logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Czy influencer powinien zarejestrować swój znak towarowy?

  PR 19.12.2019, przeczytano 1843 razy

Czy bloger/ autor podcastów powinien zarejestrować swój znak towarowy? Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego, jakie plany masz związane ze swoją stroną internetową, blogiem czy vlogiem. Poniżej kilka wskazówek.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-influencer-powinien-zarejestrowac-swoj-znak-towarowy,385148,artykul.html

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które identyfikuje Ciebie jako źródło określonych towarów czy usług. Typu nazwa firmy, nazwa produktu, logo, slogan reklamowy.

Jeśli planujesz wykorzystanie swojej nazwy bloga (odpowiednio podcastów, konta na Instagramie, etc.) jako znaku firmowego, marki oferowanych usług czy towarów, to prawdopodobnie powinieneś rozważyć zastrzeżenie jej jako znaku towarowego w odpowiednim urzędzie.

1. Określ, czy potrzebujesz ochrony znaku towarowego

Prawo autorskie automatycznie chroni Twój blog (treść wpisów, ilustracje) i to od momentu opublikowania go w Internecie. Chociaż nie chroni pomysłów, nie możesz też opatentować koncepcji biznesowej, to masz możliwość uzyskać ochronę nazwy/ logo swojego bloga rejestrując ją jako znak towarowy.

Uwaga, posiadanie domeny internetowej nie zapewnia wyłącznego prawa do używania tej nazwy bloga czy podcastów.

Najczęściej w przypadku bloga osobistego nie jest konieczna rejestracja znaku towarowego, chyba że uzyskasz rozpoznawalność i jednak postanowisz wykorzystać go komercyjnie. Zalecam rejestrację znaków towarowych zwłaszcza osobom prowadzącym blogi z elementami biznesowymi lub brandingowymi.

2. Kto pierwszy ten lepszy.

Wybierając perfekcyjną nazwę bloga upewnij się, że inni w tej samej lub zbliżonej branży już jej nie używają.

W celu sprawdzenia czy dana nazwa/ oznaczenie posiada zdolność tzw. odróżniającą można sprawdzić czy nie jest używana w Internecie i postarać się oszacować potencjalne ryzyka konfliktów. Sugeruję również zlecenie wykonania raportu z badania zdolności rejestracyjnej oznaczenia. Pozwoli to sprawdzić, czy nazwa nie została już zarejestrowana jako znak towarowy w odpowiednich urzędach, np. krajowo w Urzędzie Patentowym RP, unijnie w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej z wyznaczeniem na poszczególne interesujące Cię kraje, a w konsekwencji uniknąć potencjalnych konfliktów.

Szkoda czasu i pieniędzy na ubieganie się o rejestrację znaku towarowego, który jest już zajęty albo myląco podobny do już zarejestrowanych znaków.

3. Plany dotyczące rozszerzania zasięgu

Znak towarowy zastrzega się dla określonych towarów i usług. Warto się zastanowić czy w przyszłości zamierzasz sygnować tą nazwą prowadzony przez siebie biznes, oferowane towary np. markę kosmetyków, biżuterii, wydać książkę, etc. Jeśli tak – zastrzeż oznaczenie dla takich towarów/ usług, które uwzględnią te plany.

Przykładowo Kasia Tusk - autorka bloga https://makelifeeasier.pl/ zastrzegła zarówno nazwę „Kasia Tusk makelifeeasier.pl” (R.255005) jak i logo MAKElifeEASIER (R.297198) w Urzędzie Patentowym RP między innymi dla usług prowadzenia blogów, tekstów o tematyce modowej, sprzedaży towarów z naniesionym logo reklamowym rejestrowanego znaku towarowego, takich jak: T-shirtów, wód perfumowanych, perfum, kosmetyków, odzieży oraz akcesoriów modowych, również za pośrednictwem sklepu internetowego.

Prawo ochronne do znaku towarowego ma następujące korzyści:

  • monopol na używanie w obrocie oznaczenia dla wskazanych w zgłoszeniu towarów czy usług
  • ułatwia dochodzenie roszczeń przeciwko konkurentom
  • możliwość wykorzystania znaku zastrzeżonego tzw. R-ki w kółeczku ®

Podsumowując, znak towarowy może pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki osobistej. Wzmocnisz wiarygodność wśród obserwujących i potencjalnych klientów, a także pomożesz przekonać innych (zwłaszcza konkurentów), że Twoje treści są oryginalne i że nie należy ich kopiować ani wykorzystywać bez Twojej zgody.

Źródło: Radca prawny Natalia Basałaj


avatar użytkownika
+ +

Tekst opublikował użytkownik: missdydacherie

(Natalia Basałaj)

missdydacherie o sobie:

Zajmuję się bieżącą obsługą prawną przedsiębiorców. Koncentruję się na zagadnieniach szeroko rozumianego prawa własności intelektualnej. Specjalizuję się w sprawach dotyczących znaków towarowych, branży żywnościowej i kosmetycznej oraz zagadnieniach e-commerce. W ramach swojej praktyki prowadzimy z powodzeniem postępowania w sprawach z zakresu prawa własności intelektualnej, jak również w sprawach gospodarczych.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą jak ważne jest to z punktu...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764