logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy influencer powinien zarejestrować swój znak towarowy?

  PR 19.12.2019, przeczytano 2175 razy

Czy bloger/ autor podcastów powinien zarejestrować swój znak towarowy? Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego, jakie plany masz związane ze swoją stroną internetową, blogiem czy vlogiem. Poniżej kilka wskazówek.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-influencer-powinien-zarejestrowac-swoj-znak-towarowy,385148,artykul.html

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które identyfikuje Ciebie jako źródło określonych towarów czy usług. Typu nazwa firmy, nazwa produktu, logo, slogan reklamowy.

Jeśli planujesz wykorzystanie swojej nazwy bloga (odpowiednio podcastów, konta na Instagramie, etc.) jako znaku firmowego, marki oferowanych usług czy towarów, to prawdopodobnie powinieneś rozważyć zastrzeżenie jej jako znaku towarowego w odpowiednim urzędzie.

1. Określ, czy potrzebujesz ochrony znaku towarowego

Prawo autorskie automatycznie chroni Twój blog (treść wpisów, ilustracje) i to od momentu opublikowania go w Internecie. Chociaż nie chroni pomysłów, nie możesz też opatentować koncepcji biznesowej, to masz możliwość uzyskać ochronę nazwy/ logo swojego bloga rejestrując ją jako znak towarowy.

Uwaga, posiadanie domeny internetowej nie zapewnia wyłącznego prawa do używania tej nazwy bloga czy podcastów.

Najczęściej w przypadku bloga osobistego nie jest konieczna rejestracja znaku towarowego, chyba że uzyskasz rozpoznawalność i jednak postanowisz wykorzystać go komercyjnie. Zalecam rejestrację znaków towarowych zwłaszcza osobom prowadzącym blogi z elementami biznesowymi lub brandingowymi.

2. Kto pierwszy ten lepszy.

Wybierając perfekcyjną nazwę bloga upewnij się, że inni w tej samej lub zbliżonej branży już jej nie używają.

W celu sprawdzenia czy dana nazwa/ oznaczenie posiada zdolność tzw. odróżniającą można sprawdzić czy nie jest używana w Internecie i postarać się oszacować potencjalne ryzyka konfliktów. Sugeruję również zlecenie wykonania raportu z badania zdolności rejestracyjnej oznaczenia. Pozwoli to sprawdzić, czy nazwa nie została już zarejestrowana jako znak towarowy w odpowiednich urzędach, np. krajowo w Urzędzie Patentowym RP, unijnie w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej z wyznaczeniem na poszczególne interesujące Cię kraje, a w konsekwencji uniknąć potencjalnych konfliktów.

Szkoda czasu i pieniędzy na ubieganie się o rejestrację znaku towarowego, który jest już zajęty albo myląco podobny do już zarejestrowanych znaków.

3. Plany dotyczące rozszerzania zasięgu

Znak towarowy zastrzega się dla określonych towarów i usług. Warto się zastanowić czy w przyszłości zamierzasz sygnować tą nazwą prowadzony przez siebie biznes, oferowane towary np. markę kosmetyków, biżuterii, wydać książkę, etc. Jeśli tak – zastrzeż oznaczenie dla takich towarów/ usług, które uwzględnią te plany.

Przykładowo Kasia Tusk - autorka bloga https://makelifeeasier.pl/ zastrzegła zarówno nazwę „Kasia Tusk makelifeeasier.pl” (R.255005) jak i logo MAKElifeEASIER (R.297198) w Urzędzie Patentowym RP między innymi dla usług prowadzenia blogów, tekstów o tematyce modowej, sprzedaży towarów z naniesionym logo reklamowym rejestrowanego znaku towarowego, takich jak: T-shirtów, wód perfumowanych, perfum, kosmetyków, odzieży oraz akcesoriów modowych, również za pośrednictwem sklepu internetowego.

Prawo ochronne do znaku towarowego ma następujące korzyści:

  • monopol na używanie w obrocie oznaczenia dla wskazanych w zgłoszeniu towarów czy usług
  • ułatwia dochodzenie roszczeń przeciwko konkurentom
  • możliwość wykorzystania znaku zastrzeżonego tzw. R-ki w kółeczku ®

Podsumowując, znak towarowy może pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki osobistej. Wzmocnisz wiarygodność wśród obserwujących i potencjalnych klientów, a także pomożesz przekonać innych (zwłaszcza konkurentów), że Twoje treści są oryginalne i że nie należy ich kopiować ani wykorzystywać bez Twojej zgody.

Źródło: Radca prawny Natalia Basałaj


avatar użytkownika
+ +

Tekst opublikował użytkownik: missdydacherie

(Natalia Basałaj)

missdydacherie o sobie:

Jestem radcą prawnym, zarządzam działem własności intelektualnej w Kancelarii Hansberry Tomkiel. Koncentruję się na zagadnieniach szeroko rozumianego prawa własności intelektualnej i ochrony marki. Specjalizuję się w sprawach dotyczących znaków towarowych, branży FMCG (kosmetyki, żywność, suplementy diety) oraz zagadnieniach e-commerce i nowych technologii. W ramach swojej praktyki prowadzimy postępowania w sprawach z zakresu prawa własności intelektualnej, jak również w sprawach nieuczciwej konkurencji.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Trendy w eventach korporacyjnych 2025
Wydarzenia firmowe to dziś jedno z najpotężniejszych narzędzi komunikacji. Angażują wszystkie zmysły uczestników, oferując unikalne doświadczenie interakcji z marką i zespołem. Obecnie eventy korporacyjne wykraczają daleko poza standardową imprezę z headlinerem – stają się strategicznym zasobem dla firmy, jej kultury i employer brandingu.
Opakowania AI-friendly: czytelne także dla algorytmów
Jedną z podstawowych ról opakowania, oprócz przechowywania i transportowania, jest jego atrakcyjność wizualna, dzięki której produkt wyróżnia się na półce, przyciąga uwagę klienta i skłania do zakupu. Opakowanie pełni jednak dużo więcej funkcji, a poza konsumentem powinno być czytelne także dla algorytmów. Mowa o sztucznej inteligencji, która stosowana w systemach do...
Masz wrażenie, że Twoi klienci działają irracjonalnie? Przeceniają drobne nagrody, a te odroczone w czasie, nawet znacznie większe, ich nie kuszą? A może z jakiegoś powodu nagle zwiększają częstotliwość zakupów, nawet jeśli nie proponujesz im specjalnych zniżek? To nie magia, to psychologia! Poznaj efekty psychologiczne rządzące naszymi decyzjami zakupowymi i dowiedz...
Masowa korespondencja wciąż istotna w dobie cyfryzacji
Choć cyfryzacja dynamicznie zmienia sposób komunikacji, a liczba przesyłek listowych ogółem maleje, są obszary, w których tradycyjna korespondencja pozostaje nieodzownym narzędziem komunikacji. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że największe wolumeny nadal generują branże: bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna, gdzie papierowe listy...
Direct mailing w kampanii Milka „Let’s Neighbor Up”
W coraz bardziej podzielonym świecie wciąż istnieje potrzeba więzi międzyludzkich. Wszyscy wiemy, jak słabe są dziś relacje sąsiedzkie. Szczególnie widoczne jest to w Polsce, gdzie choć 93%1 Polaków ceni sobie dobre stosunki z sąsiadami, jedynie 33%2 faktycznie ich doświadcza. Ten rozdźwięk pokazuje, że choć ludzie pragną...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764