadku B2B decyzja o zakupie nie jest podejmowana przez jedną osobę, a przez zespół wyspecjalizowanych ekspertów według ustalonych w danej organizacji procedur, co z jednej strony rodzi konieczność dopełnienia wszelkich formalności obowiązujących kontrahentów, a z drugiej znajomość poszczególnych działów i specyfiki ich pracy, aby przygotować przemawiające do nich argumenty, które trafiają w ich potrzeby.

Nieodzowna znajomość rynków

- Brak znajomości rynku zaowocuje szybką identyfikacją i wykluczeniem z grona potencjalnych usługodawców dla biznesu. Wielokrotnie w procesach wyboru danych usług komunikacyjnych mamy do czynienia z podmiotami, które swoje bogate doświadczenie w sektorze B2C chcą przełożyć na sektor B2B i nie znając specyfiki grup docelowych, a często nigdy nie mając z nimi do czynienia, bazują na znajomości natury ludzkiej wynikającej z empirycznych badań, co jest bez wątpienia wiedzą przydatną, jednak zupełnie niewystarczającą do skutecznego działania w obszarze B2B – mówi Robert Borowicz, Partner w agencji Advanced Communication & Research.

Znajomość szans i zagrożeń

jest kluczem do sukcesu. Znajomość specyfiki działań i bolączek danego biznesu jest jedyną szansą na znalezienie skutecznych recept, by pomóc danemu biznesowi. Trudno jest marketerowi od FMCG bez doświadczenia w obszarze korporacyjnym prowadzić skuteczne działania na tym polu w obszarach takich jak komunikacja korporacyjna, wewnętrzna, komunikacja z partnerami, instytucjami finansowymi i innymi kluczowymi dla funkcjonowania wielu przedsiębiorstw grup. Podobnie jak ekspert specjalizujący się w relacjach inwestorskich nie zostanie z miejsca specjalistą od trade marketingu. Zakres działań jest tak różny, a pola tak ogromne, że często dziwi brak należytej wagi przykładanej do poszczególnych sektorów komunikacji i umieszczanie odpowiedzialności za ich prowadzenie pod dachem jednego specjalisty, co często równa się oddaniem większego pola konkurencji.

Źródło: Advanced Communication Sp. z o.o.

www.advanced.com.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wyprzedziły swoje czasy. Wielkie odrodzenie QR kodów
Mechanizm znany od 1994 roku obecnie w czasie światowej pandemii i reżimu sanitarnego wraca w wielkim stylu tym samym stając się ważnym tematem na ustach wielu firm. 
Czy deweloper może być miastotwórczy?
Inspiracja historią i charakterem dzielnicy oraz świadomość tego, jak nowe inwestycje mogą kształtować miasto były początkiem współpracy Traffic Design i nowego dewelopera rozpoczynającego swoją działalność w portowej części miasta, z racji bliskiego sąsiedztwa linii brzegowej nazywanej Śródmieściem Morskim.
Algorytmy na zakupach – jak sztuczna inteligencja wkracza w e-handel
Sztuczna inteligencja pomaga w pracy, podpowiada ulubioną rozrywkę na platformach Spotify czy Netflix, ale wkracza również w świat zakupów. W Stanach Zjednoczonych co dziesiąta transakcja w internecie dokonywana będzie w tym roku z pomocą asystentów głosowych.[1] Z inteligentnych algorytmów korzystają także sklepy: wirtualny asystent w czasie rzeczywistym...
Eye-tracking – jak reklamy zaburzają odbiór przestrzeni polskich miast?
Najnowsze technologie i współczesna wiedza pomagają architektom bardzo precyzyjnie projektować przestrzeń miejską. Nowoczesne rozwiązania opracowane przez firmę Designbotic już w najbliższej przyszłości mogą sprawić, że komfort i przyjemność wynikająca z przebywania w miastach ulegną znacznej poprawie. Wszystko dzięki wykorzystaniu techniki o nazwie eye-tracking,...
Czy bezpłatna promocja marki w sieci jest możliwa?
Koronawirus zmusił niemal co drugą markę (48 proc.) w Polsce do zmiany wydatków na SEM, a jedną trzecią do przetasowania budżetów na social media[1]. To nie jedyne działania marketingowe, które uległy transformacji wskutek pandemii. Wideo, lokowanie produktu, content marketing czy influencer marketing – wiele firm zmniejszyło intensywność aktywności tego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764