Nie ma większego sensu malować bardzo szlachetnych i barwnych powierzchni PMMA lub PVC litego, dlatego malować będziemy głównie elementy wykonane w całości z PVC spienionego, które zazwyczaj ma znacznie gorszą jakość powierzchni.
Wśród farb przeze mnie stosowanych najlepsze efekty dało stosowanie farb akrylowych bądź renowacyjnych samochodowych.
Farby akrylowe w pojemnikach pod ciśnieniem (tzw. aerozole) są wystarczająco trwałe do takich zastosowań, a ich powłoka nie starzeje się zbyt szybko. Wiele jednak zależy od rozmiarów elementów. Przy wielkościach np. 80x80 cm. pomalowanie aerozolem całej bryły mającej przeważnie ok. 20 cm głębokości będzie już zajęciem żmudnym i nieopłacalnym. Warto rozważyć wtedy użycie kompresora i zestawu natryskowego, bądź zlecenie usługi w warsztacie lakierniczym.
Istotne też jest jaką jakość powłoki chcemy uzyskać. Na większe elementy z reguły nie warto nakładać lakierów błyszczących wymuszających bardzo staranne wykończenie powierzchni – przy typowych warunkach ekspozycji efekt błysku nie jest już ani specjalnie widoczny ani potrzebny, generuje natomiast spore koszty. Powłoki matowe znacznie lepiej sprawdzają się zarówno na większych jak i na mniejszych elementach. Doskonale maskują ewentualne niedoskonałości powierzchni, znacznie lepiej uwypuklają światłocień podkreślając głębię.
Na dużych bryłach wystarczy czasem malowanie zwykłym wałkiem malarskim, na mniejsze powinniśmy zakupić farby pod ciśnieniem tzw. matowe. Wszystkie większe hurtownie farb wyposażone we własne mieszalniki farb oferują obecnie możliwość przygotowania w postaci aerozoli dowolnych kolorów farb akrylowych. Jedynym warunkiem bywa konieczność zakupienia jednorazowo minimum 7 pojemników.
Podłoże musimy przygotować tak jak w wypadku każdego innego malowania dokładnie oczyszczając z resztek pyłu szlifowania, myjąc i susząc. Jeżeli bryły są stosunkowo głębokie, kładziemy je najpierw licem do stołu i nakładamy pierwsze warstwy lakieru. Skupiamy się na tych fragmentach gdzie najtrudniej jest dotrzeć: ciasne wnęki kształtu, otwory itp.
Specyfika malowania akrylowymi farbami pod ciśnieniem jest następująca: jak najcieńsza warstwa i jak najczęściej. Nie wolno dopuścić do „zlania” się farby na powierzchni. Praktycznie nie musimy robić większych przerw pomiędzy kolejnymi warstwami – są one nawet niewskazane ze względu na możliwość „zważenia” się powłoki czyli pojawienia się drobnych zmarszczeń.
Po wstępnym pomalowaniu spodnich krawędzi otworów i wszystkich miejsc łatwiej dostępnych od spodu, przewracamy elementy na drugą stronę. Następnie malujemy obrzeża stopniowo posuwając się wyżej. Na koniec malujemy lica.
Farba nie kryje zbyt dobrze dlatego będziemy zmuszeni wykonać czasem i 4 do 8 warstw. O ile nie nałożyliśmy jednorazowo nigdzie zbyt grubej powłoki, lakier będzie wysychał bardzo szybko. Praktycznie już po 30 min będziemy mogli przenieść elementy. W celu nabrania wytrzymałości powłoki powinniśmy pozostawić je w spokoju na cały dzień w temperaturze pokojowej w przewiewnym pomieszczeniu.
Używając farb renowacyjnych powinniśmy zwrócić uwagę na informacje dotyczące ilości i częstotliwości nakładanych warstw znajdujące się na opakowaniu pojemników. Trzeba będzie ściśle się do nich zastosować, a przerwy pomiędzy poszczególnymi warstwami na pewno będą dłuższe. Z reguły też farby renowacyjne lepiej kryją i nie będziemy zmuszeni nakładać zbyt wielu warstw.
Do malowania wałkiem dużych brył możemy stosować farby akrylowe rozpuszczalne w wodzie, trzeba tylko dobrać odpowiedni rodzaj wałka który nie będzie powodował tzw. „bąblowania”.