Według badań POPAI, globalnej organizacji non-profit zajmującej się branżą marketingu handlowego, tylko 5 % klientów jest lojalnych danej marce. Ponad dwie trzecie konsumentów decyzję o zakupie konkretnego produktu podejmuje na miejscu w sklepie. Kuszą ich obniżki cen, promocje, ciekawość czy najzwyczajniej aktualny nastrój.
No właśnie. Elementów, które wpływają na decyzję klienta jest kilka. Nie można jednak zapomnieć o pewnej złotej zasadzie – zasadzie pięciu sekund. Na czym ona polega? Mniej więcej tyle czasu potrzeba konsumentowi, aby podjął decyzję. Właśnie tylko taką krótką chwilę spędza on, przeglądając towary w sklepie, zanim będzie miał pewność, że chce właśnie jeden z nich. I tutaj na scenę wkraczają materiały wspierające sprzedaż, czyli wszelkiego rodzaju displaye, ekspozytory kartonowe, woblery, standy reklamowe, shelfstoppery i inne. Długo można by wymieniać. Nie chodzi jednak o to, aby było ich dużo. Ważniejsze, żeby były skuteczne i spójne. Poniżej przedstawione standy reklamowe już przyciągnęły klientów i przyniosły wzrost sprzedaży danego produktu. Rzućmy na nie okiem.
Metalowy stand dla MOËT Hennessy Polska
Produkt miał podkreślać przynależność koniaku Hennessy do segmentu premium. Stąd wybór mocnej, metalowej konstrukcji zapewniającej długą żywotność ekspozycji. Ponadto standy wyróżniają się prostą, ponadczasową formą, niezależną od zmieniających się trendów. Swoją kolorystyką nawiązują do wiodącego motywu graficznego marki. Podświetlone półki bardzo dobrze eksponują towar i podkreślają bursztynowy kolor trunku. Z kolei podświetlony toper i boczne panele z grafiką sprawiają, że standy są dobrze widoczne z każdej strony. Projekt zwyciężył w kategorii Permanent Displays w konkursie POPAI Poland 2014.
Sportowy display na piwo marki Heineken
Przy okazji sportowych wydarzeń często rodzą się niekonwencjonalne pomysły na POS. Tak było w przypadku specjalnej edycji displayów na piwo marki Heineken. Brytyjski producent skupił się w tym przypadku nie tyle na uszlachetnieniu i formie, co na ciekawej prezentacji produktu. W związku z tym butelki piwa zostały ustawione naprzeciwko siebie niczym dwie drużyny rugby w trakcie meczu, a tekturowa podstawa na standy reklamowe została wypełniona sztuczną trawą imitującą zieloną murawę boiska. Ten oryginalny w swojej prostocie pomysł bardzo spodobał się oddziałowi Heineken w Irlandii.
Standy reklamowe „Watch Dogs”
Przykładem na to, że różne produkty można i należy odpowiednio wypromować w przestrzeni sklepowej jest projekt displaya z tektury dla popularnej gry komputerowej. Błyszczące elementy przykuwają wzrok konsumentów. Dodatkowym elementem wyróżniającym konstrukcję jest header, podświetlany diodami LED. Założeniem projektowym było stworzenie łatwej konstrukcji, nadającej się do samodzielnego montażu w miejscu sprzedaży. Projekt zdobył główną nagrodę oraz tytuł Grand Prix konkursu POPAI Poland 2014 na najlepszy POS.
Jak widać, sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta jest bardzo wiele. Czasem warto jednak nie przesadzać z ich liczbą i postawić na klasykę. Czasami, także w przypadku materiałów takich jak standy reklamowe, mniej znaczy więcej. Choć oczywiście i od tej reguły zdarzają się wyjątki. Wypatrujcie kolejnego postu!
Źródło: POSperita